Ministerstvo školství··5 min

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.

Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních staví na několika pilířích, jako je podpora aktivních forem dopravy do školy či ze školy, koncept aktivních přestávek, zařazování pohybových aktivit do běžných hodin, proměna forem, obsahu a pojetí tělesné výchovy nebo podpora pohybových aktivit v zájmovém vzdělávání. Celý dokument je prezentován pod názvem Mládež v pohybu a ve zdraví.

„Jde o soubor konkrétních aktivit a opatření, která mají značný potenciál významně zvýšit pohybovou aktivitu dětí, žáků a studentů, a tím podpořit jak jejich fyzické zdraví, kondici a zdatnost, tak i zdraví duševní a pozitivně stimulovat kognitivní funkce,“ říká státní tajemník v MŠMT Ondřej Andrys a připomíná, že právě problematika podpory celkového zdraví dětí, žáků a studentů patří mezi nejdůležitější priority resortu. „Vedle strategie pak průběžně připravujeme také konkrétní formy jejího naplňování, aby dobré záměry nezůstaly jenom na papíře a aby se maximálně propsaly do praxe jednotlivých škol,“ doplňuje státní tajemník Andrys.

Z národní koncepce podpory pohybu tedy vychází koncept Aktivní školy, který připravila Česká školní inspekce a který představuje konkrétní didaktickou inspiraci pro realizaci pohybových aktivit s tím, že tyto aktivity je možné realizovat prakticky ihned a bez potřeby dalších zdrojů. „Toto metodické doporučení, které bylo původně zpracováno pro základní a střední školy, jsme nyní doplnili také o aktivity orientované na předškolní vzdělávání, a máme tedy k dispozici ucelenou sadu konkrétních námětů a inspirací využitelnou v rámci celého počátečního vzdělávání,“ doplňuje ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

Vedle metodického doporučení Aktivní škola pak Česká školní inspekce vytvořila sadu nástrojů pro autoevaluaci, podrobnou mapu aktivit školy zohledňující i aktivity v oblasti podpory pohybu, příklady inspirativní praxe a také aplikaci InspIS FITPA, v níž mohou školy pohybové aktivity sledovat a vyhodnocovat tělesnou zdatnost dětí a žáků. „Vše je přehledně k dispozici na jednom místě, kterým je metodický portál Kvalitní škola,“ uzavírá ústřední školní inspektor Zatloukal.

K dispozici je už v tuto chvíli také konkrétní finanční podpora pro rozvoj pohybových aktivit, a to prostřednictvím tzv. šablon z Operačního programu Jan Amos Komenský. „Společně s Českou školní inspekcí jsme vytipovali několik klíčových oblastí, ve kterých školy potřebují podporu a na které mohou zároveň čerpat finanční prostředky ze šablon. Problematika pohybových aktivit je mezi nimi,“ vysvětluje státní tajemník Andrys a dodává, že pro inspiraci škol je připraven samostatný metodický dokument s názvem Klíče k rozvoji školy.

Koncept Aktivní školy, reflektující ministerstvem vydaný a vládou schválený národní plán podpory pohybu dětí a žáků, již úspěšně implementuje Jihomoravský kraj, který pro tyto aktivity poskytl také finanční podporu a současně zkoordinoval řadu relevantních aktérů v území. „Vidíme v tom velký smysl, koncept Aktivní školy i ministerská strategie podpory pohybu jsou perfektně promyšlené a připravené a jejich širší implementace výrazně pomůže řešit zásadní problémy, které s sebou nedostatečná pohybová aktivita velkého množství mladých lidí nese,“ konstatuje děkan Fakulty sportovních studií Masarykovy univerzity v Brně Jan Cacek, jehož škola je do aktivit v rámci Jihomoravského kraje významně zapojena.

Aktivity ministerstva i České školní inspekce v oblasti podpory pohybu dětí a mladých lidí oceňuje a podporuje řada dalších subjektů a institucí. „Nebývá moc zvykem chválit státní orgány, ale to, co ministerstvo a školní inspekce v současnosti dělají pro podporu pohybu u dětí, je unikátní a skvěle to zapadá do aktivit mnoha dalších organizací. Plně to podporujeme a jsme připraveni široce spolupracovat,“ uvedla na tiskové konferenci viceprezidentka Hospodářské komory ČR Jana Havrdová, která je současně předsedkyní nadačního fondu Aktivní Česko.

11

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podporu vysokoškolského sportu a sportovní reprezentace ČR bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nadále zajišťovat prostřednictvím svého resortního sportovního centra VICTORIA VSC. Pro období 2025-2028 dnes VICTORIA VSC představila inovovanou strategií.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství