Kofola··4 min

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Restrukturalizací nedochází ke změně ovládání společnosti Kofola ČeskoSlovensko, změny nemají dopad ani na řízení a management společnosti, ani na obchodní strategii.

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Jak nejlépe zajistit nástupnictví, zachovat kontinuitu v řízení úspěšné firmy, a zároveň udržet kontrolu na správou rodinného majetku i pro další generace? Na tyto otázky hledá odpověď nejedna rodinná firma. Zakladatelé Kofoly ČeskoSlovensko se rozhodli pro dlouhodobě osvědčený krok – vytvoření nadace ke správě rodinného majetku a zajištění generačního nástupnictví.

„Úvahami o možných způsobech zachování firmy do budoucna se s přestávkami zabýváme už od roku 2016, tedy krátce poté, co nás opustil táta. Jeho přáním bylo, aby Kofola zůstala rodinnou firmou a naše rodiny si uchovaly kontrolu nad akciemi společnosti Kofola ČeskoSlovensko,“ vysvětluje Jannis Samaras, jeden ze zakladatelů.

Ukázalo se, že v případě Kofoly založené na začátku 90. let řeckým emigrantem Kostasem Samarasem bude potřeba udělat takovou restrukturalizaci, která bude chránit integritu kontrolního balíku akcií, bude motivovat k účasti na rozvoji firmy i nastupující generaci a zároveň zajistí, že firma nebude ani v budoucnu dotčena případnými změnami vnitřních rodinných poměrů. Skupinu majoritních akcionářů – zakladatelů nadace totiž tvoří kromě Samarase i René Sommer, René Musila a Tomáš Jendřejek.

„Vedli jsme dlouhé diskuze mezi všemi zakladateli, a i na základě informací od odborných poradců jsme pečlivě zvažovali více variant restrukturalizace. Všechny cesty byly poměrně procesně náročné, ale jako nejlepší řešení se nám nakonec jevilo založení profesionálně spravované nadační struktury,“ prozrazuje Jannis Samaras.

Rodina zakladatele Kostase Samarase, která je majoritním vlastníkem společnosti Kofola ČeskoSlovensko, proto v srpnu zahájila restrukturalizaci skupinové struktury. Za tímto účelem vytvořila společnost Lykos alfa, která technicky usnadnila vklad rodinného majetku do nadace. Pro sídlo nadace si zakladatelé zvolili Lichtenštejnsko – zemi, kde je dlouhodobě velmi stabilní právní systém, který umožňuje individuální nastavení nadace zohledňující požadavky na její mezigenerační fungování.

„Tato země má dlouholetou tradici a vyspělou právní úpravu ve vztahu ke správě rodinného majetku, je součástí společného Evropského hospodářského prostoru se standardním daňovým systémem. V Lichtenštejnsku je předvídatelné a neměnné právní prostředí a s nadacemi, které spravují rodinný majetek, tu mají desítky let trvající zkušenosti. Ostatně mnoho úspěšných firem tam své nadace umísťuje, a to nás přesvědčilo,“ říká Niki Sommerová, sestra Jannise Samarase.

Nadaci zakladatelé pojmenovali FILÍA Foundation s odkazem na řecké slovo φιλια [filia], které vyjadřuje lásku a přátelství. Tato nadace umožní zakladatelům chránit integritu kontrolního balíku akcií Kofoly, čímž bude zajištěna kontinuita firmy po další generace. Kontrolní podíly zůstanou i nadále v rukách stávajících majitelů, resp. jejich nástupců. Beneficienty nadace se pak stane širší rodina.

„Kdo mě zná, tak ví, že nemám moc rád složité procesy. Než se nám podařilo naplnit tátovo přání, chtělo to čas. Jsem ale rád, že jsme tento úkol se sestrou Niki, která se chopila iniciativy a zajistila vše potřebné, konečně dotáhli,“ líčí s úlevou Jannis Samaras.

Restrukturalizací rodinné společnosti fakticky nedochází ke změnám v ovládání ani řízení společnosti Kofola ČeskoSlovensko, nemění se její obchodní strategie či daňové povinnosti. Nevznikají ani jakékoliv dopady na další akcionáře. Z pohledu ostatních rodinných firem jde o zajímavý a možná i inspirativní případ řešení nástupnictví a zachování hodnoty rodinné firmy, která je zároveň součástí tuzemského kapitálového trhu.

Zdroj: www.kofola.cz

Zadavatel
Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Další články od Kofola

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu
Kofola

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
Mokraď v obci Čičmany začína znovu plniť svoju funkciu. K jej obnove prispeli dobrovoľníci, obec a Kvapka Rajeckej doliny
Kofola

Mokraď v obci Čičmany začína znovu plniť svoju funkciu. K jej obnove prispeli dobrovoľníci, obec a Kvapka Rajeckej doliny

Nezastupiteľnú úlohu v zadržiavaní a prirodzenej distribúcii vody v krajine a podpore biodiverzity v prírode majú mokrade. Tento víkend, v sobotu 7. septembra 2024, nezisková organizácia Kvapka Rajeckej doliny v spolupráci s obcou Čičmany, ochranárskym združením BROZ, OOCR Rajecká dolina, spoločnosťou Kofola a vďaka dobrovoľníkom zo širokého okolia prispela k obnove unikátnej, desiatky rokov neudržiavanej mokrade, ktorá už neplnila svoju funkciu.
Krkonoše, České středohoří, ale i Beskydy se dočkají díky projektu Stezky z lásky dalších opravených cest
Kofola

Krkonoše, České středohoří, ale i Beskydy se dočkají díky projektu Stezky z lásky dalších opravených cest

Po krátké prázdninové pauze se s novou energií vrací projekt Stezky z lásky, zaměřený na obnovu turistických tras a dalších turistických míst po celé České republice. Druhý ročník tohoto populárního dobrovolnického projektu, který je společnou iniciativou Klubu českých turistů, Kofoly a RegioJetu, vstupuje do své druhé půle.
Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace
Kofola

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Restrukturalizací nedochází ke změně ovládání společnosti Kofola ČeskoSlovensko, změny nemají dopad ani na řízení a management společnosti, ani na obchodní strategii.
Společnost Kofola nabízí ve vratném skle už i kojeneckou vodu
Kofola

Společnost Kofola nabízí ve vratném skle už i kojeneckou vodu

Kojenecká voda Rajec je ztělesněním panensky čisté přírody Rajecké doliny a dětem a maminkám dává vše, co potřebují pro zdravý život. Díky přirozeně nízké mineralizaci a nízkému obsahu dusičnanů splňuje i ta nejpřísnější kritéria pro pitný režim našich nejmenších. Značka se již dlouhodobě věnuje péči o přírodu, a protože vratné sklo je pro přírodu nejméně zatěžující obal, přichází toto léto s novinkou – kojeneckou vodou Rajec ve vratné skleněné lahvi Cirkulka.
Kofola pokračuje v úsilí o ochranu cenných vodních zdrojů
Kofola

Kofola pokračuje v úsilí o ochranu cenných vodních zdrojů

Díky panensky čisté přírodě a kvalitnímu zdroji pramenité vody se stala slovenská Rajecká dolina druhým domovem krnovské nápojářské společnosti. Kofola ji aktivně chrání a do svých projektů zapojuje i lokální subjekty. Poté, co získala BIO certifikaci území pro volný sběr bylin, se spolu s odborníky pustila do mapování krajiny a realizace vodozádržných opatření. Spolu s místními samosprávami se letos zapojí i do obnovy mokřadů.
Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory
Kofola

Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory

Léto patří nealkoholickým koktejlům. Inspiraci na osvěžení během horkých dnů přináší značka Targa Florio, známá díky limonádám ze sicilských citrusů, která spadá pod společnost Kofola. V nejnovější kampani si na pomoc přizvala legendární komentátorskou dvojici Števa Eiseleho a Pepu Krále. V sérii videí odlehčenou formou prezentují zajímavé tipy na netradiční letní koktejly, po kterých budete mít čistou hlavu a dokazují, že motorismus a mixologie mají mnoho společného.
Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku
Kofola

Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku

Chcete být blíž své lásce, nebo právě toto léto najít tu pravou? Kofola i letos pokračuje ve své misi a inspiruje páry k intenzivnějšímu prožívání společného času. Na letních festivalech v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde se odehrají skutečné i festivalové svatby nanečisto. Nachystané jsou i seznamky pro nezadané nebo diskuze s odborníky na lásku.
Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola
Kofola

Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola

Komunikaci pro Česko a Slovensko připravila agentura Wiktor Leo Burnett. Stalo se tak na základě vítězství v tendru.
Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb
Kofola

Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb

Kofola pokračuje ve své misi inspirovat páry, aby spolu trávily více společného času. Letos zamilované navíc vyzývá ke vzájemným dotykům! Na letních festivaly v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde proběhnou nejen reálné svatby, ale i živé diskuze, taneční a další kulturní vystoupení s umělci, které téma lásky a mezilidských vztahu spojuje. První taková zóna vznikla na Rock for People, další se objeví na festivalech Colours of Ostrava, Pohoda a Grape.