Ministerstvo školství··7 min

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.

Čerstvě osmadvacetiletý Patrik Mejzr absolvoval Gymnázium Bohumila Hrabala v Nymburce a následně studoval učitelství na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy, obor-Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělání- Geografie. Aktuálně pracuje jako učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem. Mimo to pořádá o letních prázdninách sportovní příměstské tábory a trénuje fotbalisty v kategorii starších žáků.

3

Patrik Mejzr pořádá o letních prázdninách také sportovní příměstské tábory.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste pracovat s dětmi odjakživa?

Ne, nebylo tomu tak odjakživa. Rozhodnutí padlo až na gymnáziu, kdy jsem si nebyl jistý, jakým směrem se vydat po jeho absolvování. Konec třetího a začátek čtvrtého ročníku na střední škole pro mě znamenal dobu, kdy jsem musel začít řešit přihlášky na vysokou školu. Bavil mě sport (tělesná výchova) i matematika, a tak jsem podal přihlášky na tři ekonomicky zaměřené obory a jeden sportovní. Mým cílem bylo preferovat, pokud to vyjde, studium na Fakultě tělesné výchovy a sportu. A vyšlo to.

Tím se odstartovala má kariéra ve školství. Když jsme měli povinné školní praxe, nechtěl jsem být pouze „divákem“ a tak jsem rozeslal životopisy do základních škol v okolí bydliště. Naštěstí se brzy jedna škola ozvala a už ve druhém ročníku vysoké školy jsem se stal učitelem. První dva roky jsem pracoval na poloviční úvazek, což mi poskytlo cenné zkušenosti. V průběhu navazujícího studia jsem přešel na plný úvazek, i když to nebylo snadné skloubit práci, studium a koníčky. Nakonec se to podařilo a díky mému zájmu o učitelství a sport jsme s kamarádem (také učitelem) založili sportovní příměstské tábory, které nyní vedeme již čtvrtou sezónu v průběhu letních prázdnin.

4

Kromě dalších aktivit trénuje také fotbalisty v kategorii starších žáků.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Nejvíce mě baví pestrost práce s dětmi. Každý den je jiný a děti přinášejí stále nové příběhy. Různorodost ročníků je také velmi zajímavá. Smysl své práce vidím každý den, protože děti jsou velmi snadno motivovatelné a jejich radost z učení je nakažlivá. Jako učitel mám možnost děti částečně vychovávat, což považuji za největší smysl své práce. Na druhé straně, práce má i své nevýhody. Učitel musí rychle měnit přístup při výuce na prvním a druhém stupni. Přesto svou práci mám rád a přistupuji k ní s nadšením.

8

Děti jsou ze svého učitele nadšené, je s ním prý zábava:)

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Myslím, že to souvisí se společenskými normami, které se v posledních letech vžily. Uchazeči o studium pedagogiky se většinou rozhodnou pro druhý stupeň základních škol nebo střední školy. Kdo z nich ve vystudovaném oboru pokračuje, to je jiná otázka. Důvodů pro nedostatek mužů ve školství, zejména na nižším stupni, vidím hned několik. Především je to finanční faktor, který není pro studenty vysoké školy příliš atraktivní. Dalším důvodem je rozdíl mezi ženami a muži. Ze své zkušenosti mohu říci, že ženy dokáží dát dětem v předškolním věku či na prvním stupni více lásky a pozornosti, na kterou jsou děti zvyklé z domova od svých maminek, zatímco muži jsou spíše „tvrďáci“, pro které je přirozenější práce se staršími dětmi.

1

Smysl své práce vidí Patrik jako učitel každý den, protože děti jsou podle něj velmi snadno "motivovatelné" a jejich radost z učení je nakažlivá.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Jednoznačně ano. Děti se v prvních letech vzdělávání setkávají zejména s ženským přístupem, s výjimkou otců. Když pak mají učitele muže, může to pro ně být příjemné zpestření v tom smyslu, že je to něco „nového“, ještě neokoukaného. Muži mají často jiný přístup než ženy, což může dětem v jejich předškolním a mladším školním věku pomoci i v mimoškolním prostoru. Ideální variantou je smísit obě dvě zkušenosti, ze kterých si děti mohou vybrat jen to nejlepší.

5

Většina dětí se setká s mužským učitelem až na druhém stupni.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Rozhodně by školskému systému prospělo, kdyby poměr mužů a žen byl vyrovnanější. Většina dětí z prvního stupně se setká s mužským pedagogem až na druhém stupni, což považuji za chybu. Děti na to nejsou zvyklé. Aby se to změnilo, bylo by třeba zvýšit prestiž a atraktivitu pedagogických oborů, především zlepšením finančních podmínek a propagací mužských vzorů v raném vzdělávání. Sám za sebe můžu říci, že pokud někdo nastoupí na pedagogicky zaměřený obor, měl by tomu dát šanci a nenechat se hned strhnout na jinou cestu.

Foto: Archiv Patrika Mejzra

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.
| Ministerstvo školství
MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

25. září 2024 – MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
| Ministerstvo školství
Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Praha 23. září 2024 – Mateřské a základní školy mají poslední možnost získat evropské peníze z tzv. šablon prostřednictvím Operačního programu Jan Amos Komenský. Nabízí se tak příležitost, jak se zaměřit na některá velmi důležitá témata v českém školství, která nebyla dosud v řadě škol upřednostňována. Na základě velkého množství zjištění, dat a doporučení z nejrůznějších národních i mezinárodních šetření vybralo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí několik klíčových oblastí, ve kterých potřebují školy podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon.
| Ministerstvo školství
Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství