Ministerstvo školství··4 min

Rozpočet vysokých škol 2025: Navýšení financí posílí kapacity a podpoří klíčové obory

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Vláda schválila historicky nejvyšší meziroční navýšení rozpočtu vysokých škol. Celková částka, kterou vysoké školy v roce 2025 obdrží, dosáhne 34,9 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 4 miliardy korun, tedy téměř 13 procent. Tento nárůst umožní nejen rozšíření kapacit vysokých škol, ale také zlepšení podmínek pro studenty, podporu vysokoškolského vzdělávání v regionech s nižší mírou vzdělanosti a financování oborů, které jsou strategicky klíčové pro budoucnost České republiky.

„Po dlouhých letech stagnace a podfinancování se konečně daří přivést více prostředků do vysokého školství. Jde o zásadní investici do budoucnosti naší země. Nestačí jen zvyšovat počty studentů – musíme jim zajistit kvalitní podmínky ke studiu a zároveň umožnit vysokým školám efektivně reagovat na potřeby společnosti i trhu práce,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.

Vyšší kapacity a cílená podpora regionů

Navýšení rozpočtu reflektuje nejen demografický vývoj a rostoucí počet studentů, ale také nerovnoměrné zastoupení vysokoškolsky vzdělané populace v různých částech ČR. Zvýšená finanční podpora proto míří do Karlovarského, Ústeckého, Libereckého a Plzeňského kraje, kde je podíl vysokoškoláků nejnižší. Zdejší vysoké školy obdrží navíc 71 milionů korun s cílem zvýšit počet studentů o 7 %.

„Je nepřijatelné, aby přístup ke kvalitnímu vysokoškolskému vzdělání byl podmíněn tím, ve kterém kraji člověk vyrůstá. Chceme, aby i mladí lidé v regionech, kde dosud nebyla vysoká škola tak dostupná, měli stejné možnosti jako jejich vrstevníci v Praze nebo Brně,“ zdůraznil Bek.

Investice do klíčových oborů

Rozpočet pro rok 2025 podporuje také studijní programy, které jsou klíčové pro rozvoj České republiky a odpovídají dlouhodobým potřebám společnosti i trhu práce. Zvýšené financování proto směřuje do lékařství, veterinární specializace, učitelství, školní psychologie, zdravotnických a technických programů.

Lepší sociální podmínky pro studenty

Vedle rozšíření kapacit a podpory regionů se rozpočet zaměřuje i na zlepšení podmínek pro studenty. Stipendia pro doktorandy se navyšují o 14 %, celkově na částku 1,91 miliardy korun. Ubytovací stipendia vzrostou z 5 400 korun na 6 150 korun ročně a dotace na stravování se zvýší z 17,95 korun na 20,50 korun na jedno jídlo.

Fond vzdělávací politiky: téměř miliarda korun na strategické investice

Další významné prostředky směřují do Fondu vzdělávací politiky, který bude mít v roce 2025 k dispozici téměř 1 miliardu korun. Z tohoto fondu se financuje rozvoj klíčových oborů, jako jsou nelékařské zdravotnické programy (+20 % studentů), učitelství (+5–10 % studentů), školní psychologie a technické specializace. Podpora pokračuje i pro zahraniční studenty, zejména z Ukrajiny a Běloruska, a financuje se vzdělávání seniorů v rámci Univerzit třetího věku.

Dlouhodobá strategie a reforma financování

V rámci institucionálního financování vysokých škol dojde k navýšení o 3 miliardy korun. Současně se mění poměr financování ve prospěch kvalitativních ukazatelů – podíl financování podle kvality (tzv. ukazatel K) se zvyšuje z loňských 20,62 % na 23,98 % v roce 2025. Tím se vysoké školy motivují k zajištění vyšší kvality vzdělávání a lepších výsledků.

Rozpočet pro vysoké školy na rok 2025 přináší stabilní financování a podporuje dlouhodobý rozvoj terciárního vzdělávání v Česku. Zvýšené prostředky zajistí nejen rozšíření kapacit škol, ale také vyšší kvalitu vzdělávání, podporu studentů a investice do strategických oborů.

„Musíme zajistit, aby české vysoké školy držely krok s evropským standardem a aby naši absolventi byli konkurenceschopní nejen doma, ale i v zahraničí. Investice do vysokého školství se vždy vrací – v silnější ekonomice, lepších službách i větším inovačním potenciálu celé společnosti,“ uzavřel Bek.

Prezentace k tématu zde: Prezentace TK 4.2.2025.pptx

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství