Ministerstvo školství··3 min

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.

Přetrvávajících problémů v podobě nadměrného zastoupení romských žáků mimo hlavní vzdělávací proud si je MŠMT vědomo a tuto situaci komunikuje jak s Evropskou komisí, tak s Radou Evropy. V tuto chvíli MŠMT čeká na doručení dopisu Evropské komise, aby se mohlo k jednotlivým bodům konkrétně vyjádřit.

Česká republika přijala za nápravu této situace odpovědnost, situací řeší a podniká kroky k zajištění rovného přístupu ke vzdělání pro všechny děti bez ohledu na jejich etnický původ. MŠMT připravilo mnoho opatření na podporu rovného přístupu ke vzdělání v následujících dvou letech včetně úpravy systému financování regionálního školství tak, aby reflektoval náročnost poskytování vzdělávání ve školách se zvýšeným počtem žáků ze znevýhodněného socioekonomického prostředí.

Dalším krokem bylo nastavení metodické, personální a finanční podpory škol podle podílu žáků se sociálním znevýhodněním.

Dále MŠMT předložilo do meziresortního připomínkového řízení novelu školského zákona, která zajišťuje mimo jiné větší dohled nad praxí školských poradenských zařízení tak, aby MŠMT mohlo reagovat na případné nedůvodné doporučení těchto zařízení vzdělávat romské děti mimo hlavní vzdělávací proud.

MŠMT dále vytváří společně s dalšími institucemi a partnery metodiku pro zřizovatele škol, která bude navíc podpořena vzdělávacími, konzultačními a analytickými aktivitami. Ty zajistí například proškolení relevantních aktérů a poskytnou zřizovatelům škol potřebné nástroje a data pro informovanější rozhodování.

Také web desegregace.cz, který již nyní obsahuje více než čtyřicet konkrétních intervencí, bude dále rozvíjen a poskytne přístup k materiálům, které vycházejí z rozsáhlých zahraničních a českých studií a ze zkušeností místních aktérů.

Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů je jedním ze dvou hlavních cílů Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Další informace také zde.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.
| Ministerstvo školství
MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

25. září 2024 – MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
| Ministerstvo školství
Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Praha 23. září 2024 – Mateřské a základní školy mají poslední možnost získat evropské peníze z tzv. šablon prostřednictvím Operačního programu Jan Amos Komenský. Nabízí se tak příležitost, jak se zaměřit na některá velmi důležitá témata v českém školství, která nebyla dosud v řadě škol upřednostňována. Na základě velkého množství zjištění, dat a doporučení z nejrůznějších národních i mezinárodních šetření vybralo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí několik klíčových oblastí, ve kterých potřebují školy podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon.
| Ministerstvo školství
Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství