Ministerstvo školství··6 min

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.

„Schválené RVP představuje obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a zároveň poděkoval svým předchůdcům za jejich podíl na přípravě dokumentu, stejně jako všem odborníkům, kteří na něm pracovali.

“Novinkou spojenou s revizí RVP je princip průběžného vyhodnocování zkušeností, a tím vznikající prostor pro možnost úprav. K tomu účelu bude zřízena Národní kurikulární rada tvořená zástupci ministerstva, školských asociací, asociací děkanů fakult připravujících učitele a expertních členů, která bude stálým poradním orgánem ministerstva pro otázky RVP a jejich implementace,” uvádí náměstek ministerstva školství Jiří Nantl.

Do poloviny roku 2026 vyhodnotí Národní kurikulární rada poznatky z pilotního ověřování RVP, do něhož se mohou školy hlásit dobrovolně. Zkušenosti z terénu tak bude možné promítnout do RVP dříve, než se stane závazným od školního roku 2027/28 pro 1. a 6. ročník ZŠ.

RVP pro předškolní vzdělávání

Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.

RVP pro základní školy

Díky revidovanému RVP mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.

Důležitým průřezovým tématem napříč všemi oblastmi vzdělávání se stávají digitální dovednosti, které zahrnují práci s informacemi, digitální gramotnost a bezpečnost v online prostředí. Velká pozornost je věnována klimatu školy, osobnostní a sociální výchově. Kromě obsahových změn se dokument soustředí na zjednodušení struktury dokumentace, což snižuje administrativní zátěž škol a umožňuje pedagogům a vedení škol věnovat více času přípravě kvalitní výuky a dalšímu rozvoji školy.

Školní vzdělávací programy a metodická podpora

Jasnější formulace očekávaných výsledků učení pomůže při zavádění školních vzdělávacích programů (ŠVP). Ty si budou školy samy vytvářet nebo upravovat tak, aby odpovídaly požadavkům revidovaného RVP ZV. K tomu poslouží tzv. “modelové ŠVP", které nejsou závazné, ale poskytnou školám inspiraci a praktický návod. Tyto vzorové dokumenty budou zveřejněny do poloviny února 2025, přičemž každá škola si je bude moct uzpůsobit podle svých potřeb nebo navrhnout vlastní variantu.

Školám zároveň pomůže rozsáhlá metodická podpora od NPI zahrnující workshopy, školení o nových přístupech k výuce a flexibilitě kurikula, příklady dobré praxe, digitální materiály a konzultace. Regionální metodické kabinety navíc usnadní sdílení zkušeností mezi učiteli a podpoří praktickou aplikaci nového kurikula.

„Kromě maximální transparentnosti během přípravy nových RVP vytváříme také rozsáhlý balík metodické podpory pro školy, včetně modelových ŠVP. Měly by školám sloužit především jako konkrétní inspirace, aby pro ně byl přechod na nové kurikulum co nejjednodušší“, potvrzuje Ivo Jupa, ředitel Národního pedagogického institutu.

Informační systém

Národní pedagogický institut připravil interaktivní prezentaci nových RVP v podobě informačního systému. V něm si každý zájemce najde informace k revidovaným RVP PV a RVP ZV a může si například zobrazit vazby mezi jednotlivými OVU. Systém nabízí ilustrativní příklady a postupné kroky, kde učitel pozná, zda již se žákem dosáhl očekávaného výsledku učení.

Pro všechny zájemce je informační systém dostupný na webu: https://prohlednout.rvp.cz/

_________________________________________________________

Harmonogram pro mateřské školy

  • Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
  • Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.

Harmonogram pro základní školy

  • Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum, mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP – od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
  • Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV povinná, minimálně v 1. a 6. ročníku.
  • Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nových RVP pro všechny ročníky. Další informace k projektu revize RVP jsou všem zájemcům k dispozici na webu: https://revize.rvp.cz/

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanci schválili novelu školského zákona

Poslanecká sněmovna dnes ve 3. čtení schválila novelu školského zákona, která kromě jiného přináší převod financování nepedagogické práce na zřizovatele od 1. ledna 2026. Prostřednictvím tzv. indexace škol a nastavení maximálního počtu hodin výuky bude možné více podpořit školy, které vzdělávají žáky ve složitějších podmínkách. Další změnou je ukotvení pozic školních speciálních pedagogů a školních psychologů a možnost jejich financování ze státního rozpočtu. D íky novele bude také možné začít systémově řešit příliš širokou a rozdrobenou síť škol v České republice.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Marek

MŠMT začalo vydávat letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál byl zahájen před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně Základní školy a Mateřské školy v Bohuňovicích Pavel Marek.
| Ministerstvo školství
Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

Stezka Českem pro školy se stává velmi oblíbenou

V lednu letošního roku představilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, spolek Stezka Českem a Klub českých turistů nový společný projekt pro školy a školská zařízení navazující na oficiální přechod České republiky, Stezku Českem. Již ve druhém pololetí školního roku 2024/2025 se tak na Stezku Českem mohly se svými žáky vydat také školy, pro něž byl připraven soubor podkladů, návodů, námětů, informací a dalších forem podpory pod názvem Stezka Českem pro školy.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr Bek jednal na zasedání Rady pro konkurenceschopnost

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek zastupoval ČR na zasedání Rady pro konkurenceschopnost ve formátu ministrů odpovědných za výzkum. Hlavním tématem jednání bylo další směřování evropské výzkumné politiky, včetně příprav nového rámcového programu a možností, jak do Evropy přilákat špičkové zahraniční vědce.
| Ministerstvo školství
Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Přihlašování do 2. kola přijímaček na SŠ

Druhé kolo přijímacího řízení na střední školy nabízí podle dat Cermatu 24 159 volných míst ve čtyřletých a kratších oborech, přes sedmdesát procent zajišťují veřejné školy. Uchazeči mohou ve druhém kole podat až 5 přihlášek, obdobně jako v prvním kole.
| Ministerstvo školství
Výsledky jarních maturit 2025

Výsledky jarních maturit 2025

Maturitní zkoušky v jarním termínu 2025 potvrdily stabilní výsledky a ustálené trendy. K didaktickým testům se přihlásilo 80,8 tisíce prvomaturantů, o 5,2 tisíce více než loni, a celková neúspěšnost 12,3 % odpovídá úrovni let 2021 a 2022. Pokračuje rostoucí zájem o matematiku, nejčastější volbou maturantů zůstává anglický jazyk, angličtina zůstává nejčastější volbou maturantů a gymnázia si drží úspěšnost nad 98 %.
| Ministerstvo školství
Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

Téměř 94 % deváťáků uspělo v prvním kole přijímaček na SŠ

V prvním kole přijímacího řízení na střední školy pro školní rok 2025/26 uspělo 93,7 % žáků devátých tříd základních škol. Na školu, kterou uvedli jako svou první prioritu, se dostaly tři čtvrtiny všech uchazečů o čtyřleté a kratší obory. Vyplývá to z aktuálních dat Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT).
| Ministerstvo školství
MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

MŠMT spouští systém podpory ředitelů škol

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy představuje nový Systém podpory a vedení ředitelů škol , který přináší ucelenou strategii pro posílení role ředitelů jako klíčových lídrů školského prostředí. Tento systém, vytvořený ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR a Českou školní inspekcí, má ambici zásadně proměnit způsob, jakým je vedení škol v České republice podporováno a rozvíjeno.
| Ministerstvo školství
Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Odborný panel MŠMT přiblížil prevenci rizik ve školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy uspořádalo odborný panel zaměřený na bezpečnost ve školách, prevenci rizik a krizovou připravenost. Setkání, které se uskutečnilo 30. dubna 2025 v Praze, nabídlo vedení škol, jejich zřizovatelům i odborné veřejnosti konkrétní nástroje, příklady dobré praxe a inspiraci pro vytváření bezpečného a podpůrného prostředí ve školách. Panel spojil odborníky z různých oblastí: od školství přes bezpečnostní složky až po neziskový sektor. Cílem bylo posílit spolupráci a připravenost na každodenní i mimořádné situace ve vzdělávacím prostředí.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

Muži v mateřských a základních školách: Pavel Bartoň

MŠMT začalo letos už třetí ročník oblíbeného seriálu medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Tento seriál připravilo MŠMT před třemi lety k výročí narození učitele národů Jana Amose Komenského. A přesto, že učitelské povolání patřilo v minulosti hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je bývalý dlouholetý ředitel střediska volního času Alcedo ve Vsetíně Pavel Bartoň.
| Ministerstvo školství