Kofola··4 min

Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Na začátku roku oznámila rodinná nápojářská firma koupi téměř 60 hektarů jabloňových sadů v Libině na Šumpersku, které tím zachránila před vyklučením. Ani ne půl roku od převzetí už Kofola ukazuje, kam se rozhodla Pragerovy sady posunout a jaký originální přístup k novému odvětví svého působení zvolila.

Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství

„Základem našich produktů jsou kvalitní suroviny. Poté, co jsme si osvojili know-how v pěstování a zpracování bylin díky akvizici tradičního výrobce bylinných směsí a čajů LEROS, jsme se rozhodli věnovat se další klíčové surovině," vysvětluje Jannis Samaras, zakladatel a většinový majitel Kofoly. „Kvalitní a čerstvá jablka zpracováváme ve stovkách tun nejen na našich UGO Freshbarech a Salateriích, ale i v Krnově při výrobě balených čerstvých šťáv UGO. Řádově 1000 tun jablečného koncentrátu ročně pak putuje do našich nealko nápojů, včetně tradiční Kofoly. Když se tedy naskytla možnost mít pod kontrolou jednu z dalších klíčových surovin a proniknout tak více do samotného sadařství, neváhali jsme," doplňuje Jannis Samaras.

Sady v Libině se nacházejí na samém konci úrodné Hané na úpatí Nízkého Jeseníku, v nadmořské výšce 289 m. n m. Z pohledu pěstitelského mají tedy ideální polohu. Přestože se na necelé polovině jejich plochy pěstují perspektivní odrůdy jablek, sadu hrozilo pokácení. Kofola se rozhodla sady koupit a na zhruba 10 ha vysadit speciální hořko-sladkou odrůdu, ideální pro řemeslné cidery. Právě pro jejich výrobu totiž musí nápojářská firma z Krnova sahat po dodavatelích až z Anglie nebo Francie. „Plodů se dočkáme nejdřív za tři roky, ale věříme, že lokální dostupnost těchto specifických odrůd bude velkým přínosem nejen pro Kofolu, která se snaží neustále zkracovat dodavatelské řetězce, ale i celkovou stabilitu odbytu a diverzitu plodin v našem sadu," vysvětluje Tomáš Jendřejek, jeden ze spoluzakladatelů nápojové firmy, který má dnes celou její zemědělskou divizi na starosti.

A právě diverzita může sadům, jako je Libina, pomoci s překlenutím složitých sadařských roků. Na ten letošní, silně ovlivněný mírnou zimou, teplým březnem a velmi chladným dubnem, který způsobil fatální škody v sadech v Čechách i na Moravě, se v Libině dobře připravili.

„V kritickém období jsme aplikovali do porostu směs vody a glycerínu, tzv. umělou mlhu, která vytvoří izolační vrstvu mezi vyhřátou půdou a studeným vzduchem a pomůže tak ochránit nakvetlé stromky před pomrznutím. Zatímco okolní sady dosahují sotva 50% výnosu, my budeme zhruba na 75 % plánované úrody,“ potvrzuje Michal Horáček, vedoucí provozu Pragerových sadů Libina.

Jako preventivní opatření před nerentabilitou sadů pak může dobře fungovat právě i rozšíření portfolia pěstovaných plodin. „Abychom dohnali ztráty z menšího výnosu jabloní, využíváme synergii ovocnářství s pěstováním bylin. Na zhruba 10 ha pěstujeme heřmánek, který dosahuje hodnot nejvyšší farmaceutické kvality. A v uplynulých dnech jsme vysadili i mátu a meduňku. Původní sušárnu na jablka využíváme aktuálně i pro bylinky. Loni jsme zde vysušili zhruba 4 tuny bylin (tj. zhruba 25 tun mokré hmoty). Letos bychom to rádi navýšili zhruba o třetinu,“ popisuje Michal Horáček.

Na podporu bylinné úrody využívá firma systém závlah, díky kterému mohou bylinky rychleji a snadněji regenerovat po sklizni a plodit tak vícekrát během jedné sezóny. Do budoucna se chce Kofola soustředit primárně na posílení perspektivních sadařských odrůd prodávaných v retailových řetězcích, dále na výsadbu dalších ovocných stromů a na výrobu a prodej produktů s přidanou hodnotou. Jednou se tak v Pragerových sadech Libina můžeme dočkat produktů, jako jsou mošty, sirupy, pečené čaje nebo třeba povidla.

Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářstvíKofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka. Součástí vánoční kampaně je i tradiční soutěž o hodnotné ceny.
| Kofola
Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Matěj Plšek, který se stal tváří nových nápojů Jupík SPARKY, pokřtil své CD v pražském klubu Roxy. Nadaný 13letý zpěvák a výherce soutěže Hlas Česka, Moravy a Slezska tak oslavil vydání alba „Mám plán“. Podpořit ho přišel i zpěvák Mirai, se kterým Matěj nedávno vystoupil v O2 Areně.
| Kofola
Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka.
| Kofola
Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

V úterý 15. října proběhl v pražském klubu Doupě benefiční koncert s názvem Na vlně pomoci, jehož cílem bylo podpořit oběti ničivých zářijových povodní. Akce měla zároveň pomoci obnovit vlnu solidarity, která začala slábnout. Koncert byl zaměřen především na mladé lidi, kteří ukázali, že mají vůli i sílu pomáhat, a to především prostřednictvím sociálních sítí.
| Kofola
Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska v minulých letech vysadila ve Slovinsku a Chorvatsku 80 000 stromů. I letos proběhne zalesňování krasových skládek.
| Kofola
Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Patnáctého října 2024 od 20 hodin proběhne v pražském Hudebním klubu Doupě benefiční koncert na podporu obětí povodní s názvem Na vlně pomoci. Tento koncert je jedinou popovodňovou benefiční akcí zaměřenou na mladou generaci, která se o sbírkách a možnostech pomoci často nedozví z klasických médií, protože je nesleduje. Klíčovým komunikačním kanálem pro generaci Z jsou sociální sítě, a proto si je organizátoři, online médium BoldNews ve spolupráci s festivalem Metronome Prague a United Islands of Prague, vybrali jako hlavní médium pro šíření informací.
| Kofola
První várka okamžité pomoci letí potřebným!

První várka okamžité pomoci letí potřebným!

Tři lokality, více než 150 žádostí a rodina od rodiny jiné starosti. Někomu chybí postel, jinému oblečení nebo třeba potřeby pro děti do školy. Jsou tací, kteří shání vysoušeč, jiný potřebují pomoct s úhradou zedníka.
| Kofola
Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola