Ministerstvo školství··5 min

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.

Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních staví na několika pilířích, jako je podpora aktivních forem dopravy do školy či ze školy, koncept aktivních přestávek, zařazování pohybových aktivit do běžných hodin, proměna forem, obsahu a pojetí tělesné výchovy nebo podpora pohybových aktivit v zájmovém vzdělávání. Celý dokument je prezentován pod názvem Mládež v pohybu a ve zdraví.

„Jde o soubor konkrétních aktivit a opatření, která mají značný potenciál významně zvýšit pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů, a tím podpořit jak jejich fyzické zdraví, kondici a zdatnost, tak i zdraví duševní a pozitivně stimulovat kognitivní funkce,“ říká státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys a připomíná, že právě problematika podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů patří mezi nejdůležitější priority resortu. „Vedle strategie pak průběžně připravujeme také konkrétní formy jejího naplňování, aby dobré záměry nezůstaly jenom na papíře a aby se maximálně propsaly do praxe jednotlivých škol,“ doplňuje státní tajemník Andrys.

Z národní koncepce podpory pohybu tedy vychází koncept Aktivní školy, který připravila Česká školní inspekce a který představuje konkrétní didaktickou inspiraci pro realizaci pohybových aktivit s tím, že tyto aktivity je možné realizovat prakticky ihned a bez potřeby dalších zdrojů. „Toto metodické doporučení, které bylo původně zpracováno pro základní a střední školy, jsme nyní doplnili také o aktivity orientované na předškolní vzdělávání, a máme tedy k dispozici ucelenou sadu konkrétních námětů a inspirací využitelnou v rámci celého počátečního vzdělávání,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Vedle metodického doporučení Aktivní škola pak Česká školní inspekce vytvořila sadu nástrojů pro autoevaluaci, podrobnou mapu aktivit školy zohledňující i aktivity v oblasti podpory pohybu, příklady inspirativní praxe a také aplikaci InspIS FITPA, v níž mohou školy pohybové aktivity sledovat a vyhodnocovat tělesnou zdatnost dětí a žáků. „Vše je přehledně k dispozici na jednom místě, kterým je metodický portál Kvalitní škola,“ uzavírá ústřední školní inspektor Zatloukal.

K dispozici je už v tuto chvíli také konkrétní finanční podpora pro rozvoj pohybových aktivit, a to prostřednictvím tzv. šablon z Operačního programu Jan Amos Komenský. „Společně s Českou školní inspekcí jsme vytipovali několik klíčových oblastí, ve kterých školy potřebují podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon. Problematika pohybových aktivit je mezi nimi,“ vysvětluje státní tajemník Andrys a dodává, že pro inspiraci škol je připraven samostatný metodický dokument s názvem Klíče k rozvoji školy.

Koncept Aktivní školy, reflektující ministerstvem vydaný a vládou schválený národní plán podpory pohybu dětí a žáků, již úspěšně implementuje Jihomoravský kraj, který pro tyto aktivity poskytl také finanční podporu a současně zkoordinoval řadu relevantních aktérů v území. „Vidíme v tom velký smysl, koncept Aktivní školy i ministerská strategie podpory pohybu jsou perfektně promyšlené a připravené a jejich širší implementace výrazně pomůže řešit zásadní problémy, které s sebou nedostatečná pohybová aktivita velkého množství mladých lidí nese,“ konstatuje děkan Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně Jan Cacek, jehož škola je do aktivit v rámci Jihomoravského kraje významně zapojena.

Aktivity ministerstva i České školní inspekce v oblasti podpory pohybu dětí a mladých lidí oceňuje a podporuje řada dalších subjektů a institucí. „Nebývá moc zvykem chválit státní orgány, ale to, co ministerstvo a školní inspekce v současnosti dělají pro podporu pohybu u dětí, je unikátní a skvěle to zapadá do aktivit mnoha dalších organizací. Plně to podporujeme a jsme připraveni široce spolupracovat,“ uvedla na tiskové konferenci viceprezidentka Hospodářské komory ČR Jana Havrdová, která je současně předsedkyní nadačního fondu Aktivní Česko.

11

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.
| Ministerstvo školství
MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

MŠMT představilo další kroky k posílení duševního zdraví ve školách

25. září 2024 – MŠMT dnes představilo další posun v opatřeních k posílení wellbeingu ve školách. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Akční plán duševního zdraví a na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
| Ministerstvo školství
Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Klíče k rozvoji školy – náměty na konkrétní využití šablon

Praha 23. září 2024 – Mateřské a základní školy mají poslední možnost získat evropské peníze z tzv. šablon prostřednictvím Operačního programu Jan Amos Komenský. Nabízí se tak příležitost, jak se zaměřit na některá velmi důležitá témata v českém školství, která nebyla dosud v řadě škol upřednostňována. Na základě velkého množství zjištění, dat a doporučení z nejrůznějších národních i mezinárodních šetření vybralo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí několik klíčových oblastí, ve kterých potřebují školy podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon.
| Ministerstvo školství
Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství