Ministerstvo školství··4 min

Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.

Aleš Klíma se k práci učitele v lesní třídě běžné mateřské školy dostal více méně náhodou, práce jej nyní naplňuje a těší. Myslí si také, že muži by měli být mezi učiteli malých dětí zastoupeni častěji.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

U mě to byla spíše souhra okolností než jasná vize. Přistoupil jsem na nabídku záskoku a zároveň zkoušky práce v lesní třídě MŠ da Vinci, práce mne zaujala a zůstal jsem zde.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mně koncept vzdělávání v přírodním prostředí. Ctím názor, že pobyt venku je pro předškolní děti extrémně důležitý. Baví mne chodit s dětmi venku a objevovat s nimi znovu přírodu a přírodní zákonitosti. Baví mne, že se můžu realizovat při práci se dřevem, ať v rámci zázemí - domečku lesní třídy, dřevěných prvků na zahradě nebo projektů s dětmi. Baví mne spolupráce v našem školkovém týmu, ale i napříč školou. Práce v MŠ je náročná na psychiku, učitel/průvodce by měl být odolný, empatický, trpělivý, bdělý a v plné pozornosti dlouhé časové úseky v kuse.

1

Aleše na jeho práci baví koncept vzdělávání v přírodě, s dětmi objevují její zákonitosti a krásu.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Podle mne málo lákavé finanční hodnocení ve státních školách a obecně i status učitele.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Nemyslím si, leckoho by možná napadlo "přirozená autorita muže" u menších dětí, ale záleží podle mne na konkrétních případech a osobnosti. Rozdíl v mém přístupu od přístupu kolegyň bych asi popsal jako rozdíl přístupů k výchově dětí otce a matky, o něco méně pečující a více osamostatňující, ve smyslu "Ukážu ti, jak to zvládneš".

2

Mužské vzory by mohly být dětem na očích při jejich vývoji vidět více.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Ano, myslím že mužské i ženské vzory, spolupráce a příkladná komunikace ženy a muže by mohly být dětem více na očích při jejich vývoji. Pomoci by mohla osvěta, debaty na školách o důležitosti genderové rovnováhy ve vzdělávání. Finanční ohodnocení, benefity, které by zaujaly. Cílit na muže při nabídce práce v ZŠ a MŠ.

Foto: Archiv Školy da Vinci

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství
MŠMT posiluje bezpečnost na školách

MŠMT posiluje bezpečnost na školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo soubor opatření k posílení bezpečnosti na školách. Pro školy vznikly metodiky, jak předcházet bezpečnostním rizikům, zejména incidentům úmyslně způsobeným člověkem. Pro vysoké školy MŠMT uspořádalo semináře k posílení bezpečnosti a vypsalo výzvy na pořízení bezpečnostního vybavení. MŠMT tak reagovalo na loňský tragický útok na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes na konferenci představilo aktuální stav naplňování Strategie 2030+ a další priority rezortu vycházející z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
| Ministerstvo školství
MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT v průběhu let 2020-2024 kontinuálně podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách, a to jak v oblasti infrastruktury, tak v oblasti metodické podpory učitelů a vedení škol. O dosavadní podpoře škol a výhledu na další období diskutovali experti začátkem prosince na odborném panelu s tématem „Digitální vzdělávání v datech“.
| Ministerstvo školství
Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Petr Pavel jmenoval 78 nových profesorů a profesorek na návrh vědeckých a uměleckých rad vysokých škol. Slavnostní předání jmenovacích dekretů proběhlo ve Velké aule Karolina za účasti ministra školství Mikuláše Beka. Tajemník ministerstva obrany Petr Vančura při této příležitosti předal dekret také jednomu profesorovi jmenovanému na návrh Univerzity obrany.
| Ministerstvo školství
Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy mění pravidla podpory školních soutěží s cílem zapojit co nejvíce žáků. Pro rok 2025 byla výzva na podporu školních sportovních soutěží vyhlášena samostatně a doznala zásadních změn. Na podporu těchto aktivit bude v roce 2025 vyčleněno 32,5 milionu korun, což je o 500 tisíc korun více než v roce 2024 a o 2,5 milionu více než v roce 2023.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.
| Ministerstvo školství
Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Výzva Návraty podpoří výzkumnice a výzkumníky po kariérní přestávce

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy poskytne 1,3 miliardy Kč z fondů Evropské unie na podporu návratů výzkumnic a výzkumníků po kariérní přestávce. Výzva Operačního programu Jan Amos Komenský s názvem Návraty cílí na prevenci ukončení či významného omezení výzkumné kariéry kvalitních osob kvůli překážkám spojených s kombinováním práce a péče o rodinu. Napomůže tak k udržení kvalitních lidí ve výzkumu a potažmo dalšímu rozvoji výzkumu a zvýšení konkurenceschopnosti České republiky.
| Ministerstvo školství