Ministerstvo školství··6 min

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.

„Stezka dokázala za dobu své existence zasáhnout lidi a nadšence všech věkových kategorií. Trendem posledních dvou sezon byly rodiny s malými dětmi a studenti ve středoškolském věku. Navíc v posledních letech vyrazilo i několik tříd, jejichž učitelé pak byli doslova bombardováni dotazy od svých kolegů, jak na to,“ vysvětluje důvod vzniku celého projektu zakladatel Stezky Českem Martin Úbl. Ten dodává, že příprava celého projektu trvala přibližně půl roku a klíčové bylo propojení s organizacemi, v jejichž gesci se projekt pohybuje, tedy MŠMT a KČT.

Podpora pravidelného a zdravého pohybu dětí a mladých lidí je důležitou prioritou resortu, kterou reflektuje také národní koncepce podpory pohybu dětí, žáků a studentů schválená vládou. Chůze přitom patří mezi jednoduché a současně velmi efektivní nástroje, jak rozsah pravidelného pohybu podpořit. Za propojení se Stezkou Českem jsme proto velmi vděční a věříme, že soubor námětů, návodů a informací, který je v rámci těchto aktivit připraven, motivuje školy či školská zařízení k tomu, aby některou z připravených tras se svými žáky vyzkoušely,“ říká státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys a dodává, že při pěším putování stezkou se mohou žáci také atraktivním způsobem vzdělávat v tématech souvisejících se zeměpisem, přírodovědou či historií, což je plně v souladu s moderními vzdělávacími přístupy.

Jak je projekt připraven

Pro učitele je nyní na stránkách Stezky Českem připraven podrobný soubor návodů, námětů, informací a dalších forem podpory, jaká se osvědčila v projektu Stezky Českem. K dispozici tak jsou vytipované etapy, jejich itineráře, předjednaná ubytování, mapové podklady a veškeré relevantní informace pro to, aby takový výlet mohly školy naplánovat. Využít lze i podkladů pro organizaci výletu, dokument, jak Stezku pojmout více než jen jako výlet: jak propojit jednotlivé předměty, další subjekty nebo jak pojmout výlet plně v souladu s požadavky rámcových vzdělávacích programů. Užitečný může být také návrh seznamu věcí pro žáky tak, aby svůj batoh unesli a měli přitom s sebou vše potřebné.

Jako důležité pozitivum projektu Stezka Českem pro školy vnímá MŠMT i sociální rozměry takové aktivity. „Vedle podpory pohybu a atraktivní terénní výuky je společné putování v přírodě užitečné pro rozvoj sociálních vazeb, pro zvyšování dovedností žáků fungovat v týmu nebo pro zvládání méně komfortních podmínek spojených s pobytem v přírodě a zvyšováním celkové odolnosti,“ doplňuje státní tajemník Ondřej Andrys.

Cílem projektu není jen, aby třídy a školy vyrazily, ale je pro nás důležité i to, že se dozvědí, kudy jdou a co je po cestě zajímavého,“ poukazuje Martin Úbl na partnerství s institucemi, které mohou učitelé oslovit s domluvou ohledně doprovodu po cestě či přednášky. Mezi tyto partnery patří Horská služba, Lesy ČR, Krkonošský národní park, NP Šumava, DA Krušnohoří, CHKO Orlické hory nebo Agentura ochrany přírody ČR.

Jak lze vyrazit

Třídy, které plánují vyrazit, se mohou registrovat na stránkách projektu. Prvních sto tříd dostane navíc balíček od partnerů na cestu, který obsahuje například placky Stezky pro žáky, knížku Stezky pro učitele a další věci, které každý v přírodě využije. Zároveň se mohou zúčastnit soutěže o natočení co nejkreativnějšího videa na téma „My a naše Stezka“ o ceny od partnerů Alza, Nadace ČEZ, BENU a RockPoint.

Jak k celému projektu přistoupí, je na každé škole a na každém učiteli. Mohou jít přesně podle itinerářů, opačně, jinudy, nebo se třeba jen inspirovat. Důležité je, aby vyrazili. Stezku může jít každý!

Aktivity projektu Stezka Českem pro školy jsou také plně v souladu s konceptem Aktivní školy, který jako soubor metodických námětů a inspirací pro školy orientovaných na zvýšení pravidelného pohybu mladých lidí připravila Česká školní inspekce. „Jde o další zajímavou možnost, jak nenásilnou formou zvýšit rozsah pohybových aktivit dětí a žáků, podpořit péči o jejich celkové zdraví a motivovat je ke zdravějšímu životnímu stylu,“ doplňuje náměstek ústředního školního inspektora Karel Kovář.

Veškeré informace k projektu lze nalézt na odkazu Stezka Českem pro školy – Stezka ČESKEM může jít každý

2

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství