Kofola··6 min

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

V druhém čtvrtletí rostly nápojářské Kofole jak tržby, tak ukazatel EBITDA. „Druhý kvartál byl pro nás úspěšný. V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsme navýšili tržby o 13 %,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko a dodává: „Zvýšené prodeje jsme zaznamenali napříč formáty. Nejvíce se dařilo čepovaným nápojům, které narostly o 7 %. Úspěch slavily i jednotlivé značky – Kofola vzrostla v porovnání s minulým rokem o 10 %, významnější nárůst zaznamenaly i minerální vody Korunní a Kláštorná Kalcia.“

Velkou perspektivu vidí skupinový management Kofoly v rozvoji svého Čerstvého a voňavého byznysu (Fresh&Herbs). UGO, které dodává na trh čerstvé ovocno-zeleninové šťávy a provozuje síť Salaterií a Freshbarů, zaznamenalo růst tržeb o 23 % ve srovnání s loňským rokem. „Dařilo se především baleným paskalizovaným šťávám, limonádám a smoothies, které prodáváme ve vybraných řetězcích. Divize rychlého občerstvení (QSR) vykázala výjimečné výsledky v oblasti tržeb a úrovně ziskovosti. Jak se obchodní model stává atraktivnějším, výrazně roste zájem o rozvoj UGO Freshbarů a Salaterií od nových potenciálních frenčízantů, ale i od těch stávajících,“ potvrzuje Marek Farník, generální ředitel společnosti UGO Trade. Ta má připravenou expanzi v Praze, v menších městech jako například v Olomouci povyšuje Freshbary na Salaterie. Vznikají i další pobočky v nových městech – otevřen bude například Freshbar v Českých Budějovicích. Společnosti Leros i Premium Rosa, které též patří do Čerstvého a voňavého pilíře Kofoly, zvládly mimosezónní měsíce velmi dobře a jsou připraveny na nadcházející podzimní sezónu.

Adriatický region Kofoly prokázal v první polovině roku 2024 silné prodeje na obou trzích. Navzdory náročnému počasí ve Slovinsku a Chorvatsku vzrostly tržby meziročně o 13 %. „Přestože jsme čelili vydatným dešťům a bouřkám, které ovlivňovaly celkové prodeje, a také způsobily škody v závodě v Radenci, dosáhli jsme dobrého výsledku. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 12% a naše exportní tržby dosáhly působivého růstu o 8,5 %. Jsme spokojeni především s tím, že se tržby v Chorvatsku zlepšily dvouciferně,“ říká Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. Kofola v Adriatiku se rozhodla v letošním roce posílit značky Radenska Naturelle a po úspěšném redesignu tradiční Kofoly zahájila i proměnu silné slovinské značky Oraketa.

Samostatným a významným pilířem Kofoly se zkraje roku staly Pivovary CZ Group. Díky dobrým tržbám, které vzrostly o 13 %, je jejich EBITDA o 12 mil. Kč lepší, než se čekalo. „Tohoto výsledku jsme dosáhli zejména díky vyšším prodaným objemům, které pokrývají rostoucí náklady. Marketingově se nejvíce dařilo značce Zubr, která uspěla v soutěži PIVEX 2024 a jejíž Zubr Grand získal zlato i v kategorii světlých ležáků,“ jmenuje úspěchy René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.

Rostoucím tržbám celé skupiny Kofola odpovídá i rostoucí EBITDA, která i díky stabilizaci cen energií a materiálových vstupů vzrostla ve druhém čtvrtletí v porovnání s loňskem o 66 %. I léto naznačuje dobré výsledky. Management skupiny Kofola proto věří, že i přes postižení krnovského a dvou pivních závodů se výborná sezóna odrazí v úspěchu celého roku. „Povodňové škody se vyšplhají podle prvních odhadů zhruba na 100 až 200 mil. Kč, z čehož část pokryje pojistka. S následky ničivé vody se budeme nejdéle vyrovnávat v Krnově, ale chod firmy jsme schopni bezproblémově zabezpečit díky ostatním závodům. V tuto chvíli si proto myslím, že míříme spíše k horní hranici avizovaného výhledu EBITDA, blížíme se tedy k 1,8 mld. Kč,“ uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.

Na pomoc postižených lokalit spustila Kofola projekt #zlasky. Prostřednictvím veřejné sbírky, kterou realizuje se Spolkem Horní Dolní na portálu Donio.cz a do které sama věnovala 10 miliónů korun, chce vyzvat veřejnost k podpoře konkrétních rodin a jednotlivců z Krnova, Hanušovic, Litovle a přilehlého okolí.

Z pohledu akvizic bude Kofola stabilizovat své nové celky, rozhlíží se ale i po dalších příležitostech v rámci svých segmentů. Největšími riziky pro růstovou strategii Kofoly představují změny nastavených podmínek podnikání ze strany vlád. Daň z cukru na Slovensku zavedená od roku 2025 by podle Martina Piskláka mohla znamenat v příštím roce přibližně 10% dopad do slovenský prodejů a samozřejmě navýšení cen produktů. Stejně tak mohou nápojářský průmysl významně ovlivňovat zásahy slovenské vlády do fungujícího zálohového systému. V Česku se na jeho schválení stále čeká, optimistické varianty však hovoří o jeho spuštění do roku 2027.

Výsledky Skupiny Kofola za 2Q 2024

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka. Součástí vánoční kampaně je i tradiční soutěž o hodnotné ceny.
| Kofola
Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Matěj Plšek, který se stal tváří nových nápojů Jupík SPARKY, pokřtil své CD v pražském klubu Roxy. Nadaný 13letý zpěvák a výherce soutěže Hlas Česka, Moravy a Slezska tak oslavil vydání alba „Mám plán“. Podpořit ho přišel i zpěvák Mirai, se kterým Matěj nedávno vystoupil v O2 Areně.
| Kofola
Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka.
| Kofola
Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

V úterý 15. října proběhl v pražském klubu Doupě benefiční koncert s názvem Na vlně pomoci, jehož cílem bylo podpořit oběti ničivých zářijových povodní. Akce měla zároveň pomoci obnovit vlnu solidarity, která začala slábnout. Koncert byl zaměřen především na mladé lidi, kteří ukázali, že mají vůli i sílu pomáhat, a to především prostřednictvím sociálních sítí.
| Kofola
Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska v minulých letech vysadila ve Slovinsku a Chorvatsku 80 000 stromů. I letos proběhne zalesňování krasových skládek.
| Kofola
Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Patnáctého října 2024 od 20 hodin proběhne v pražském Hudebním klubu Doupě benefiční koncert na podporu obětí povodní s názvem Na vlně pomoci. Tento koncert je jedinou popovodňovou benefiční akcí zaměřenou na mladou generaci, která se o sbírkách a možnostech pomoci často nedozví z klasických médií, protože je nesleduje. Klíčovým komunikačním kanálem pro generaci Z jsou sociální sítě, a proto si je organizátoři, online médium BoldNews ve spolupráci s festivalem Metronome Prague a United Islands of Prague, vybrali jako hlavní médium pro šíření informací.
| Kofola
První várka okamžité pomoci letí potřebným!

První várka okamžité pomoci letí potřebným!

Tři lokality, více než 150 žádostí a rodina od rodiny jiné starosti. Někomu chybí postel, jinému oblečení nebo třeba potřeby pro děti do školy. Jsou tací, kteří shání vysoušeč, jiný potřebují pomoct s úhradou zedníka.
| Kofola
Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola