Ministerstvo školství··6 min

Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne 1,3 miliardy Kč z fondů Evropské unie na podporu návratů výzkumnic a výzkumníků po kariérní přestávce. Výzva Operačního programu Jan Amos Komenský s názvem Návraty cílí na prevenci ukončení či významného omezení výzkumné kariéry kvalitních osob kvůli překážkám spojených s kombinováním práce a péče o rodinu. Napomůže tak k udržení kvalitních lidí ve výzkumu a potažmo dalšímu rozvoji výzkumu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.

Výzva Návraty cílí na výzkumnice a výzkumníky, kteří se vracejí po kariérní přestávce z důvodů mateřské nebo rodičovské dovolené, dlouhodobé nemoci nebo péče o blízké. Jde o první takto systémovou výzvu v českém výzkumném prostředí, připravenou v návaznosti na národní strategické materiály a na základě inspirace ze zahraničí.

"Dlouhodobý problém českého výzkumného prostředí je, že péče o děti a členy rodiny má za následek přerušení kariéry, zejména u žen, které nesou hlavní tíhu péče. To způsobuje genderovou nerovnováhu ve výzkumu, kde ženy tvoří jen 29 % osob pracujících ve výzkumu. Přitom představují 60 % absolvujících magisterské a 45 % doktorské programy," říká vrchní ředitel sekce mezinárodních vztahů, EU a ESIF Václav Velčovský.

„Mám velkou radost z výzvy 'Návraty', která otevírá dveře vědcům a vědkyním po kariérní přestávce. Péče o děti nebo blízké už díky ní nemusí znamenat konec či výrazné zpomalení jejich vědecké dráhy. Tato výzva není jen o návratových grantech, ale nabízí i spoustu flexibilních možností, jak si během pauzy a restartu udržet kontakt se světovou vědou – od vzdělávání až po zahraniční stáže. A právě takové kroky často pomůžou načerpat nové myšlenky, obnovit motivaci a vrátit se do vědy s energií a chutí posouvat ji dál. Věřím, že tento program pomůže zlepšit i systémové podmínky pro návraty po kariérní přestávce a bude inspirací i pro další oblasti. Program může tak napomoci přenastavit obecně přetrvávající stereotypní vnímání osob, zejména žen, které kombinují náročnou vědeckou kariéru s péčí o děti,“ uvádí RNDr. Hana Lísalová, Ph.D. z Fyzikálního ústavu Akademie věd.

O dotaci mohou žádat od 21. listopadu 2024 do 30. dubna 2025 výzkumné organizace (tj. vysoké školy, v.v.i. a další subjekty splňující definici). Ty do žádosti zpracují grantové schéma (tj. jak budou identifikovat a vybírat vhodné zaměstnankyně a zaměstnance, jakými nástroji je hodlají podporovat) a určí si počet očekávaných návratových grantů (tj. odhadnou počet osob, jichž by se podpora týkala), které budou financovány formou tzv. jednotek – tedy metodami zjednodušeného vykazování, kdy není třeba dokladovat jednotlivé výdaje přímo. Hodnotit se bude především kvalita pravidel pro přidělování návratových grantů a celkový koncept podpory výzkumnic a výzkumníků v jejich návratu po kariérní přestávce. Pokud výzkumná organizace uspěje, sama následně bude vyhlašovat vnitřní kola soutěží o návratové granty pro své vědkyně a vědce a sama rozhodne na základě definovaných kritérií, komu a jakou podporu přizná.

Jeden návratový grant může zahrnovat až 3 FTE (tj. 1 FTE vracející se osoby a až 2 FTE členů jeho vědeckého týmu), mobilitu do zahraničí, vzdělávání, mentora či příspěvek na péči. Při tříleté realizaci může dosáhnout až 10 mil. Kč.

"V závislosti na zvolených opatřeních očekáváme do roku 2029 podporu stovek osob za celé Česko," dodává vrchní ředitel Velčovský.


Přínosy výzvy

- pilotní ověření systému návratových grantových schémat na výzkumných organizacích v České republice;

- podpora osob při kariérním návratu prostřednictvím podpory jejich výzkumných záměrů trvajících až 3 roky;

- podpora osob na mateřské, rodičovské dovolené nebo při dlouhodobé nemoci prostřednictvím jejich vzdělávání a dalších aktivit umožňujících jejich dlouhodobý kontakt s výzkumem.

Co je možné z projektu financovat:

- výzkumné aktivity pracovnic a pracovníků vracejících se po kariérní přestávce k výzkumné kariéře, a to až po dobu 3 let;

- využití mentorujících ze strany vracejících se výzkumníků;

- odborný tým, který si konkrétní osoba pro svůj záměr sestaví (až 2 FTE);

- výjezdovou mobilitu pro vracející se pro získání zkušeností i kontaktů;

- odborné i soft skills vzdělávání;

- tzv. keep in touch aktivity cílené na podporu výzkumnic a výzkumníků na kariérní přestávce tak, aby neztratili kontakt s výzkumem a snadněji se po svém návratu opět začlenili do činností organizace.

Termíny:

Žádosti o dotaci mohou být výzkumnými organizacemi podávány od 21. listopadu 2024 do 30. dubna 2025.

Další informace jsou k dispozici na webových stránkách OPJAK.cz.

Operační program Jan Amos Komenský (OP JAK) je víceletým tematickým programem v gesci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, v jehož rámci je možné v programovém období 2021–2027 využít finanční prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie. Celková finanční alokace je 84 miliard Kč, přičemž 41 miliard je určených na podporu výzkumu a vývoje, 17 miliard na podporu vysokých škol a 26 miliard na regionální školství.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.
| Ministerstvo školství
Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Praha 31. ledna 2025 - Ředitelkou odboru vnějších vztahů a komunikace a tiskovou mluvčí MŠMT bude od 1. února 2025 Veronika Lucká Loosová. Ve funkci nahradí Terezu Fojtovou, která odchází do zahraničí.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství