Kofola··4 min

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Restrukturalizací nedochází ke změně ovládání společnosti Kofola ČeskoSlovensko, změny nemají dopad ani na řízení a management společnosti, ani na obchodní strategii.

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Jak nejlépe zajistit nástupnictví, zachovat kontinuitu v řízení úspěšné firmy, a zároveň udržet kontrolu na správou rodinného majetku i pro další generace? Na tyto otázky hledá odpověď nejedna rodinná firma. Zakladatelé Kofoly ČeskoSlovensko se rozhodli pro dlouhodobě osvědčený krok – vytvoření nadace ke správě rodinného majetku a zajištění generačního nástupnictví.

„Úvahami o možných způsobech zachování firmy do budoucna se s přestávkami zabýváme už od roku 2016, tedy krátce poté, co nás opustil táta. Jeho přáním bylo, aby Kofola zůstala rodinnou firmou a naše rodiny si uchovaly kontrolu nad akciemi společnosti Kofola ČeskoSlovensko,“ vysvětluje Jannis Samaras, jeden ze zakladatelů.

Ukázalo se, že v případě Kofoly založené na začátku 90. let řeckým emigrantem Kostasem Samarasem bude potřeba udělat takovou restrukturalizaci, která bude chránit integritu kontrolního balíku akcií, bude motivovat k účasti na rozvoji firmy i nastupující generaci a zároveň zajistí, že firma nebude ani v budoucnu dotčena případnými změnami vnitřních rodinných poměrů. Skupinu majoritních akcionářů – zakladatelů nadace totiž tvoří kromě Samarase i René Sommer, René Musila a Tomáš Jendřejek.

„Vedli jsme dlouhé diskuze mezi všemi zakladateli, a i na základě informací od odborných poradců jsme pečlivě zvažovali více variant restrukturalizace. Všechny cesty byly poměrně procesně náročné, ale jako nejlepší řešení se nám nakonec jevilo založení profesionálně spravované nadační struktury,“ prozrazuje Jannis Samaras.

Rodina zakladatele Kostase Samarase, která je majoritním vlastníkem společnosti Kofola ČeskoSlovensko, proto v srpnu zahájila restrukturalizaci skupinové struktury. Za tímto účelem vytvořila společnost Lykos alfa, která technicky usnadnila vklad rodinného majetku do nadace. Pro sídlo nadace si zakladatelé zvolili Lichtenštejnsko – zemi, kde je dlouhodobě velmi stabilní právní systém, který umožňuje individuální nastavení nadace zohledňující požadavky na její mezigenerační fungování.

„Tato země má dlouholetou tradici a vyspělou právní úpravu ve vztahu ke správě rodinného majetku, je součástí společného Evropského hospodářského prostoru se standardním daňovým systémem. V Lichtenštejnsku je předvídatelné a neměnné právní prostředí a s nadacemi, které spravují rodinný majetek, tu mají desítky let trvající zkušenosti. Ostatně mnoho úspěšných firem tam své nadace umísťuje, a to nás přesvědčilo,“ říká Niki Sommerová, sestra Jannise Samarase.

Nadaci zakladatelé pojmenovali FILÍA Foundation s odkazem na řecké slovo φιλια [filia], které vyjadřuje lásku a přátelství. Tato nadace umožní zakladatelům chránit integritu kontrolního balíku akcií Kofoly, čímž bude zajištěna kontinuita firmy po další generace. Kontrolní podíly zůstanou i nadále v rukách stávajících majitelů, resp. jejich nástupců. Beneficienty nadace se pak stane širší rodina.

„Kdo mě zná, tak ví, že nemám moc rád složité procesy. Než se nám podařilo naplnit tátovo přání, chtělo to čas. Jsem ale rád, že jsme tento úkol se sestrou Niki, která se chopila iniciativy a zajistila vše potřebné, konečně dotáhli,“ líčí s úlevou Jannis Samaras.

Restrukturalizací rodinné společnosti fakticky nedochází ke změnám v ovládání ani řízení společnosti Kofola ČeskoSlovensko, nemění se její obchodní strategie či daňové povinnosti. Nevznikají ani jakékoliv dopady na další akcionáře. Z pohledu ostatních rodinných firem jde o zajímavý a možná i inspirativní případ řešení nástupnictví a zachování hodnoty rodinné firmy, která je zároveň součástí tuzemského kapitálového trhu.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka. Součástí vánoční kampaně je i tradiční soutěž o hodnotné ceny.
| Kofola
Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Matěj Plšek, který se stal tváří nových nápojů Jupík SPARKY, pokřtil své CD v pražském klubu Roxy. Nadaný 13letý zpěvák a výherce soutěže Hlas Česka, Moravy a Slezska tak oslavil vydání alba „Mám plán“. Podpořit ho přišel i zpěvák Mirai, se kterým Matěj nedávno vystoupil v O2 Areně.
| Kofola
Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka.
| Kofola
Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

V úterý 15. října proběhl v pražském klubu Doupě benefiční koncert s názvem Na vlně pomoci, jehož cílem bylo podpořit oběti ničivých zářijových povodní. Akce měla zároveň pomoci obnovit vlnu solidarity, která začala slábnout. Koncert byl zaměřen především na mladé lidi, kteří ukázali, že mají vůli i sílu pomáhat, a to především prostřednictvím sociálních sítí.
| Kofola
Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska v minulých letech vysadila ve Slovinsku a Chorvatsku 80 000 stromů. I letos proběhne zalesňování krasových skládek.
| Kofola
Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Patnáctého října 2024 od 20 hodin proběhne v pražském Hudebním klubu Doupě benefiční koncert na podporu obětí povodní s názvem Na vlně pomoci. Tento koncert je jedinou popovodňovou benefiční akcí zaměřenou na mladou generaci, která se o sbírkách a možnostech pomoci často nedozví z klasických médií, protože je nesleduje. Klíčovým komunikačním kanálem pro generaci Z jsou sociální sítě, a proto si je organizátoři, online médium BoldNews ve spolupráci s festivalem Metronome Prague a United Islands of Prague, vybrali jako hlavní médium pro šíření informací.
| Kofola
První várka okamžité pomoci letí potřebným!

První várka okamžité pomoci letí potřebným!

Tři lokality, více než 150 žádostí a rodina od rodiny jiné starosti. Někomu chybí postel, jinému oblečení nebo třeba potřeby pro děti do školy. Jsou tací, kteří shání vysoušeč, jiný potřebují pomoct s úhradou zedníka.
| Kofola
Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola