Ministerstvo školství··6 min

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.

„Schválené RVP představuje obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a zároveň poděkoval svým předchůdcům za jejich podíl na přípravě dokumentu, stejně jako všem odborníkům, kteří na něm pracovali.

“Novinkou spojenou s revizí RVP je princip průběžného vyhodnocování zkušeností, a tím vznikající prostor pro možnost úprav. K tomu účelu bude zřízena Národní kurikulární rada tvořená zástupci ministerstva, školských asociací, asociací děkanů fakult připravujících učitele a expertních členů, která bude stálým poradním orgánem ministerstva pro otázky RVP a jejich implementace,” uvádí náměstek ministerstva školství Jiří Nantl.

Do poloviny roku 2026 vyhodnotí Národní kurikulární rada poznatky z pilotního ověřování RVP, do něhož se mohou školy hlásit dobrovolně. Zkušenosti z terénu tak bude možné promítnout do RVP dříve, než se stane závazným od školního roku 2027/28 pro 1. a 6. ročník ZŠ.

RVP pro předškolní vzdělávání

Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.

RVP pro základní školy

Díky revidovanému RVP mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.

Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi vzdělávání se stávají digitální dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.

Školní vzdělávací programy a metodická podpora

Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. “modelové ŠVP", které nejsou závazné, ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.

Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří praktickou aplikaci nového kurikula.

„Kromě maximální transparentnosti během přípravy nových RVP vytváříme také rozsáhlý balík metodické podpory pro školy, včetně modelových ŠVP. Měly by školám sloužit především jako konkrétní inspirace, aby pro ně byl přechod na nové kurikulum co nejjednodušší“, potvrzuje Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.

Informační systém

Národní pedagogický institut připravil interaktivní prezentaci nových RVP v podobě informačního systému. V něm si každý zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Systém nabízí ilustrativní příklady a postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku učení.

Pro všechny zájemce je informační systém dostupný na webu: https://prohlednout.rvp.cz/

_________________________________________________________

Harmonogram pro mateřské školy

  • Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
  • Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.

Harmonogram pro základní školy

  • Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum, mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP – od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
  • Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV povinná, minimálně v 1. a 6. ročníku.
  • Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nových RVP pro všechny ročníky. Další informace k projektu revize RVP jsou všem zájemcům k dispozici na webu: https://revize.rvp.cz/

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Stezka Českem pro školy – aktivní pohyb a vzdělávání v terénu

Spolek Stezka Českem společně s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a Klubem českých turistů (KČT) dnes představily nový projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. V jejím duchu, nastavení a dle jejích hodnot se od letošního roku mohou na Stezku Českem vydat také školy se svými žáky, účastníci zájmového vzdělávání, kluby, kroužky a jakékoli další organizované skupiny dětí a mladých lidí. Projekt s názvem Stezka Českem pro školy je tedy určen všem, kteří chtějí ukázat dětem a mladým lidem krásy putování po Česku, unikátnost českých hor, pozitivní vliv pobytu v přírodě, atraktivní vzdělávání v terénu, a hlavně chtějí společně s dětmi naplánovat a zažít výlet plný nezapomenutelných zážitků spojený s aktivním a zdravým pohybem.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

Muži v mateřských a základních školách: Daniel Strnad

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je budoucí učitel prvního stupně na základní škole Daniel Strnad.
| Ministerstvo školství
Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Projekt Penězověda pomůže s výukou finanční gramotnosti

Zlepšit výuku finanční gramotnosti, a to jak ve školách, tak v rodinách, chce nový projekt Penězověda. Vyučujícím nabídne výukové materiály, rodičům a široké veřejnosti pak praktické informace s tematikou financí. Portál vznikl ve spolupráci ČSOB, Mastercard a Policie ČR a se zapojením vyučujících.
| Ministerstvo školství
Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Nový systém financování nepedagogické práce od 1. 9. 2025

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo zásadní změny ve způsobu financování nepedagogické práce, které mají vstoupit v platnost 1. září 2025. Nový model si klade za cíl zajistit férovější rozdělení peněz, zvýšit stabilitu financování pedagogické i nepedagogické práce a posílit autonomii obcí a krajů při správě jimi zřizovaných škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Přijímačky 2025: Podpora pro žáky, cvičné testy a aplikace

Od 1. února se spustí elektronické přihlašování na střední školy, žáci mohou letos k přípravě využít přijímačky nanečisto i cvičné online testy. Na portále Vzdělávání v datech také nově najdou statistiky přihlášených i přijatých na konkrétní školu, což jim může pomoci při rozhodování o volbě školy. Na základě loňských zkušeností byl vylepšen elektronický přihlašovací systém DiPSy .
| Ministerstvo školství
MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

MF a MŠMT se dohodly na financování nepedagogické práce

Větší samostatnost obcí a krajů při zajišťování podmínek pro činnost jimi zřizovaných škol, lepší zohlednění místních specifik při organizaci nepedagogické práce a vyšší předvídatelnost finančních prostředků. To jsou hlavní argumenty pro přesun odpovědnosti za financování nepedagogických pracovníků, tedy například kuchařů, kuchařek, školníků, či uklízeček, na zřizovatele škol. Resortům financí a školství se podařilo finalizovat podobu všech klíčových parametrů převodu, tedy zejména výši podílu zřizovatelů na sdílených daních. Díky tomu se v roce 2025 navýší příjmy obcí a krajů o 11 miliard korun, na rok 2026 je počítáno s částkou 32,4 mld. Kč.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství