Ministerstvo školství··6 min

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.

RVP je základním kurikulárním dokumentem, který stanovuje obecné požadavky na vzdělávání v České republice. Definuje hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. RVP zároveň poskytuje školám flexibilitu při tvorbě školních vzdělávacích programů (ŠVP), které zohledňují specifické podmínky a potřeby každé školy. Revidované RVP se zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení jeho relevance pro žáky, žákyně, pedagogy a pedagožky.

„Nové rámcové vzdělávací programy se zaměřují na rozvoj kompetencí a gramotností, které odpovídají výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí. Věříme, že nové programy nejen usnadní práci učitelům, ale zároveň poskytnou žákům a dětem lepší příležitosti pro jejich vzdělávací a profesní budoucnost," říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a dodává: “Schválením revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy může začít jeho implementace ve školách, které se dobrovolně rozhodnou podle nového RVP ZV vzdělávat již od školního roku 2025/2026. Získáme tím důležitou zpětnou vazbu, která poslouží k následným úpravám RVP ZV i modelových školních vzdělávacích programů ještě před jejich zavedením od 1. září 2027.”

U základního vzdělávání je kladen důraz na propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení vzdělávacích oblastí. Nový přístup podporuje praktické využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě a rozvíjí čtenářskou a pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost. Očekávané výsledky učení (OVU) jsou jasně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti, čímž podporují kompetenčně orientované vzdělávání. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se nový RVP pro základní vzdělávání soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům věnovat více času přípravě kvalitní výuky.

Mezi změny, které nový RVP pro základní vzdělávání přináší, patří výuka prvního cizího jazyka, kterým je angličtina, povinně již od 1. ročníku (nyní je povinnost nejpozději od třetího ročníku, ale téměř polovina škol již angličtinu v prvních třídách učí), dále navýšení výstupní úrovně angličtiny z původní A2 na B1. V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost jeho výuky, a to od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1. U vzdělávacího oboru Matematika dojde ke zvýšení úrovně z “částečně splňuje minimum” na “splňuje minimum”.

Implementace RVP ZV bude probíhat postupně a zahrnuje několik klíčových kroků, které zajistí hladký přechod škol na nové kurikulum:

  • září 2025 - možnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
  • září 2027 - povinnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
  • září 2031 - povinnost vzdělávání pro všechny ročníky,

a to s výjimkou výuky dalšího cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku, kde se počítá s omezením volby na tři cizí jazyky (německý jazyk, francouzský jazyk nebo španělský jazyk), kdy je účinnost odložena na září 2034 minimálně v 7. ročníku, září 2035 minimálně v 7. a 8. ročníku a září 2036 v 7. - 9. ročníku.

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání posilují inkluzivní přístup a podporují rozvoj individuálních potřeb dětí. Připravují děti na plynulý přechod do základního vzdělávání a kladou důraz na vytváření podnětného a respektujícího prostředí.

Implementace RVP PV bude probíhat podle následujícího harmonogramu:

  • září 2025 - dobrovolné zavedení nového RVP PV do všech mateřských škol, které splní podmínky přípravného období,
  • září 2026 - povinné zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách.

Mateřské i základní školy budou mít k dispozici metodické materiály a vzdělávání pro pedagogické pracovníky, které jim usnadní zavádění inovací do praxe. Podpora zahrnuje příklady dobré praxe, konzultace a u základních škol i modelové školní vzdělávací programy. Tyto nástroje umožní efektivní přechod na nové kurikulum a zohlední potřeby každé školy. „Naší prioritou je nyní podpora škol při implementaci revidovaného RVP, aby přechod na nové kurikulum proběhl co nejplynuleji,“ dodává Ivo Jupa, ředitel NPI.

Proces revize probíhal od roku 2021 a zahrnoval širokou spolupráci více jak 600 odborníků, pedagogů a stakeholderů ve vzdělávání. Veřejná konzultace, která proběhla na jaře 2024, přinesla přes 3 200 podnětů, které byly zohledněny ve finální podobě dokumentů. Průběžně se konaly kulaté stoly, odborné diskuze a pracovní setkání, která zajistila transparentnost celého procesu a umožnila aktivní zapojení všech klíčových aktérů.

Pro více informací navštivte webové stránky projektu Revize RVP na adrese https://revize.rvp.cz/.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství