Bilance 2021/2022: Společnost dm slaví 30 let úspěšného působení na českém trhu

|

Dynamické navýšení obratu a jubileum v duchu udržitelnosti

  1. Meziroční růst obratu o 11,38 % na 13,8 mld. CZK s interní mírou inflace pouhých 0,67 % v dm nákupním koši
  2. Podpora projektů trvalé udržitelnosti v rámci oslav 30 let dm
  3. Pokračující investice do modernizace prodejní sítě
  4. Opatření ke zmírnění poklesu reálných mezd spolupracovníků

– Společnost dm drogerie markt završila svůj jubilejní 30. rok na tuzemském trhu vynikajícím výsledkem. Za obchodní rok 2021/2022 (1. října 2021 – 30. září 2022) dokázala dynamicky navýšit obrat o 11,38 % na 13,8 miliard CZK, a tím potvrdit stále rostoucí oblibu u svých zákazníků. Především díky dm dlouhodobým cenám, cenově příznivým produktům dm značek a atraktivnímu věrnostnímu programu dm active beauty si zákazníci stále častěji vybírají pro svůj nákup dm.

30 let dm, 30 zelených projektů

Oslavy 30 let působení dm drogerie na českém trhu se nesly v duchu trvale udržitelného rozvoje. Při této významné příležitosti se společnost rozhodla prostřednictvím společensky odpovědné iniciativy {SPOLEČNĚ} podpořit 30 projektů, které se věnují trvalé udržitelnosti. Do konce února 2022 se mohli jednotlivci, neziskové organizace nebo i velké firmy přihlásit a získat od dm finanční podporu na realizaci svého projektu. Z 383 přihlášených vybrala odborná porota dne 22. dubna 2022, symbolicky na Den Země, 30 projektů, mezi něž byla rozdělena částka ve výši téměř 7 milionů CZK. Přispěli do ní také dodavatelé drogistického řetězce i samotní zákazníci. Z každého prodaného kusu speciální výroční edice ekologických bavlněných tašek putovalo 30 CZK na podporu zelených projektů.

Vybrané projekty se dotýkají nejrůznějších oblastí. Pozornost odborné poroty dm si mezi jinými získaly projekty, které si kladou za cíl podporu ekosystémů, urban farming či edukaci budoucích generací. „Dodatečně jsme poté rozhodli o podpoře projektu v jižních Čechách, kde společnost dm sídlí. Na revitalizaci rybníka a úpravu kruhového objezdu jsme poskytli 5 milionů CZK. Tím celková částka finanční podpory všech projektů dosáhla výše 12 milionů CZK,“ uvádí Martina Horká, jednatelka společnosti dm. Seznam všech vítězných projektů je dostupný na webových stránkách dm {SPOLEČNĚ} (dm-spolecne.cz).

Cenová stabilita, investice a zvýšení příjmů spolupracovníků

„Prioritou naší práce bylo v posledních měsících nastavení opatření proti zdražování a pro udržení kupní síly našich spolupracovníků. Proto každý pohyb nákupních cen ze strany dodavatelů důkladně prověřujeme, projednáváme a snažíme se minimalizovat vlivy na navýšení našich prodejních cen. Zákazníci dm mohou kromě dm dlouhodobých cen využívat výhody věrnostního programu active beauty. Při uplatnění slev plynoucích z věrnostního programu ušetřili zákazníci za uplynulý obchodní rok více než 4 procenta z ceny všech nákupů,“ uvádí Martina Horká, jednatelka společnosti dm. K nárůstu efektivity a produktivity práce přispěly větší míra automatizace, digitalizace a prohloubení mezinárodní spolupráce, a i díky tomu se společnosti dm podařilo udržet interní inflaci (průměrná cena prodaného kusu) prodejních cen na pouhých 0,67 %.

„Základem je vysoká míra investic, které jsme v posledních letech průběžně vkládali do technologií, logistiky a IT. V uplynulém obchodním roce jsme investovali do pokračující expanze a modernizace vzhledu prodejen 105,2 milionu CZK, díky čemuž prošlo regenerací či refreshingem 11 prodejen a 4 prodejny byly nově otevřeny. Prodejní síť dm tak k 30. září 2022 tvořilo 249 prodejen. Díky expanzi jsme za uplynulý obchodní rok vytvořili 253 nových pracovních míst a počet spolupracovníků tak vzrostl z původních 3 855 na konečných 4 108 spolupracovníků. Více než 12 milionů CZK jsme investovali do logistiky. Konkrétně došlo k úpravám a rozšíření regálového vybavení, k technickému zhodnocení budovy distribučního centra Jihlava a dále ke stavebním úpravám za účelem zlepšení pracovního prostředí v distribučních centrech Jihlava a Divišov,“ uvádí Markéta Kajabová, jednatelka společnosti dm.

Celkem tak bylo do dalšího rozvoje prodejen, logistiky a IT infrastruktury investováno bezmála 122 milionů CZK.

Současně společnost dm podporovala své spolupracovníky zmírněním poklesu reálných mezd. Na začátku roku 2022 plošně navýšila mzdy o 4 %. Vzhledem k prudkému nárůstu inflace a cen energií, pohonných hmot a potravin přistoupila společnost dm v oblasti mezd k dodatečnému mimořádnému opatření. S platností od 1. července 2022 navýšila mzdy o 8 % všem spolupracovníkům na nemanažerských pozicích, o 4 % všem spolupracovníkům na pozicích manažerských a zvýšila hodnotu stravenek ze 100 na 150 CZK. Navíc jako výraz uznání a poděkování za přispění ke společnému úspěchu společnost dm mimořádně ocenila nasazení všech spolupracovníků částkou 10 tisíc CZK, která byla nahrána na elektronickou Sodexo Multi Pass kartu při zaúčtování zářijových mezd.

Výrazný růst obratu i v zemích skupiny dm

Meziročním navýšením obratu o 13,42 % uzavírá úspěšný obchodní rok i mateřská společnost dm Rakousko spolu se svými dceřinými společnostmi (mezi ně patří dm Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Slovinsko, Chorvatsko, Srbsko, Bosna a Hercegovina, Rumunsko, Bulharsko, Severní Makedonie a Itálie). Ve 12 zemích podskupiny je v provozu 1 846 prodejen (+ 2,96 %, + 53). Silný růst byl provázen vytvořením 1 748 nových pracovních míst (+7,47 %). Celkem dm Rakousko se všemi svými dceřinými společnostmi zaměstnává 25 161 spolupracovníků.

V celé skupině dm včetně dm Německo a dm Polsko byl zaznamenán nárůst obratu o 10,7 % na 13,581 miliard EUR. Počet spolupracovníků vzrostl o 8,4 % na 71 620. Včetně 83 nově otevřených prodejen provozuje nyní nejúspěšnější evropská drogerie celkem 3 945 prodejen ve 14 zemích.

Opatření na podporu udržitelné budoucnosti

Trvalá udržitelnost je dlouhodobě součástí filozofie dm drogerie. Dbát na udržitelnost totiž jinými slovy znamená pečovat o budoucnost příštích generací. „Udržitelná budoucnost je naší prioritou. Změna klimatu a spotřeba neobnovitelných surovin jsou výzvy, které nesmějí být vzhledem k současné energetické krizi odsunuty do pozadí,“ zdůrazňuje Markéta Kajabová. Aktivity dm programu Project Tomorrow, který byl zahájen v předchozím obchodním roce napříč všemi zeměmi skupiny dm, proto nejen pokračují, ale navíc jsou rozšířeny. „Finalizujeme vůbec první ekologickou bilanci pro každou zemi skupiny dm. Mimo to připravujeme plán na urychlené nahrazení plynu jako zdroje tepla v prodejnách a centrálních správách a podporujeme udržitelné produkty v sortimentu. To je jen několik příkladů společného úsilí o neustálé snižování ekologické stopy celého společenství dm,“ doplňuje Markéta Kajabová.

Technologické inovace

Důležitým krokem v mezinárodní omni-channel orientaci společnosti dm bylo spuštění nákupní aplikace Moje dm. Od dubna 2022 díky ní mohou zákazníci nejen nakupovat či sbírat body do věrnostního programu, ale také prohlížet historii nákupů, zajímavé novinky v sortimentu nebo podrobné informace o produktech v prodejně díky čtečce čárových kódů. Příjemný benefit představuje i nákupní seznam, který lze sdílet s rodinou či přáteli či možnost zrychleného nákupu již dříve zakoupeného zboží. K 30. září 2022 si novou aplikaci stáhlo více než 300 tisíc zákazníků.

Cílem dm drogerie zůstává neustálé zkvalitňování stávajících služeb. Čím dál více zákazníků využívá možnosti expresního vyzvednutí online zásilek v prodejnách dm. Od jeho zavedení v září 2021 do konce září 2022 bylo více než 67 tisíc objednávek vyřízeno tímto způsobem. Od května 2022 si mohou zákazníci převzít své objednávky v libovolné prodejně dm nejpozději 90 minut od jejich zaplacení. Doba pro vyzvednutí se zkrátila z původních 3 hodin. Expresní vyřizování objednávek šetří čas nakupujících, snižuje spotřebu obalového materiálu u klasických online zásilek i negativní vliv dopravy na životní prostředí.

Po půl roce od spuštění aplikace Moje dm uvedla společnost dm její novou funkcionalitu. Nový formát živého vysílání dmLIVE přináší podrobné představení vybraných drogistických produktů a rady a tipy, jak je správně používat. Během série živých přenosů se diváci mohou nechat inspirovat zkušenostmi moderátorky, kvalifikovaných odborníků nebo známých influencerů či k produktům klást konkrétní dotazy. Na základě doporučení si zákazníci mohou představené produkty ihned vložit do košíku a objednat. Za sledování navíc získají exkluzivní eKupony. „Zavedení nového formátu má pro nás velký význam, protože umožňuje napřímo oslovit celou řadu zákazníků. Prodej produktů přitom není tím nejdůležitějším aspektem. Hlavním cílem je právě kontakt s našimi zákazníky prostřednictvím dalšího online kanálu,“ zdůrazňuje Martina Horká. Koncept živého vysílání v mobilní aplikaci přinesla dm jako jedna z prvních společností na českém trhu.

Atraktivní sortiment ohleduplný k přírodě

Udržitelnost je pro zákazníky čím dál důležitějším kritériem při výběru výrobků. Produkty šetrné k přírodě zákazníci v prodejnách dm již od roku 2018 snadno rozpoznají díky zelené cenovce. Takto označených produktů bylo v sortimentu dm k 30. září 2022 více než 2 200.

Trvalé udržitelnosti věnuje společnost dm zvláštní pozornost již ve fázi vývoje nových produktů. Obaly minerálních vod dm značky Ivorell, které se na trhu objevily na začátku října 2021, jsou vyrobené ze 100% rPET, tedy z recyklátu nebo recyklovaného plastu. Textilní zboží dm značky Legstra, dostupné od listopadu 2021, je vyrobeno z obnovitelných surovin nebo z recyklovaných přízí. Všechny produkty přitom splňují vysoké požadavky normy Oeko-Tex Standard 100.

Společnost dm rozšířila i nabídku alternativních menstruačních pomůcek. Hlavním důvodem, proč zákaznice volí menstruační kalhotky, kalíšky i látkové vložky, je právě udržitelnost a ohleduplnost k přírodě. Menstruační kalhotky a pratelné menstruační vložky dm značky Jessa nature naleznou zákaznice v prodejnách dm nebo na dm.cz od začátku roku 2022.

V polovině září 2022 představila společnost dm novou značku no planet b založenou na principu upcyklace. Ta zahrnuje produkty obsahující suroviny, které již nenajdou využití v jiných odvětvích, ale stále představují plnohodnotný zdroj pečujících složek. Například sprchovému gelu dodávají svěží náboj grapefruitové slupky, které se odstraňují při výrobě džusu a běžně se likvidují. Tuhý sprchový gel zase obsahuje olej z borůvek, jenž nenajde využití při výrobě müsli tyčinek. Značka no planet b tak šetří přírodní zdroje, které jsou příliš cenné na to, aby se jimi plýtvalo. V současné době tvoří její nabídku dvanáct produktů. Jedná se o šampon a balzám na vlasy, tekuté mýdlo, sprchový gel, tuhý šampon a tuhé mýdlo v různých vůních a z různých ingrediencí. Všechny produkty no planet b obsahují složky, které jsou z 94 až 99 % přírodního původu. Zároveň jsou z 85 až 98 % dobře biologicky odbouratelné.

Společnost dm nabízí produkty, které si kladou za cíl zušlechťovat potřeby všech zákazníků, a proto reaguje na sílící trend flexitariánství, vegetariánství a veganství jakožto ohleduplnějšího životního stylu a rozšiřuje nabídku rostlinných alternativ. V únoru 2022 představila dm drogerie limitovanou edici 23 veganských produktů privátní značky dmBio. Společnost dm tak chce podpořit všechny, kteří se rozhodli jít cestou udržitelnosti a ekologického smýšlení. Flexitariánství, mírnější a flexibilnější forma vegetariánství, nebo přímo novodobé veganství je spojováno s odhodláním bojovat proti klimatické změně na individuální úrovni. Neznamená přitom pouhé vyloučení živočišné složky ze stravy, jedná se o komplexnější přístup k životnímu stylu. Ten kromě potravin zahrnuje i všechny produkty denní potřeby, jako jsou úklidové prostředky či kosmetika. Zájem o veganské produkty, které lze v regálech snadno poznat podle označení VEGAN přímo na zelené cenovce, rok od roku výrazně roste. K 30. září 2022 bylo součástí sortimentní nabídky téměř 2 900 veganských produktů, což je přibližně 18 % z celého sortimentu. V obchodním roce 2021/2022 byl obrat z prodeje veganských produktů téměř o 12 % vyšší než v roce 2020/2021, v případě veganské kosmetiky byl zaznamenán růst dokonce o více než 15 %.

Uznání za odpovědné podnikání a úsilí vynaložené v oblasti trvalé udržitelnosti dokládají i získaná ocenění. Pečetě Green Brands 2022/2023 si vysloužily značky dmBio a alverde, čímž obhájily vyznamenání z minulého ročníku. Nově byla oceněna také produktová řada Pro Climate neutrální k životnímu prostředí. Pečeť kvality Green Brand, registrovaná jako certifikační známka v celé EU, je udělována na základě rozhodnutí nezávislé poroty produktům, které přispívají k trvale udržitelnému rozvoji, ochraně přírody a klimatu.

Produktová řada Pro Climate získala navíc Německou cenu za udržitelnost. Toto největší evropské ocenění za ekologickou a sociální angažovanost obdržela díky tomu, že výrobky mají transformační potenciál pro udržitelnou budoucnost. Společnost dm je zároveň první firmou, která vyvinula produkty neutrální k životnímu prostředí.

Kampaň Zažij sílu inspirace

Únor 2022 se nesl ve znamení zahájení nové mezinárodní kampaně s názvem Zažij sílu inspirace. Dlouhodobá kampaň rozdělená do tří částí podle inspirativních zdrojů, jimiž jsou umění, příroda a lidé, potrvá až do prosince 2022. Cílem celé kampaně je brát inspiraci jako emocionální podporu a vnímat ji jako zdroj nových podnětů a nápadů ve všech oblastech lidského života.

V rámci první fáze pod názvem Inspirace uměním vznikla v ulici Milady Horákové v Praze u stanice metra Hradčanská umělecká malba na zdi budovy, mural art. Malba zhotovená ilustrátorem Márou Čmárou vyobrazuje ženu v laskavém objetí s přírodou. Další tři malby pak rozjasnily prostor plzeňské náplavky u řeky Radbuzy. V průběhu měsíce května dostaly uměleckou výzdobu také vybrané prodejny v Praze, Brně a Plzni. I při této aktivitě nezapomínala společnost na ohleduplnost k životnímu prostředí – všechna díla byla vytvořena pomocí dvou typů speciálních ekologických barev.

To, že příroda neinspiruje pouze umělce, ale je každodenním zdrojem inspirace i pro běžný život, znázorňovala druhá část kampaně. Dlouhodobým cílem společnosti je ukázat, že každý může přispět k udržitelnějšímu způsobu života a lepší budoucnosti našich dětí tím, že se bude k přírodě chovat ohleduplně.

CSR aktivity dm iniciativy {SPOLEČNĚ}

Společnost dm drogerie i nadále pokračuje v aktivitách dm iniciativy {SPOLEČNĚ}, které mají za cíl upozornit na situaci znevýhodněných lidí ve společnosti, zprostředkovat podporu potřebným a příkladnou pomocí inspirovat zákazníky i spolupracovníky. S velkým zájmem ze strany zákazníků se opět setkal již 4. ročník Giving Friday. Pět procent z obratu v den konání aktivity, tedy 26. listopadu 2021, společnost dm navýšila na výsledných 3,3 milionu CZK a tuto částku věnovala organizaci Bílý kruh bezpečí, která poskytuje odbornou, bezplatnou a diskrétní pomoc obětem trestných činů. Síť drogerií se rovněž zapojila do podzimního kola celonárodní Sbírky potravin a vybrala přes 13,6 tuny drogistického zboží a 3 tuny potravin.

Válečné dění na Ukrajině s sebou přineslo utrpení a stav nouze pro řadu jejích obyvatel, mnozí byli nuceni opustit své domovy. První vlnu podpory v podobě materiální pomoci v hodnotě 1 239 470 CZK poskytla společnost dm prostřednictvím organizace Člověk v tísni. Dále pak dm spolu se svými zákazníky věnovala do České federace potravinových bank produkty v hodnotě 1 748 600 CZK.

I v srpnu 2022 společnost dm pomáhala tam, kde bylo potřeba. Do dobročinné sbírky, kterou na pomoc Českému Švýcarsku sužovanému rozsáhlými požáry vypsala platforma Donio, věnovala dm částku 2 miliony CZK.

Více než dva roky trvající koronavirová krize a zdražování životně důležitých komodit způsobily výrazný nárůst počtu osob, které se ocitly v tíživé životní situaci. Na konci září 2022 dm poskytla mimořádnou finanční pomoc ve výši 3 miliony CZK, která prostřednictvím České federace potravinových bank směřovala k opuštěným seniorům, rodičům samoživitelům, rodinám v krizi, lidem bez domova či lidem s psychickým a tělesným postižením.

Za uplynulý obchodní rok tak společnost dm věnovala na CSR aktivity včetně zelených projektů více než 23 milionů CZK.

Řada ocenění pro dm

Výborné hospodářské výsledky minulého obchodního roku zároveň podtrhuje řada získaných ocenění a výsledků nezávislých studií nebo spotřebitelských průzkumů. Společnosti dm se podařilo obhájit vítězství v soutěži Mastercard Obchodník roku 2021, kde zvítězila v oborové kategorii „Obchodník s drogerií a parfumerií“. Navíc obsadila 3. místo v kategorii Absolutní vítěz mezi všemi obchodníky nezávisle na kategorii a zopakovala tak své loňské umístění. Je tedy jedním ze tří vůbec nejlépe hodnocených obchodníků na českém trhu. Svou pozici společnost dm obhájila i coby „Nejdůvěryhodnější značka“ v kategorii „Prodejci drogerie“ za rok 2021, kdy toto ocenění získala posedmé v řadě. Znovu tím potvrdila, že ji zákazníci vnímají jako silnou značku, jíž je možné důvěřovat. Již podesáté v řadě společnost dm zvítězila v Czech Superbrands. Ocenění Czech Superbrands Award 2022 je uznáním vynikajícího postavení značky na lokálním trhu.

dm je oceňovaný zaměstnavatel

Společnost dm získala za uplynulý obchodní rok i řadu ocenění v oblasti HR. V listopadu 2021 obsadila dm drogerie markt 2. místo v soutěži Klubu zaměstnavatelů „Cena personalistů za nejlepší HR projekt“ za svůj počin SVĚT UČENÍ: Vzdělávací platforma dm-Lernwelt. Ocenění MAMMA/PARENT FRIENDLY – Společnost přátelská rodině získala dm v dubnu 2022 proto, že je i nadále vnímána jako firma, v níž jsou rodiče-spolupracovníci přijímáni jako partneři. Na základě hodnocení spolupracovníků na webu Atmoskop.cz obsadila společnost dm 2. místo v anketě Férový zaměstnavatel 2022 v kategorii Férový zaměstnavatel s dobrou atmosférou nad 500 zaměstnanců. To, že společnost dm drogerie markt patří mezi nejoblíbenější zaměstnavatele v České republice, potvrdilo ocenění Randstad Award, které dm získala za první místo v žebříčku o nejatraktivnějšího zaměstnavatele v sektoru retail. Zvláštní cenu poroty v soutěži „Firma roku: Rovné příležitosti“ udělila porota společnosti dm za oblast péče o spolupracovníky, flexibilitu práce i ve směnném provozu a transparentní politiku odměňování. Výčet získaných HR ocenění pro dm v uplynulém období uzavírá bronzový certifikát „Strategie diverzity 2021, dle metodiky DISA (Diversity and Inclusion Strategic Assessment)“ za nastavení diverzity a inkluze ve firmě.

Zdroj: www.dm.cz

dm

Šetrná drogerie je důležitá pro tři čtvrtiny Čechů. Produktům ohleduplným k životnímu prostředí důvěřují, více než polovina si za ně neváhá připlatit

Většina Čechů se domnívá, že u produktů, které lze zakoupit v drogeriích, je důležité dbát na ohleduplnost k životnímu prostředí. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti dm drogerie markt. Po ekologickém produktu sáhne alespoň občas nebo i častěji téměř 70 % lidí. Jejich nákupní chování se přitom změnilo zejména v posledním roce.

dm

Umění střídá příroda. Ta bude v následujících měsících inspirovat díky kampani dm drogerie

Společnost dm drogerie markt vstupuje do další části celoroční kampaně Zažij sílu inspirace. Fáze, pro kterou bylo inspirací umění, nedávno vyvrcholila malbou mural artu v Praze a v Plzni. Pro nadcházející měsíce pak bude inspirací samotná příroda. Právě ta je často místem, kde mají lidé možnost být sami sebou, odkud čerpají novou energii a uvolnění.