Ministerstvo školství··4 min

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.

„Velmi si vážím obrovského nasazení všech zaměstnanců škol, kteří dělají vše proto, aby se mohla do povodněmi poničených škol výuka byť v omezeném provozu vrátit co nejdříve, a to i přesto, že se mnozí sami ocitli v nelehké situaci. Za tuto mimořádnou obětavost všem děkuji,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek po návštěvě ZŠ Česká Ves. Výuka nejmladších žáků této školy probíhá kvůli poškození budovy v náhradních prostorách.

Podle ředitelů škol na Jesenicku komplikují obnovu výuky v povodněmi zasažených školách problémy s dodávkami pitné vody, plynu a dopravou. Krátkodobou pomoc by mohl přinést program, který by finančně umožnil přesunout výuku z postižených škol do vhodných prostor pro školy v přírodě, na jehož přípravě začneme pracovat. „Tam, kde je výuka v omezeném režimu možná, mohou v rámci praxe pomoci i studenti učitelských a souvisejících oborů. V nejbližších dnech proto požádám univerzity o spolupráci. Některé školy ale budou potřebovat dlouhodobější řešení, například pořízení kontejnerových škol, k čemuž bude nutná podpora státu,“ dodal ministr školství.

1

Na Krnovsku povodně poškodily zejména sklepní prostory a spodní patra škol, kde se nacházely šatny, dílny, ale i laboratoře a učebny či zázemí pro stravování. Většina škol se pokusí výuku obnovit alespoň v omezeném rozsahu od příštího týdne. „S vedeními škol jsme probírali nejen postup při obnově potřebného vybavení, ale i otázky úpravy podmínek výuky, kterou je třeba přizpůsobit stavu budov,“ upřesnil ministr Bek.

1

Ministr Bek zahájil svůj program v Základní škole Česká Ves, kde navštívil prvňáčky, jejichž výuka nyní probíhá v náhradních prostorách kvůli poškození budovy školy. Následně se setkal s řediteli škol a školských zařízení z postižených oblastí Jesenicka na Městském úřadě v Jeseníku, kde diskutovali o konkrétní pomoci, potřebách a dalším postupu při obnově škol.

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 57 škol. Dalších minimálně 85 škol vyhlásilo dvoudenní či delší ředitelské volno a minimálně 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
Nejvíce žádostí o změnu organizace školního roku dosud zaslaly MŠMT školy z Moravskoslezského kraje (22 ZŠ, 9 SŠ, 2 ZUŠ), dále z Olomouckého kraje (8 ZŠ, 9 SŠ, 4 ZUŠ), jedna základní škola z Jihočeského kraje a po jedné střední škole z kraje Královéhradeckého a Zlínského. V případě odlišné organizace školního roku je výuka pro žáky ze závažných technických či organizačních důvodů přerušena, obvykle do rozsahu 14 dnů. Všem školám, které o tuto změnu z důvodu aktuálních povodní požádaly, ji MŠMT schválilo.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podporu vysokoškolského sportu a sportovní reprezentace ČR bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nadále zajišťovat prostřednictvím svého resortního sportovního centra VICTORIA VSC. Pro období 2025-2028 dnes VICTORIA VSC představila inovovanou strategií.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství