MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
Daniel Strnad se práci s menšími dětmi věnoval už od druhého stupně základní školy, nebylo proto překvapením, když se po střední škole rozhodl studovat na pedagogické fakultě obor Učitelství na 1. stupni základní školy. Učení formou praxe ho baví a v učitelství hodlá pokračovat i po letošních státnících na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci.
Zajímavostí je, že Daniel byl kromě jiného součástí kampaně Inspiromat, jejímž cílem je zvýšit zájem mladých lidí o učitelské povolání a zároveň ukázat, jak lze teoretické poznatky úspěšně aplikovat v praxi. Kampaň se uskutečnila v rámci projektu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci Na učitelích záleží, který podporuje také MŠMT.
1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?
Celý tento proces začal na konci základní školy, kdy jsem se rozhodoval, jaké zaměření a obor si za střední školu vyberu. Vyhrála to střední škola Kostka ve Vsetíně, obor Pedagogické lyceum. Dělá mi radost, když vidím, že má práce děti baví a že dělají pokroky. Od druhého stupně základní školy se věnuji práci s dětmi, pracuji jako instruktor na táborech různého zaměření. V zájmových kroužcích jsem děti předškolního věku seznamoval s tanečním stylem disco. V rámci příměstského tábora jezdím s dětmi na výlety do okolí, na jezdeckém táboře učím jezdit děti na koni. Už několik let v naši malé obci připravuji s místními dětmi program na kulturní akce jako jsou vánoční vystoupení, dětské karnevaly, vítání občánků, spoluorganizuji dětské dny. Každoročně obcházím jako Mikuláš se svou
družinou děti z naší obce. V průběhu střední školy jsem měl možnost v rámci praxí navštívit mateřskou školu i první stupeň základní školy. Potvrdil jsem si, že mě
více baví práce na základní škole. Po absolvování střední školy mé studium pokračuje na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, obor Učitelství pro 1. stupeň základní školy. Nyní jsem v pátém ročníku magisterského studia. Čekají mě dvouměsíční souvislé praxe na základní škole a státní zkoušky. Poté se chci věnovat učitelské kariéře.
![2](https://msmt.gov.cz/uploads/gallery/full/11879.jpg)
Daniela Strnada baví, že při učení pomáhá žákům formovat nejen znalosti, ale také jejich hodnoty, sociální dovednosti a pohled na svět.
2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?
Učení je kreativní práce, která zahrnuje vymýšlení nových způsobů, jak zaujmout žáky a udělat učení zábavným. Pomáhám žákům formovat nejen znalosti, ale také jejich hodnoty, sociální dovednosti a pohled na svět. Žijeme v době, kdy se využívají moderní technologie, které obohatí vyučovací hodiny. Využívám tablety a interaktivní tabuli, a tak vytvářím pro žáky aktivity, díky kterým si probranou látku zároveň zábavnou formou zopakují. Posláním učitele by mělo být vychovávat a vzdělávat žáky pro budoucnost a ne pro minulost. Přijde mi, že děti dokážou učitele fyzicky unavit, ale po psychické stránce umí dobít energii. Pro začínajícího učitele může být pracnější vypracovávání příprav na výuku. Po několikaleté praxi už bude mít z čeho vybírat a v případě potřeby si nějaké aktivity doplní. Z dalších věcí, která mi přijde pro začínajícího učitele obtížná, je komunikace s rodiči. Chvíli to trvá, než si učitel najde cestu, jak s rodiči adekvátně vycházet.
![4](https://msmt.gov.cz/uploads/gallery/full/11881.jpg)
Po státnících v Olomouci se Daniel rozhodl učit na jedné z pražských základních škol.
3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?
Už z dávných studií si můžeme všimnout, že péče o malé děti je tradičně vnímána jako „ženská“ role. Muži, kteří se rozhodnou učit v těchto oblastech, mohou čelit předsudkům nebo pocitu, že je jejich volba neobvyklá. Existují také předsudky týkající se bezpečnosti dětí, které mohou odrazovat muže od práce s nejmladšími dětmi. Práce učitelů na těchto úrovních je obvykle méně placená než práce ve vyšších stupních vzdělávání nebo jiných oborech. Muži často čelí tlaku, aby plnili roli hlavního živitele rodiny, a proto preferují lépe ohodnocené profese.
![5](https://msmt.gov.cz/uploads/gallery/full/11882.jpg)
Muži ve školství představují pro děti důležité vzory, zejména tam, kde chybí mužský prvek.
4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?
Někteří muži mohou být vnímáni jako přísnější, což může pomoci vytvořit autoritativní atmosféru, zvláště pokud jde o disciplínu. Ženy častěji přistupují k řešení problémů pomocí dialogu a empatie. Muži mohou být někdy méně výrazně emocionální v projevech. Jejich přístup může být více zaměřen na „učitelskou roli“ než na hluboké osobní vztahy s žáky. Ženy mohou mít větší tendenci vnímat svou roli jako péči o děti nejen akademicky, ale i emocionálně. Muži ve školství představují pro děti důležité vzory, zejména tam, kde chybí mužský prvek, například v neúplných rodinách. Jsou inspirací pro chlapce i dívky a ukazují, že vzdělání a péče nejsou jen ženskou doménou.
![6](https://msmt.gov.cz/uploads/gallery/full/11883.jpg)
Daniel je součástí projektu Na učitelích záleží, která je zaměřena na posilování prestiže učitelského povolání a zvyšování zájmu o učitelské povolání.
5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?
Ano, přítomnost většího počtu mužů mezi učiteli malých dětí by mohla být prospěšná. Diverzita v učitelském sboru obohacuje prostředí pro děti i pedagogy a přináší různé perspektivy, přístupy a vzory. Muži a ženy často přinášejí odlišné přístupy ke vzdělávání, hraní a řešení problémů, tím je umožněno dětem získat širší spektrum zkušeností. Muži mohou například podporovat aktivní, fyzické a dobrodružné hry, zatímco ženy často více rozvíjejí komunikaci a spolupráci. Vyšší podíl mužů by mohl přispět ke zvýšení společenského uznání učitelské profese, která je často podceňována právě kvůli její feminizaci. K tomu, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů, je nutné zvýšit povědomí o tom, že práce s malými dětmi je vhodná pro obě pohlaví, například kampaněmi na středních školách a univerzitách. Dále zvýšení mezd a zviditelnění důležitosti učitelů by mohlo tuto bariéru snížit. Ředitelé a vedení škol by mohli
cíleně hledat a podporovat mužské uchazeče o pozice učitelů. Vytvořit inkluzivní pracovní prostředí, kde se muži budou cítit vítáni a podporováni.
![3](https://msmt.gov.cz/uploads/gallery/full/11880.jpg)
K tomu, aby ve školkách i na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů, je podle Daniela nutné zvýšit povědomí o tom, že práce s malými dětmi je vhodná pro obě pohlaví.
Foto: Archiv Daniela Strnada
Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost
Zdroj: msmt.gov.cz