Makro Cash & Carry ČR··6 min

Více než tři čtvrtiny hostů restaurací hodnotí české brambory lépe než ty zahraniční, přesto tato tradiční plodina z tuzemských polí mizí

Příprava pokrmů z čerstvých českých brambor může tuzemským restauracím, jídelnám a dalším gastronomickým provozovnám pomoci udržet si stávající zákazníky a přilákat nové. Z průzkumu společnosti Data Servis pro velkoobchod makro ČR* vyplývá, že by takový podnik preferovalo před jinými 70 % Čechů. „Ačkoli se může zdát, že brambory jsou příliš obyčejná potravina na to, aby se jimi konkrétní restaurace mohla odlišit od konkurence, opak je pravdou. Čtyři z pěti hostů si neumí stravování bez brambor vůbec představit. Považují je za zdravou nízkokalorickou přílohu a v 78 % případů uvádějí, že české brambory jsou chutnější než zahraniční. Pokud u tak oblíbené položky v menu kolísá kvalita, restauracím hrozí, že zákazník se příště půjde najíst jinam,“ uvádí vedoucí komunikace makro ČR Martin Čivrný.

Podobně důležité jako pro zákazníky jsou brambory i pro provozovatele restaurací. V 83 % podniků jde o nejčastěji vydávanou přílohu – zpravidla v podobě vařených brambor či předsmažených hranolek. Kromě toho jsou čerstvé brambory z pohledu celého procesu od nákupu přes zpracování až po prodej nejziskovější přílohou českého gastra. Následují mražené bramborové polotovary, jako jsou krokety nebo hranolky, a až na třetí příčce je rýže. „Pokud se v restauraci vaří, jsou pro ni brambory klíčové. Průzkum jasně ukázal, že brambory jsou pro gastronomický sektor jednou z nejdůležitějších surovin. Devět z deseti zástupců gastro provozoven odpovědělo, že si své podnikání bez brambor neumí představit,“ říká výkonná ředitelka společnosti Data Servis Marcela Šimková, která průzkum pro společnost makro ČR realizovala, a dodává, že v případě čerstvých brambor preferuje 32 % zástupců gastro provozoven vždy české brambory bez ohledu na cenu.

Sázkou na jistotu jsou v tomto ohledu pro řadu restaurací brambory z tuzemských polí. Čeští pěstitelé používají významně nižší dávky průmyslových hnojiv a přípravků na ochranu rostlin, krátká distribuční cesta je navíc šetrná jak k bramborám, tak k životnímu prostředí. Pro třetinu gastro provozů je český původ brambor rozhodujícím parametrem za všech okolností, další více než pětina domácí brambory preferuje, pokud jsou za příznivou cenu. „Kvalitní brambory musí být zdravé, nenamrzlé, nepoškozené a čisté. Pokud jsou nazelenalé, nahnilé, naklíčené, strupovité či příliš vlhké se skvrnami pod slupkou, je lepší se jim vyhnout,“ říká předsedkyně České potravinářské společnosti ČSVTS, členka správní rady Společnosti po výživu a šéfredaktorka časopisu Výživa a potraviny Jana Dostálová.

Nejšetrnější úpravou brambor je podle Dostálové vaření, jímž se omezí ztráta vitaminu C a udrží nízká energetická hodnota. Smažení brambor je vhodnější na řepkovém či rafinovaném olivovém oleji, nevhodné je naopak máslo a slunečnicový olej. Záleží také na odrůdě, například pro přípravu hranolek je vynikající poloraná až polopozdní odrůda Agria. Ta je stálá během skladování a díky nízkému obsahu redukujících cukrů se při smažení hranolky nepřepalují. Navíc skvěle drží tvar. Celkem je v České republice registrováno 117 odrůd brambor, z toho zhruba třetina českých.

Kromě příznivých vlastností, výživových hodnot a obliby u hostů se však v řadě restaurací brambory pojí také s pojmy, jako je stres, rutina či delší zpracování. Jejich příprava bývá delší a pracnější než u některých jiných druhů příloh. Odbourat tyto nevýhody však pomáhají takzvané konvenience produkty, které výrazně šetří čas potřebný na přípravu pokrmů a příloh. Jde například o loupané a předkrájené brambory, které jsou připravené k okamžitému použití. „Za poslední rok rostla celá kategorie tzv. chytrých výrobků, tedy zpracovaných a loupaných brambor v prodejích makro ČR přibližně o třetinu oproti klasickým bramborám ve slupce. S tím, jak na trhu roste cena práce, roste poptávka po zboží, které uvolní zaměstnancům restaurací ruce a umožní jim věnovat se činnostem s vyšší přidanou hodnotou, než je loupání či krájení brambor,“ popisuje Jan Jindra, vedoucí oddělení nákupu čerstvých potravin makro ČR.

Ať už jde o brambory, jež se později v restauracích zpracují přímo, nebo prostřednictvím tzv. chytrých výrobků, jejich produkce v České republice klesá. Od roku 2011 do roku 2022 došlo ke snížení produkční plochy, na které se brambory pěstují, o přibližně 6 000 hektarů, jak ukazuje graf vývoje produkčních ploch, kterou zveřejnil Český bramborářský svaz v rámci tiskové konference k zaházení sezony raných brambor dne 13. června, jejímž partnerem byla mimo jiné také Iniciativa ČESKÉ POLE velkoobchodu makro ČR. Vrátit nejen brambory, ale i další tradiční české plodiny na tuzemská pole a talíře restaurací má právě zmiňovaná Iniciativa ČESKÉ POLE za cíl. Iniciativa vznikla minulý rok za podpory Ministerstva zemědělství, Českého bramborářského svazu a Českého gastronomického institutu. Novým členem od dubna tohoto roku je také Zelinářská unie Čech a Moravy. V rámci iniciativy ČESKÉ POLE jsme začali podporou brambor, konkrétně odrůdy Agria, která je skvělá na přípravu hranolek a kterou jsme nahradili brambory dovážené z Nizozemska. Začátkem května jsme také uspořádali kongres Česká brambora v gastronomii, kde se sešla řada odborníků, kteří o bramborách mluvili z různých úhlů pohledu. Brambory ale nejsou jediná plodina, na kterou se zaměřujeme. Letos jsme podpořili také český křen, který najdou zákazníci na našich pultech. V srpnu zase věnujeme pozornost česneku českých odrůd. Do budoucna bychom se chtěli také zaměřit na podporu živočišné výroby,“ zakončuje Čivrný výčet úspěchů a cílů iniciativy.

* Průzkum byl realizován v březnu 2023 velkoobchodem makro ČR na vzorku 210 zákazníků gastropodniků a 24 zástupců stravovacích zařízení napříč ČR.

Výsledky průzkumu byly poprvé publikovány na kongresu Česká brambora v gastronomii, jenž se uskutečnil v květnu 2023 v rámci setkání profesionálů z oboru gastronomie MAKRO CZECH GASTRO FEST.

Pro více informací kontaktujte:

Pavla Pokorná

FleishmanHillard
tel.: +420 777 228 276

e-mail: [email protected]

www.ceskepole.cz

Zdroj: www.makro.cz

Zadavatel
Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR

Makro Cash & Carry ČR bylo založeno jako dceřiná společnost firmy SHV Makro. K 1. lednu 1998 převzala veškeré velkoobchodní aktivity společnosti SHV Makro v Evropě firma Metro AG. V České republice patří do sítě Makro Cash & Carry ČR třináct velkoobchodních center. Všechna disponují prodejní plochou 10 000 m2. Tato centra jsou zaměřena na velkoobchodní prodej širokého sortimentu potravinářského i nepotravinářského spotřebního zboží registrovaným podnikatelům, obchodníkům a dalším subjektům, jako jsou nemocnice, školy, orgány státní správy apod. Jsou atraktivním místem nákupů jak pro maloobchodníky, tak pro velkoobchodníky i velkoodběratele. Tomu odpovídá i balení potravin – více spotřebitelských balení ve fólii pro maloobchodníky a větší objemy pro gastronomii. Podnikatelům (fyzickým i právnickým osobám) vystavujeme na základě registrace zákaznické karty, které jim umožňují vstup do všech prodejen Makro Cash & Carry ČR. Zákazník může zažádat o vystavení maximálně pěti karet evidovaných na jméno držitele. Je na rozhodnutí zákazníka, tj. majitele nebo statutárního zástupce firmy či organizace, kterým svým pěti zástupcům nechá zákaznické karty vyhotovit.

Další články od Makro Cash & Carry ČR

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii
Makro Cash & Carry ČR

Novým ředitelem prodeje a provozu makro ČR se stal Marco Veroni, který přechází ze stejné pozice v Itálii

Velkoobchod makro ČR má od 1. května 2024 nového ředitele prodeje a provozu. Stal se jím Marco Veroni, který působí ve společnosti METRO Itálie od roku 2010. Ve funkci nahradil Vladimira Gnjidice, který se v rámci skupiny METRO posouvá na pozici CEO v Maďarsku.
METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu
Makro Cash & Carry ČR

METRO AG optimalizuje představenstvo a nová provozní ředitelka Christiane Giesen navštívila Prahu

METRO AG posiluje zaměření managementu na realizaci velkoobchodní strategie – posílení provozního velkoobchodu a zvýšení efektivity. Snížilo počet členů boardu z pěti na čtyři a všem oddělením byly přiděleny další provozní funkce. Tyto změny vstoupily v platnost 1. června 2024. Zároveň navštívila Prahu nová provozní ředitelka Christiane Giesen, která bude mít na starosti mj. Českou republiku.
Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR podepsalo Chartu Diverzity

Na slavnostním setkání 7. června, během Evropského dne diverzity, podepsalo makro ČR Chartu Diverzity. Závazek k podpoře diverzity a inkluze stvrdila svým podpisem personální ředitelka Daniela Hrbková.
Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti
Makro Cash & Carry ČR

Makro ČR uspořádalo v rámci celosvětového měsíce diverzity interní konferenci Vstříc rozmanitosti

V rámci aktivní podpory diverzity a inkluze v pracovním prostředí uspořádalo makro ČR v květnu, u příležitosti celosvětového měsíce diverzity, celofiremní inspirativní setkání Vstříc rozmanitosti. Konference probíhala v Makro Akademii s možným online připojením, aby se jí mohlo zúčastnit co nejvíce zaměstnanců z obchodů makro po celé České republice.
Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí
Makro Cash & Carry ČR

Největší gastronomický festival v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST navštívilo 15 000 lidí

Druhý ročník MAKRO CZECH GASTRO FEST překonal očekávání. Celkem 15 000 návštěvníků, 200 řečníků, 90 vystavovatelů a přes 50 000 ochutnávek! To byl pátek 12. a sobota 13. dubna 2024 v pražském O2 universu. Nejen milovníci dobrého jídla a pití, ale také špičky české gastronomie, odborníci, dodavatelé, hoteliéři, kuchaři, cukráři, barmani, baristé a studenti zde mohli v rámci těchto dvou dnů aktivně diskutovat a zároveň ukázat a okusit, co je dnes v české gastronomii možné zažít a kam se posouvají trendy.
Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7
Makro Cash & Carry ČR

Aliance Můj obchod pod záštitou makro ČR otevřela druhou prodejnu s neomezenými nákupy v režimu 24/7

Dostupnost základních služeb na českém venkově je dlouhodobým tématem především v souvislosti se zavíráním malých neorganizovaných prodejen v menších městech a vesnicích. Společnost makro ČR se rozhodla jít proti tomuto trendu a v rámci své sítě Můj obchod nabídnout prodejnám odbornou pomoc při zavádění prodeje v režimu 24/7, který dovoluje nákupy v místě bydliště a kdykoli. První prodejna tohoto typu úspěšně funguje několik měsíců v Bystré na Frýdecko-Místecku a druhá se otevřela v pátek 26. 4. v obci Krpy na Mělnicku.
Jídlo z restaurací je první, na čem teď lidé šetří. Česká gastronomie má přesto šanci těžké časy ustát. Řešení makro ČR ukazují, jak.
Makro Cash & Carry ČR

Jídlo z restaurací je první, na čem teď lidé šetří. Česká gastronomie má přesto šanci těžké časy ustát. Řešení makro ČR ukazují, jak.

České jídelny a restaurace jsou dále pod tlakem. Poté co většina z nich vydržela náročné období pandemie, musí se nyní vyrovnávat se změnami v přístupu zákazníků kvůli zdražování. Mezi pěti nejčastějšími položkami, na kterých lidé šetří, jsou z oblasti gastronomie hned dvě – stravování mimo domov a rozvozy jídla. Na restaurace Češi přesto nezanevřeli, chodí do nich ale méně často a poptávají levnější jídla. Ustát obtížnou situaci teď provozovatelům pomáhají i řešení makro ČR.
Víkend ve znamení MAKRO CZECH GASTRO FEST 2
Makro Cash & Carry ČR

Víkend ve znamení MAKRO CZECH GASTRO FEST 2

Otevřené tržiště o rozloze 2 400 m2 v O2 Universum, kuchařské a barmanské show, inspirativní workshopy, soutěže, ale i odborné přednášky, panelové diskuze a vzdělávací kurzy více než dvou stovek odborníků – takový bude druhý ročník největšího gastronomického festivalu v Česku, MAKRO CZECH GASTRO FEST, který dnes začíná v Praze.
SBÍRKA POTRAVIN POPRVÉ I MIMO TRADIČNÍ PRODEJNY MAKRO
Makro Cash & Carry ČR

SBÍRKA POTRAVIN POPRVÉ I MIMO TRADIČNÍ PRODEJNY MAKRO

Jarní kolo Sbírky potravin začne o den dříve, 12. dubna, na největším gastronomickém festivalu v Česku MAKRO CZECH GASTRO FEST 2. Návštěvníci budou mít v rámci festivalu možnost virtuálně nakoupit pro potřebné v pátek i v sobotu.
GASTRONOMICKÁ UDÁLOST ROKU SE BLÍŽÍ. CO VŠECHNO BUDETE MOCI OCHUTNAT NA MAKRO CZECH GASTRO FESTU 2?
Makro Cash & Carry ČR

GASTRONOMICKÁ UDÁLOST ROKU SE BLÍŽÍ. CO VŠECHNO BUDETE MOCI OCHUTNAT NA MAKRO CZECH GASTRO FESTU 2?

Jedinečné setkání špiček české gastronomie a milovníků jídla MAKRO CZECH GASTRO FEST 2 otevře své dveře již příští týden. V pátek 12. dubna a v sobotu 13. dubna budou pro příchozí připraveny nejen jedinečné kuchařské show, ale také rozmanité typy ochutnávek zdarma. Ústřice, ryby, lahodné sýry, maso vlastní výroby makro či degustační porce od nejlepších českých kuchařů. To vše bude k dispozici po oba dny na všech čtyřech patrech pražského O2 universa. Akce je ideální nejen pro jednotlivce, ale i pro skupiny přátel a rodiny s dětmi, ty mají do 12 let vstup za symbolickou 1 Kč. Vstupenky na oba dny lze zakoupit online i na místě.