Ministerstvo školství··9 min

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.

Daniel Strnad se práci s menšími dětmi věnoval už od druhého stupně základní školy, nebylo proto překvapením, když se po střední škole rozhodl studovat na pedagogické fakultě obor Učitelství na 1. stupni základní školy. Učení formou praxe ho baví a v učitelství hodlá pokračovat i po letošních státnících na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Zajímavostí je, že Daniel byl kromě jiného součástí kampaně Inspiromat, jejímž cílem je zvýšit zájem mladých lidí o učitelské povolání a zároveň ukázat, jak lze teoretické poznatky úspěšně aplikovat v praxi. Kampaň se uskutečnila v rámci projektu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Na učitelích záleží, který podporuje také MŠMT.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

Celý tento proces začal na konci základní školy, kdy jsem se rozhodoval, jaké zaměření a obor si za střední školu vyberu. Vyhrála to střední škola Kostka ve Vsetíně, obor Pedagogické lyceum. Dělá mi radost, když vidím, že má práce děti baví a že dělají pokroky. Od druhého stupně základní školy se věnuji práci s dětmi, pracuji jako instruktor na táborech různého zaměření. V zájmových kroužcích jsem děti předškolního věku seznamoval s tanečním stylem disco. V rámci příměstského tábora jezdím s dětmi na výlety do okolí, na jezdeckém táboře učím jezdit děti na koni. Už několik let v naši malé obci připravuji s místními dětmi program na kulturní akce jako jsou vánoční vystoupení, dětské karnevaly, vítání občánků, spoluorganizuji dětské dny. Každoročně obcházím jako Mikuláš se svou

družinou děti z naší obce. V průběhu střední školy jsem měl možnost v rámci praxí navštívit mateřskou školu i první stupeň základní školy. Potvrdil jsem si, že mě

více baví práce na základní škole. Po absolvování střední školy mé studium pokračuje na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Nyní jsem v pátém ročníku magisterského studia. Čekají mě dvouměsíční souvislé praxe na základní škole a státní zkoušky. Poté se chci věnovat učitelské kariéře.

2

Daniela Strnada baví, že při učení pomáhá žákům formovat nejen znalosti, ale také jejich hodnoty, sociální dovednosti a pohled na svět.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Učení je kreativní práce, která zahrnuje vymýšlení nových způsobů, jak zaujmout žáky a udělat učení zábavným. Pomáhám žákům formovat nejen znalosti, ale také jejich hodnoty, sociální dovednosti a pohled na svět. Žijeme v době, kdy se využívají moderní technologie, které obohatí vyučovací hodiny. Využívám tablety a interaktivní tabuli, a tak vytvářím pro žáky aktivity, díky kterým si probranou látku zároveň zábavnou formou zopakují. Posláním učitele by mělo být vychovávat a vzdělávat žáky pro budoucnost a ne pro minulost. Přijde mi, že děti dokážou učitele fyzicky unavit, ale po psychické stránce umí dobít energii. Pro začínajícího učitele může být pracnější vypracovávání příprav na výuku. Po několikaleté praxi už bude mít z čeho vybírat a v případě potřeby si nějaké aktivity doplní. Z dalších věcí, která mi přijde pro začínajícího učitele obtížná, je komunikace s rodiči. Chvíli to trvá, než si učitel najde cestu, jak s rodiči adekvátně vycházet.

4

Po státnících v Olomouci se Daniel rozhodl učit na jedné z pražských základních škol.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Už z dávných studií si můžeme všimnout, že péče o malé děti je tradičně vnímána jako „ženská“ role. Muži, kteří se rozhodnou učit v těchto oblastech, mohou čelit předsudkům nebo pocitu, že je jejich volba neobvyklá. Existují také předsudky týkající se bezpečnosti dětí, které mohou odrazovat muže od práce s nejmladšími dětmi. Práce učitelů na těchto úrovních je obvykle méně placená než práce ve vyšších stupních vzdělávání nebo jiných oborech. Muži často čelí tlaku, aby plnili roli hlavního živitele rodiny, a proto preferují lépe ohodnocené profese.

5

Muži ve školství představují pro děti důležité vzory, zejména tam, kde chybí mužský prvek.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Někteří muži mohou být vnímáni jako přísnější, což může pomoci vytvořit autoritativní atmosféru, zvláště pokud jde o disciplínu. Ženy častěji přistupují k řešení problémů pomocí dialogu a empatie. Muži mohou být někdy méně výrazně emocionální v projevech. Jejich přístup může být více zaměřen na „učitelskou roli“ než na hluboké osobní vztahy s žáky. Ženy mohou mít větší tendenci vnímat svou roli jako péči o děti nejen akademicky, ale i emocionálně. Muži ve školství představují pro děti důležité vzory, zejména tam, kde chybí mužský prvek, například v neúplných rodinách. Jsou inspirací pro chlapce i dívky a ukazují, že vzdělání a péče nejsou jen ženskou doménou.

6

Daniel je součástí projektu Na učitelích záleží, která je zaměřena na posilování prestiže učitelského povolání a zvyšování zájmu o učitelské povolání.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Ano, přítomnost většího počtu mužů mezi učiteli malých dětí by mohla být prospěšná. Diverzita v učitelském sboru obohacuje prostředí pro děti i pedagogy a přináší různé perspektivy, přístupy a vzory. Muži a ženy často přinášejí odlišné přístupy ke vzdělávání, hraní a řešení problémů, tím je umožněno dětem získat širší spektrum zkušeností. Muži mohou například podporovat aktivní, fyzické a dobrodružné hry, zatímco ženy často více rozvíjejí komunikaci a spolupráci. Vyšší podíl mužů by mohl přispět ke zvýšení společenského uznání učitelské profese, která je často podceňována právě kvůli její feminizaci. K tomu, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů, je nutné zvýšit povědomí o tom, že práce s malými dětmi je vhodná pro obě pohlaví, například kampaněmi na středních školách a univerzitách. Dále zvýšení mezd a zviditelnění důležitosti učitelů by mohlo tuto bariéru snížit. Ředitelé a vedení škol by mohli

cíleně hledat a podporovat mužské uchazeče o pozice učitelů. Vytvořit inkluzivní pracovní prostředí, kde se muži budou cítit vítáni a podporováni.

3

K tomu, aby ve školkách i na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů, je podle Daniela nutné zvýšit povědomí o tom, že práce s malými dětmi je vhodná pro obě pohlaví.

Foto: Archiv Daniela Strnada

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Přijímaček nanečisto se školy účastnily dobrovolně, Cermat zjišťuje zpětnou vazbu

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) letos poprvé zrealizovalo projekt „Přijímačky nanečisto“. Hlavním cílem bylo žáky připravit na práci s testy a s časem vyhrazeným na jejich řešení, seznámit je se všemi dokumenty, nasimulovat prostředí a podmínky „ostré zkoušky“. Byl to způsob, jak zpřístupnit proces jednotného testování všem žákům 9. tříd. V průběhu února bude základním školám zaslán krátký dotazník zaměřený na vyhodnocení projektu, aby Cermat a MŠMT získaly zpětnou vazbu.
| Ministerstvo školství
Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ve školních jídelnách čeká děti lepší výběr i možnost vlastní stravy

Ministerstvo školství připravilo ve spolupráci s Ministerstvem zdravotnictví návrh změn ve školním stravování, který zohledňuje nejnovější poznatky ve výživě a reaguje na potřeby dětí, žáků a studentů, přičemž dochází po 30-ti letech ke změnám v rámci takzvaného spotřebního koše. Cílem návrhu je zajistit kvalitní a nutričně vyváženou stravu a zároveň umožnit školním jídelnám větší flexibilitu při přípravě pokrmů. Změny reagují také na specifické stravovací potřeby žáků.
| Ministerstvo školství
Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.
| Ministerstvo školství
Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Novou tiskovou mluvčí MŠMT bude Veronika Lucká Loosová

Praha 31. ledna 2025 - Ředitelkou odboru vnějších vztahů a komunikace a tiskovou mluvčí MŠMT bude od 1. února 2025 Veronika Lucká Loosová. Ve funkci nahradí Terezu Fojtovou, která odchází do zahraničí.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství