Ministerstvo školství··4 min

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.

Dnes schválená novela školského zákona napravuje nedostatky systému financování regionálního školství zavedeného v roce 2019, který přiděloval všem školám stejné prostředky bez ohledu na to, jak náročnou práci dělají. Nově zavádíme tzv. indexaci škol, která umožní na základě měřitelných parametrů zohlednit práci škol, které se věnují například dětem ze sociálně znevýhodněného prostředí nebo naopak mimořádně talentovaným dětem,“ uvedl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.

Zavedení možnosti tzv. indexace škol, tedy zohlednění náročnosti poskytovaného vzdělávání v rámci financování, je jedno z opatření proti prohlubování nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Jelikož všichni žáci v České republice mají stejný nárok na přístup ke kvalitnímu vzdělávání, navrhuje se ve školském zákoně možnost určit opravné koeficienty k normativům na ostatní neinvestiční výdaje pro mateřské školy, základní školy, střední školy a konzervatoře veřejných zřizovatelů a opravné koeficienty k normativům na osobní příplatky a povinné odvody.

Novela zákona také upravuje možnost regulace růstu počtu hodin výuky nebo přímé pedagogické činnosti financované ze státního rozpočtu pro jednotlivé školy. Nařízením vlády tak bude možné stanovit pro danou školu maximální počet hodin pro příslušný kalendářní rok. Toto opatření umožní vládě pružně reagovat na případné zvýšení PHškoly (skutečný rozsah pedagogické práce vykázaný školou).

Cílem nové právní úpravy je také nastavit systémová pravidla fungování podpůrných pedagogických pozic (školní psycholog, školní speciální pedagog) v základních školách běžného vzdělávacího proudu, a zajistit tak inkluzivnější prostředí, zkvalitnění poskytovaných poradenských služeb a zabezpečení provázanosti školského poradenského systému.

Návrh zákona stanovuje povinnost mateřských, základních a středních škol poskytovat poradenské služby. Tyto služby zahrnují podporu při vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, prevenci rizikového chování, spolupráci se školskými poradenskými zařízeními a dalšími subjekty, metodickou podporu pedagogickým pracovníkům při identifikaci a vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a koordinaci kariérového poradenství na základních a středních školách. Dále novela zavádí spádovost pedagogicko-psychologických poraden veřejných zřizovatelů, které budou mít za úkol metodicky vést mateřské, základní a střední školy běžného vzdělávacího proudu. To přispěje k lepší provázanosti poradenského systému a podpoře poradenských pracovníků ve školách.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.
| Ministerstvo školství
MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

25. září 2024 – MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
| Ministerstvo školství
Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Praha 23. září 2024 – Mateřské a základní školy mají poslední možnost získat evropské peníze z tzv. šablon prostřednictvím Operačního programu Jan Amos Komenský. Nabízí se tak příležitost, jak se zaměřit na některá velmi důležitá témata v českém školství, která nebyla dosud v řadě škol upřednostňována. Na základě velkého množství zjištění, dat a doporučení z nejrůznějších národních i mezinárodních šetření vybralo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí několik klíčových oblastí, ve kterých potřebují školy podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon.
| Ministerstvo školství
Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství