Ministerstvo školství··6 min

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.

RVP je základním kurikulárním dokumentem, který stanovuje obecné požadavky na vzdělávání v České republice. Definuje hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. RVP zároveň poskytuje školám flexibilitu při tvorbě školních vzdělávacích programů (ŠVP), které zohledňují specifické podmínky a potřeby každé školy. Revidované RVP se zaměřují na zjednodušení obsahu a zvýšení jeho relevance pro žáky, žákyně, pedagogy a pedagožky.

„Nové rámcové vzdělávací programy se zaměřují na rozvoj kompetencí a gramotností, které odpovídají výzvám současné společnosti a potřebám našich dětí. Věříme, že nové programy nejen usnadní práci učitelům, ale zároveň poskytnou žákům a dětem lepší příležitosti pro jejich vzdělávací a profesní budoucnost," říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a dodává: “Schválením revidovaného rámcového vzdělávacího programu pro základní školy může začít jeho implementace ve školách, které se dobrovolně rozhodnou podle nového RVP ZV vzdělávat již od školního roku 2025/2026. Získáme tím důležitou zpětnou vazbu, která poslouží k následným úpravám RVP ZV i modelových školních vzdělávacích programů ještě před jejich zavedením od 1. září 2027.”

U základního vzdělávání je kladen důraz na propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení vzdělávacích oblastí. Nový přístup podporuje praktické využití získaných dovedností a znalostí v každodenním životě a rozvíjí čtenářskou a pisatelskou a logicko-matematickou gramotnost. Očekávané výsledky učení (OVU) jsou jasně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti, čímž podporují kompetenčně orientované vzdělávání. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se nový RVP pro základní vzdělávání soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům věnovat více času přípravě kvalitní výuky.

Mezi změny, které nový RVP pro základní vzdělávání přináší, patří výuka prvního cizího jazyka, kterým je angličtina, povinně již od 1. ročníku (nyní je povinnost nejpozději od třetího ročníku, ale téměř polovina škol již angličtinu v prvních třídách učí), dále navýšení výstupní úrovně angličtiny z původní A2 na B1. V případě dalšího cizího jazyka zůstává povinnost jeho výuky, a to od 7. ročníku, přičemž výstupní úroveň bude A1. U vzdělávacího oboru Matematika dojde ke zvýšení úrovně z “částečně splňuje minimum” na “splňuje minimum”.

Implementace RVP ZV bude probíhat postupně a zahrnuje několik klíčových kroků, které zajistí hladký přechod škol na nové kurikulum:

  • září 2025 - možnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
  • září 2027 - povinnost zahájení vzdělávání pro 1. a 6. ročník,
  • září 2031 - povinnost vzdělávání pro všechny ročníky,

a to s výjimkou výuky dalšího cizího jazyka nejpozději od 7. ročníku, kde se počítá s omezením volby na tři cizí jazyky (německý jazyk, francouzský jazyk nebo španělský jazyk), kdy je účinnost odložena na září 2034 minimálně v 7. ročníku, září 2035 minimálně v 7. a 8. ročníku a září 2036 v 7. - 9. ročníku.

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní vzdělávání posilují inkluzivní přístup a podporují rozvoj individuálních potřeb dětí. Připravují děti na plynulý přechod do základního vzdělávání a kladou důraz na vytváření podnětného a respektujícího prostředí.

Implementace RVP PV bude probíhat podle následujícího harmonogramu:

  • září 2025 - dobrovolné zavedení nového RVP PV do všech mateřských škol, které splní podmínky přípravného období,
  • září 2026 - povinné zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách.

Mateřské i základní školy budou mít k dispozici metodické materiály a vzdělávání pro pedagogické pracovníky, které jim usnadní zavádění inovací do praxe. Podpora zahrnuje příklady dobré praxe, konzultace a u základních škol i modelové školní vzdělávací programy. Tyto nástroje umožní efektivní přechod na nové kurikulum a zohlední potřeby každé školy. „Naší prioritou je nyní podpora škol při implementaci revidovaného RVP, aby přechod na nové kurikulum proběhl co nejplynuleji,“ dodává Ivo Jupa, ředitel NPI.

Proces revize probíhal od roku 2021 a zahrnoval širokou spolupráci více jak 600 odborníků, pedagogů a stakeholderů ve vzdělávání. Veřejná konzultace, která proběhla na jaře 2024, přinesla přes 3 200 podnětů, které byly zohledněny ve finální podobě dokumentů. Průběžně se konaly kulaté stoly, odborné diskuze a pracovní setkání, která zajistila transparentnost celého procesu a umožnila aktivní zapojení všech klíčových aktérů.

Pro více informací navštivte webové stránky projektu Revize RVP na adrese https://revize.rvp.cz/.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství