Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
„Příprava budoucích učitelů je pro nás prioritou, protože právě na nich záleží, zda připravovaná revize rámcových vzdělávacích programů povede ke zvýšení kvality vzdělávání a zlepší připravenost našich dětí na život v měnícím se světě. Chceme proto učitelům poskytnout co nejlepší přípravu na jejich náročnou profesi, která má zásadní vliv na kvalitu života jednotlivců i celé společnosti,“ uvedl během tiskové konference ministr školství Mikuláš Bek.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podpořilo reformu přípravy učitelů vydáním Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství a změnou podmínek pro akreditaci těchto studijních oborů.
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy tyto změny podle vyjádření svých představitelů vítá a zavádí je do praxe. „Jedná se především o reformu praxí, včetně zavádění pozic provázejících učitelů a posílení profesní přípravy studentů učitelství v souladu s kompetenčním rámcem,“ sdělil děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Antonín Jančařík. Má dojít také ke změnám závěrečných prací a státních závěrečných zkoušek, které budou nově více zaměřeny na praktické dovednosti.
Novinkou, která byla na tiskové konferenci představena, je spolupráce hlavního města Prahy a Pedagogické fakulty na zřízení Klinické školy. „Klinická škola bude sloužit jako modelové pracoviště, kde se budou ověřovat nové trendy ve vzdělávání a připravovat budoucí učitelé,“ vysvětlil radní pro školství hlavního města Prahy Antonín Klecanda. Projekt by měl zároveň přispět k řešení problémů s kapacitou maturitních oborů na pražských středních školách. Otevření této školy je plánováno na 1. září 2026.
Pedagogická fakulta již na změny reagovala, a to díky podpoře MŠMT v rámci programů OP JAK a spolupráci s dalšími partnery. Podle Tomáše Čakloše, předsedy společnosti Otevřeno, jde o krok správným směrem: „Příprava učitelů musí reflektovat potřeby současné společnosti. Klinická škola nám poskytne prostor k tomu, aby budoucí učitelé dostávali potřebné dovednosti přímo v praxi,“ uvedl. Zřízení Klinické školy tak má být významným milníkem v české vzdělávací reformě, která nejen zlepší přípravu budoucích učitelů, ale přispěje i ke kvalitnějšímu školství v ČR jako celku.
Zdroj: msmt.gov.cz