Kofola··5 min

Výrobci nealko nápojů: návrh zařazení nealkoholických nápojů do vyšší sazby DPH je nepromyšlený a diskriminační

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Skupina Mattoni 1873 a společnost Kofola ČeskoSlovensko považují záměr vlády zvýšit sazbu daně z přidané hodnoty na nealkoholické nápoje z 15 % na 21 % za zcela absurdní, nepochopitelný a diskriminační. Ve svém důsledku jde o útok na lidi, kteří si nealkoholické nápoje oblíbili a chtějí si odpovědně dopřát zdravý a osvěžující pitný režim.

Výrobci nealko nápojů: návrh zařazení nealkoholických nápojů do vyšší sazby DPH je nepromyšlený a diskriminační

Mattoni 1873 i Kofola se dlouhodobě snaží poskytovat kvalitní nealkoholické nápoje za přiměřenou cenu tak, aby byly dostupné všem vrstvám obyvatelstva. Navrhované zvýšení DPH omezí jejich přístup k nealkoholickým nápojům, což určitě není v souladu s vládními cíli podporovat zdravý životní styl a prevenci zdravotních problémů.

„Vláda nepřípustně dělí potraviny na výrobky s nezpochybnitelným zdravotním či sociálním významem (potraviny – ale včetně např. cukrovinek), které budou mít 12% sazbu DPH, a nápoje včetně nealkoholických, které budou zatíženy 21% sazbou DPH a jsou tedy ve vládním pojetí nezdravé. Tento výklad je nejabsurdnější u balených minerálních, kojeneckých a pramenitých vod z kvalitních zdrojů. Kohoutková voda není alternativou především pro kojenecké a minerální vody; ty mají navíc prokazatelné blahodárné účinky na lidský organismus, slouží k hydrataci a zároveň k doplňování minerálů. Přesto je podle vlády jejich konzumace zřejmě nezdravá, zatímco tiché víno coby alkoholický nápoj vláda nepochopitelně zvýhodňuje nulovou spotřební daní – že by kvůli jeho nezpochybnitelnému zdravotnímu či sociálnímu významu?“ - ptá se Jana Ježková, předsedkyně Svazu minerálních vod.

Výrobci nealkoholických nápojů považují opatření vlády za nešťastné

„Zvyšování DPH na nealkoholické nápoje je navrhováno nespravedlivým způsobem, v podobě ryzí diskriminace jednoho druhu potravin. Nealkoholické nápoje nemají být přepychovým artiklem, který by si mohli dovolit pouze vybraní jedinci. Jsou základní potřebou, kterou využívá široké spektrum obyvatel včetně dětí v případě např. kojeneckých vod, těhotných žen a sportujících v případě minerálních vod a dalších skupin, které potřebují vhodně doplňovat svůj pitný režim o minerály a jiné funkční látky,“ reaguje Ondřej Postránský, generální ředitel Mattoni 1873. „Obdobně nedává výrobcům smysl ani zařazení bylinných čajů nebo ovocno-zeleninových čerstvých šťáv mezi nezdravé potraviny,“ doplňuje Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko.

Nesmyslný je podle výrobců ale i záměr zvýšit DPH u slazených nápojů, s odůvodněním jejich zvyšující se spotřeby. Slazené nápoje nejsou hlavním přispěvatelem k příjmu volných cukrů. Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dospěl k závěru, že skupiny potravin, které nejvíce přispívají k příjmu přidaných a volných cukrů v evropských zemích, jsou “cukry a cukrovinky“ (tj. stolní cukr, med, sirupy, cukrovinky a sladké dezerty). Přesto mají tyto potraviny v ČR klesnout do 12% sazby DPH, zatímco nápoje, které jsou na mnohem nižších příčkách “cukrového“ žebříčku EFSA, vyskočí do sazby 21 %.

„Zcela nekompetentní je argumentace ministerstva financí, že důvodem pro vyšší sazbu DPH je používání jednorázových plastových obalů u nealkoholických nápojů. I ostatní potraviny jsou baleny do takových obalů, a přesto nejsou zařazeny do vyšší sazby. Zároveň výrobci nealko nápojů aktivně uvádějí své nápoje i ve vratných obalech. Ty jsou dlouhodobým standardem u sortimentu pro restaurace a také do retailu byly uvedeny nápoje ve vratných skleněných lahvích. Navíc se připravuje zavedení zálohového systému, který naopak umožní opakované a efektivní využití PET materiálu recyklací “z lahve do lahve“. Narozdíl od jiných potravinářů, kteří nemají k cirkulárnímu řešení ani nakročeno,“ doplňuje Ondřej Postránský.

„Návrhem jsme zkrátka šokováni. Je to kudla do zad, kterou těžce zkoušený nápojový průmysl opravdu nečekal. Chápeme potřebu vlády stabilizovat rozpočet a vnímáme řadu navržených opatření jako prospěšných. Výsledkem by však rozhodně nemělo být diskriminační postižení oboru, který jako jeden z mála v Česku patří k lídrům pro celý středoevropský region. Věříme, že vláda ještě bude některé své ne zcela promyšlené návrhy korigovat,“ uzavírá Daniel Buryš.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka. Součástí vánoční kampaně je i tradiční soutěž o hodnotné ceny.
| Kofola
Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Matěj Plšek, který se stal tváří nových nápojů Jupík SPARKY, pokřtil své CD v pražském klubu Roxy. Nadaný 13letý zpěvák a výherce soutěže Hlas Česka, Moravy a Slezska tak oslavil vydání alba „Mám plán“. Podpořit ho přišel i zpěvák Mirai, se kterým Matěj nedávno vystoupil v O2 Areně.
| Kofola
Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka.
| Kofola
Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

V úterý 15. října proběhl v pražském klubu Doupě benefiční koncert s názvem Na vlně pomoci, jehož cílem bylo podpořit oběti ničivých zářijových povodní. Akce měla zároveň pomoci obnovit vlnu solidarity, která začala slábnout. Koncert byl zaměřen především na mladé lidi, kteří ukázali, že mají vůli i sílu pomáhat, a to především prostřednictvím sociálních sítí.
| Kofola
Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska v minulých letech vysadila ve Slovinsku a Chorvatsku 80 000 stromů. I letos proběhne zalesňování krasových skládek.
| Kofola
Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Patnáctého října 2024 od 20 hodin proběhne v pražském Hudebním klubu Doupě benefiční koncert na podporu obětí povodní s názvem Na vlně pomoci. Tento koncert je jedinou popovodňovou benefiční akcí zaměřenou na mladou generaci, která se o sbírkách a možnostech pomoci často nedozví z klasických médií, protože je nesleduje. Klíčovým komunikačním kanálem pro generaci Z jsou sociální sítě, a proto si je organizátoři, online médium BoldNews ve spolupráci s festivalem Metronome Prague a United Islands of Prague, vybrali jako hlavní médium pro šíření informací.
| Kofola
První várka okamžité pomoci letí potřebným!

První várka okamžité pomoci letí potřebným!

Tři lokality, více než 150 žádostí a rodina od rodiny jiné starosti. Někomu chybí postel, jinému oblečení nebo třeba potřeby pro děti do školy. Jsou tací, kteří shání vysoušeč, jiný potřebují pomoct s úhradou zedníka.
| Kofola
Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola