Kofola··6 min

Hradní index Kláštorná Kalcia představuje nejnáročnější výšlapy na české hrady, nejvíc zabrat vám dá Ostrý na Šumavě

Když si během sezóny vyšlápnete na deset nejzajímavějších míst podle Hradního indexu Kláštorná Kalcia, nastoupáte víc než 3 400 výškových metrů a ujdete 41 kilometrů. Jde o podobné převýšení, jako kdybyste ze základního tábora zdolali Mt. Everest, a vzdálenost celého jednoho maratonu. Jedničkou mezi nejnáročnějšími hrady se stal Ostrý na Šumavě. Vystoupáte k němu téměř 700 výškových metrů, tedy 230 pater. Druhý nejnáročnější je výstup na Ralsko v Libereckém kraji, třetí potom na Rabštejn u Rýmařova v Olomouckém kraji.

Hradní index Kláštorná Kalcia představuje nejnáročnější výšlapy na české hrady, nejvíc zabrat vám dá Ostrý na Šumavě

Při velkém fyzickém výkonu je potřeba myslet na doplňování vápníku a dalších minerálních látek. Netýká se to ale jen sportu. I takový letní výšlap na hrad může dát tělu zabrat, vždyť tyto památky se často tyčí na pořádných kopcích. Značka minerální vody Kláštorná Kalcia proto sestavila Hradní index, podle kterého je možné plánovat výlety na hrady trochu jinak než obvykle. Namísto nejznámějších hradů nabízí přehled těch, jejichž zdolání je obtížné. „S minerální vodou Kláštorná Kalcia se pojí hradní legenda z roku 1241. Obráncům slovenského hradu Turiec, pod kterým pramení, prý dala sílu ubránit se tatarským vojskům. Proto jsme si řekli, že se na tyto památky podíváme zblízka a zjistíme, na kterou je fyzicky nejnáročnější vystoupat,“ vysvětluje Ivana Minarič, brand manažerka Kláštorná Kalcia.

Jako dojít na vrchol světa

Pokud byste dokázali navštívit všech deset nejnáročnějších hradů v České republice, zdolali byste celkem přes 3 400 výškových metrů. Když použijeme vedle Everestu přirovnání z tuzemských končin, je to jako čtyřikrát vyjít z Pece pod Sněžkou Obřím dolem na naši nejvyšší horu.

Do žebříčku nejvýše položených míst se dostaly hrady z různých koutů České republiky. „Předpokládali jsme, že index top 10 obsadí dva či tři hornaté kraje. Po sestavení žebříčku jsme ale zjistili, že lidé ve středověku nacházeli pro hrady místa s výrazným převýšením po celém území. Nejnáročnější hrady se většinou tyčí 200 až 300 metrů nad okolní krajinou,“ říká Ivana Minarič.

Hrady, které stojí za návštěvu, vybral Josef Hložek z Katedry archeologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity v Plzni. Ve výběru najdete některé známé památky, ale často i místa, o kterých jste možná nikdy neslyšeli. „Středověké hrady nám nabízí pohled hluboko do minulosti, do myšlení lidí ve středověku až novověku a na jejich hmotnou kulturu. Naše země je na hrady velmi bohatá. Na území České republiky se nachází více než tisíc hradů, z nichž mnoho bylo později upraveno na zámky, a také neobyčejně vysoký počet tvrzí a objektů na velmi nejasné hranici mezi hradem a tvrzí. V každém kraji je tak možné najít lokality něčím jedinečné a výjimečné,” upozorňuje Josef Hložek.

Kde si dáte nejvíce do těla?

Největší fušku jednoznačně představuje šumavská hora Ostrý. Není divu, stával tu nejvýše položený hrad na našem území. Z nejbližší vsi Hamry vede k pozůstatkům hradu cesta dlouhá 6,5 kilometru a nastoupáte při ní 696 výškových metrů, tedy asi 230 pater. Z královského strážního hradu z konce 13. století, který byl součástí linie mocenských opěrných bodů na vrcholcích Šumavy, se dochoval příkop vylámaný do skály. Na vrcholu vás ale čeká bonus: protože jde o místo na hranicích s Německem, najdete tu pravou bavorskou hospodu.

Také česká dvojka, Ralsko v Libereckém kraji, vám dá zabrat. Z Mimoně k němu ujdete 4,9 km a vystoupáte celkem 413 výškových metrů neboli 138 pater. Hrad se na dominantním kopci tyčí již od 13. století. V roce 1426 se o jeho dobytí marně pokoušeli husité, o devět let později ale uspěli a v roce 1505 už byl hrad pustý.

Třetí nejnáročnější výstup najdete na Rabštejně u Rýmařova v Olomouckém kraji. Dostanete se k němu po udolání 316 výškových metrů na cestě z Bedřichova dlouhé 2,7 km. Tento nejvýše položený hrad na Moravě pochází z přelomu 13. a 14. století. Za husitských válek byl oporou kališníků. Potom zpustl, ale za třicetileté války jej ještě využívali Švédové.

Jdeme na to vědecky, aneb kolik energie spálíte a jak regenerovat

Kláštorná Kalcia doplnila Hradní index vzorovým měřením. Při výstupu na zříceninu hradu Děvičky na turisticky vyhledávané Pálavě měřila energetický výdej tří figurantů s různými fyzickými dispozicemi a věkem. Sportovní lékařka Marie Skalská na základě naměřených hodnot poté určila orientační energetický výdej potřebný k výstupu na hrady zařazené v žebříčku.

Klíčové parametry jsou samozřejmě převýšení a délka trasy. Pokud vyrazíte na hrad Ostrý a vážíte 80 kg, spálíte cestou nahoru přibližně 2 300 kJ. Už to je přibližně jako jedna tabulka hořké čokolády. K tomu si připočtěte o něco menší množství kilojoulů na cestu dolů, a můžete si na vrcholu se zaslouženým pocitem dát pořádný oběd. V tabulce níže je uvedená také přibližná energetická spotřeba jedince o hmotnosti 65 kg.

„Výdej energie závisí i na dalších parametrech, jako je hmotnost, doba výstupu, či aktuální fyzická kondice. Hodnoty jsou proto jen orientační. Pro každého ale platí, že po fyzickém výkonu tělo k regeneraci potřebuje minerální látky včetně vápníku – zejména v horkém letním počasí, kdy se víc potíme. Zvýšené námaze bychom tedy měli přizpůsobit i pitný režim jako přirozený způsob, jak vápník a další minerály doplnit,“ upozorňuje MUDr. Marie Skalská, lékařka Pro Fit Institutu, která se odborně věnuje aktivnímu životnímu stylu. Právě vysokým obsahem vápníku se Kláštorná Kalcia vyznačuje, a to díky podloží Turčianské doliny, odkud pochází.

Zdroj: www.kofola.cz

Zadavatel
Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Další články od Kofola

Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory
Kofola

Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory

Léto patří nealkoholickým koktejlům. Inspiraci na osvěžení během horkých dnů přináší značka Targa Florio, známá díky limonádám ze sicilských citrusů, která spadá pod společnost Kofola. V nejnovější kampani si na pomoc přizvala legendární komentátorskou dvojici Števa Eiseleho a Pepu Krále. V sérii videí odlehčenou formou prezentují zajímavé tipy na netradiční letní koktejly, po kterých budete mít čistou hlavu a dokazují, že motorismus a mixologie mají mnoho společného.
Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku
Kofola

Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku

Chcete být blíž své lásce, nebo právě toto léto najít tu pravou? Kofola i letos pokračuje ve své misi a inspiruje páry k intenzivnějšímu prožívání společného času. Na letních festivalech v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde se odehrají skutečné i festivalové svatby nanečisto. Nachystané jsou i seznamky pro nezadané nebo diskuze s odborníky na lásku.
Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola
Kofola

Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola

Komunikaci pro Česko a Slovensko připravila agentura Wiktor Leo Burnett. Stalo se tak na základě vítězství v tendru.
Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb
Kofola

Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb

Kofola pokračuje ve své misi inspirovat páry, aby spolu trávily více společného času. Letos zamilované navíc vyzývá ke vzájemným dotykům! Na letních festivaly v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde proběhnou nejen reálné svatby, ale i živé diskuze, taneční a další kulturní vystoupení s umělci, které téma lásky a mezilidských vztahu spojuje. První taková zóna vznikla na Rock for People, další se objeví na festivalech Colours of Ostrava, Pohoda a Grape.
Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství
Kofola

Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství

Na začátku roku oznámila rodinná nápojářská firma koupi téměř 60 hektarů jabloňových sadů v Libině na Šumpersku, které tím zachránila před vyklučením. Ani ne půl roku od převzetí už Kofola ukazuje, kam se rozhodla Pragerovy sady posunout a jaký originální přístup k novému odvětví svého působení zvolila.
Vyšší tržby, ale i pokles energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí
Kofola

Vyšší tržby, ale i pokles energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí

Nápojářská rodina, která v prvním čtvrtletí dokončila hned dvě zajímavé akvizice, má do sezóny nabito. Kromě funkční minerální vody Korunní v plechovce uvádí například i nový nápoj pro děti Jupík SPARKY. S ohledem na celkově pozitivní výhled chce valné hromadě předložit návrh na vyplacení dividendy ve výši 13,50 Kč na 1 akcii před zdaněním. Výhled EBITDA pro rok 2024 zůstává zatím beze změny.
V jednotě je síla: Kláštorná Kalcia představuje magický příběh dvou bratrů
Kofola

V jednotě je síla: Kláštorná Kalcia představuje magický příběh dvou bratrů

Značka minerální vody Kláštorná Kalcia z portfolia společnosti Kofola ČeskoSlovensko přichází s novou komunikační kampaní. Ta se opět nese ve středověkém duchu, tentokrát ale představuje nové hrdiny. Příběhem dvou bratrů, pojmenovaných Kalcius a Magnesius, komunikuje hlavní produktový benefit, což je obsah vápníku a hořčíku. Tím ukazuje, že skutečná síla se skrývá v jejich spojení. Kampaň z dílny agentury VML odstarovala 1. června a objeví se kromě televize také online, na venkovních plochách a v obchodech.
Kofola vyzývá k péči o lásku a vzájemnému dotýkání
Kofola

Kofola vyzývá k péči o lásku a vzájemnému dotýkání

Poté, co Kofola začala inspirovat páry k tomu, aby spolu trávily více času a pečovaly tak o svou lásku, se letos zaměřila na dotyky. I ty jsou totiž podle odborníků nesmírně důležité pro utužování vzájemných vztahů! Tisíce dotyků věnujeme v průměru každý den mobilům místo toho, abychom objetím nebo polibkem potěšili milovanou osobu. A právě to chce originální československá značka změnit.
„Maminko přírodo, nejsi na to sama.“ Značka Rajec v nové kampani děkuje přírodě a vyzývá k péči o ni
Kofola

„Maminko přírodo, nejsi na to sama.“ Značka Rajec v nové kampani děkuje přírodě a vyzývá k péči o ni

Značka pramenité vody Rajec, která je součástí portfolia společnosti Kofola již 20 let, přichází na televizní obrazovky s novou kampaní. V televizním spotu se opět vrací do panensky čisté přírody v Rajecké dolině, místu, kde tato voda pramení. Průvodcem po nedotčeném údolí je malý chlapec, který děkuje přírodě a slibuje, že na vše není sama.
„Čo o mne vieš?“ Dara Rolins přichází s nově přezpívanou písní i videoklipem na podporu nové funkční minerální vody
Kofola

„Čo o mne vieš?“ Dara Rolins přichází s nově přezpívanou písní i videoklipem na podporu nové funkční minerální vody

Tradiční minerální voda Korunní z portfolia společnosti Kofola přináší novinku – funkční ochucenou minerální vodu v plechovce. Společně se zpěvačkou Darou Rolins natočila remake slavné skladby „Čo o mne vieš,“ která tak po 36 letech dostává nový náboj.