Ministerstvo školství··4 min

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.

Stát se v rámci nového systému zavazuje financovat pouze pedagogickou práci ve školách a školských zařízeních, zatímco zřizovatelé, tedy obce, kraje a dobrovolné svazky obcí, budou odpovídat za nepedagogickou práci, většinu ostatních neinvestičních výdajů a provozní náklady. Změna umožní zřizovatelům lépe plánovat rozpočet a zaměřit se na optimalizaci provozních činností.

Navrhované změny přinášejí spravedlivější rozdělování peněžních prostředků, posilují pravomoci zřizovatelů a zajišťují dlouhodobější stabilitu finančního systému školství,“ uvedl Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Nový model zavádí systém vah, který zohledňuje specifické potřeby různých „typů“ škol a školských zařízení. Počítá se zvýhodněním na děti mateřských škol. Zohledněny jsou také vyšší jednotkové náklady spojené s nepedagogickou prací ve speciálních školách a třídách, kde bude navrhnut dvojnásobný výnos na žáka. Na dítě v dětském domově se navrhuje dokonce devítinásobný výnos. Tato opatření zajistí, že obce zřizující školy vzdělávající děti nebo žáky s vyššími nároky na vzdělávání budou mít odpovídající podporu. Motivačním bonusem ve výši 20 % v rozpočtovém určení daní bude podpořena také spolupráce obcí v oblasti svazkových základních škol.

Pro učitele nový systém přinese jistotu a stabilitu. Prostředky rozpočtované ze státního rozpočtu na platy učitelů, budou využity pouze na financování pedagogické práce a nebude docházet k přesunům za účelem dofinancování nepedagogické práce. To umožní učitelům soustředit se na zlepšování výuky a profesní rozvoj.

Objem prostředků pro obce a kraje na nepedagogické pracovníky, jako jsou školníci, kuchařky či administrativní pracovníci, je garantován automatickou valorizací spojenou s výnosem z daní v souladu s ekonomickým vývojem. Obce a kraje v roli zřizovatelů získají možnost spolurozhodovat o zajištění nepedagogických činností, což jim umožní pružně reagovat na potřeby jednotlivých škol a efektivněji plánovat provozní náklady.

Nový model vytvoří předpoklady pro odbřemenění ředitelů malých škol a školských zařízení od provozních starostí, jako je zajišťování účetnictví, úklidu či údržby, pokud dané činnosti budou centralizovány u zřizovatele. Tím získají více času na klíčové oblasti své práce, především na vedení pedagogického týmu, zvyšování kvality výuky a rozvoj vzdělávacích programů.

Spuštění nového systému financování školství je plánováno na 1. září 2025. Už nyní budou mít kraje a obce možnost zjistit předpokládanou výši daňového výnosu, což výrazně usnadní plánování jejich rozpočtů ve druhé polovině roku 2025. Link: https://statis.msmt.gov.cz/nepedagogove/.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si od této změny slibuje vyšší stabilitu a předvídatelnost financování, které umožní lépe podporovat školy, optimalizovat provozní náklady a investovat do kvality vzdělávání. Pro zřizovatele i ředitele chystá metodickou podporu v podobě seminářů a metodických materiálů v návaznosti na vývoj legislativního procesu.

Pozměňovací návrh k vládnímu návrhu školského zákona: Pozměňovací_návrh_nepedagogové.docx

Tabulka rozdělení prostředků obcím: Rozdělení prostředků obcím.xlsx

Více také zde: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/mf-a-msmt-se-dohodly-na-financovani-nepedagogicke-prace.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství