AAA Auto··5 min

Diesely jsou stále doménou firem, živnostníci naopak častěji chtějí benzíňáky

65 % firemních zákazníků si kupuje automobily v dieselu, přitom fyzické osoby volí toto palivo u svých aut ve 46 % případů a živnostníci dokonce jen ve 38 %

Praha, 16. března 2023 – Přestože vývoj cen pohonných hmot i tlak na ochranu životního prostředí tlačí na celou společnost snižovat poptávku po dieselových automobilech, poptávka po nich neklesá takovým tempem. V případě firemních zákazníků si kupuje 65 % z nich právě nafťáky. Za posledních šest let to je přitom pokles minimální, a to o jen o 6,5 procentního bodů. Přitom u živnostníků je pokles poptávky dokonce o 11,5 % na 38,3 %. Vyplynulo to z prodejních výsledků skupiny AURES Holdings, největšího prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě AAA AUTO a Mototechna.

„Nárůst cen paliv zvýšil tlak na sekundární trh a snížil poptávku po dieselových automobilech, a to nejvíce vloni se začátkem války na Ukrajině. V letošním roce u všech typů zákazníků poptávka opět klesá, ale již jen opravdu mírně. A to i díky tomu, že se ceny paliv opět ustálily a naftu lze v současnosti koupit levněji než natural,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Nejvěrnější stejnému druhu paliva jsou běžní zákazníci, kteří si naftový vůz pořizují jen letos ve 46,1 %, a v průběhu posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta. U firem a živnostníků je změna preferencí, co se paliv týče, výraznější.

Největší pokles poptávky po nafťácích je u živnostníků, u kterých v loňském roce klesla poptávka meziročně o čtyři procentní body na 40 %. Letos je za první čtvrtletí již na 38,3 %. „Přestože je tlak na zvýšení poptávky po hybridech a elektromobilech, živnostníci na sekundárním trhu stále více upřednostňují benzínové vozy, které si pořizují z 61,1 %,“ doplnil Petr Vaněček. Živnostníci rozhodně nejsou nejméně náročnou skupinou zákazníků. Na jednu stranu pohon na všechna čtyři kola volí jen 16 % z nich, na druhou 42,7 % z nich vybírá auta s automatickou převodovkou. Tato skupina zákazníků nejčastěji kupuje kombíky (27,8 %) a SUV (26,1 %). 29 % upřednostňuje vozy značky Škoda, 13,2 % Volkswagen a 7,8 % Ford. Nejprodávanějšími modely letošního roku jsou Škoda Octavia (8,9 %), Škoda Superb (7,1 %) a Škoda Kodiaq (5,2 %).

Největšími fanoušky nafťáků jsou firemní zákazníci, kteří si tento typ vozu pořizují v 64,7 % případech. Oproti loňsku, kdy se poptávka vlivem nárůstu cen paliv snížila nejvýrazněji, přitom poptávka naopak mírně vzrostla. „I přes občasné výkyvy v cenách paliv, považují firemní zákazníci dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. I proto že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ upřesnil Vaněček. U firemních zákazníků došlo v průběhu let také o nejnižší snížení zájmu o tento druh paliva, a to za posledních šest let jen o šest a půl procenta. Oproti loňsku naopak poptávka opět mírně stoupla. Podobně jako živnostníci není ani tato skupina zákazníků AAA AUTO výrazným uživatelem pohonu na všechny čtyři kola, ale naopak ze 42,9 % kupují auta s automatickou převodovkou. Firmy si letos nejčastěji pořizují hatchbacky (26,6 %), a to právě z důvodu úspornějších provozních nákladů. Kombíky jsou stejně jako vloni druhým nejprodávanějším typem vozu (24,1 %). SUV se u firemní klientely sesunula z loňského prvenství na třetí místo (22,4 %), ale v průběhu roku lze očekávat, že poptávka po nich opět stoupne. Nejprodávanější jsou jako u živnostníků Škodovky, jen s trochu jinými modely - Fabia (10,3 %), Škoda Octavia (5,8 %) a Škoda Superb (3,8 %).

„Počet živnostníků a firem, kteří v Áčkách nebo Mototechně kupují automobily, za posledních několik let stoupl na pětinu z celkového počtu devadesáti tisíc prodaných aut v celé skupině. Tito zákazníci kvůli pandemii i krizi spojené s válkou na Ukrajině více optimalizují své náklady, proto častěji nejen kupují ojeté vozy do své flotily, ale také si stále více vozy pronajímají,“ doplnil Petr Vaněček. Skupina AURES Holdings pronájem vozů provozuje pod značkou Mototechna Drive, kde nabízí na stovku vozů patnácti automobilových značek, standardně na dobu už od tří měsíců s možností prodloužení až na dva roky. V nabídce najdete malé vozy typu Peugeot 208 s měsíční splátkou bez DPH kolem 7 000 korun měsíčně nebo naopak i luxusní vozy značek jako BMW, Mercedes či AUDI za cenu od 15 000 korun měsíčně. V ceně měsíčního pronájmu jsou vždy i doprovodné služby a poplatky přímo spojené s provozem vozidla.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Zadavatel
AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Další články od AAA Auto

Experti radí: Jak vybrat levné a bezpečné auto na letní cestování s dětmi?
AAA Auto

Experti radí: Jak vybrat levné a bezpečné auto na letní cestování s dětmi?

Letošní dovolené jsou v plném proudu a mnoho českých rodičů míří svými vozy na nejrůznější cesty. V drtivé většině s sebou vozí i své děti. Opatrnosti není v tomto případě nikdy dost. O to pádnějším důvodem je skutečnost, že oproti školnímu roku se řidiči pohybují znatelně vyššími rychlostmi mimo město, například na dálnicích. Bezpečnost posádky je tedy na prvním místě. Ne všechny rodiny si mohou dovolit nový vůz, experti AAA AUTO však dokáží poradit i při výběru co nejdostupnějšího a zároveň nejbezpečnějšího auta.
Auto na dovolenou: Kombíky si pořizuje téměř třetina lidí
AAA Auto

Auto na dovolenou: Kombíky si pořizuje téměř třetina lidí

Už před prázdninami tradičně roste zájem o větší rodinné vozy. Kombi, SUV nebo MPV si teď pořizuje 61 % zákazníků AAA AUTO. Kombi v červnu dokonce předhonila v prodejích dosud nejprodávanější hatchbacky.
AURES Holdings v roce 2023 pokračoval v silném růstu na klíčových trzích
AAA Auto

AURES Holdings v roce 2023 pokračoval v silném růstu na klíčových trzích

V roce 2023 AURES pokračoval v posilování své pozice na klíčových trzích, včetně České republiky, Slovenska a Polska. Robustní digitální webová prezentace společnosti přilákala za rok přes 30 milionů unikátních návštěvníků, což vedlo k prodeji téměř 100 000 automobilů. Díky tomu od roku 2020 do roku 2023 výkon AURESu vzrostl o více než 20 %.
AAA AUTO otevřelo nové centrum elektrických vozů v Čestlicích
AAA Auto

AAA AUTO otevřelo nové centrum elektrických vozů v Čestlicích

Praha, 21. 6. 2024 – Nejvýznamnější prodejce zánovních elektromobilů v ČR, společnost AURES Holdings, provozovatel autocenter značek AAA AUTO a Mototechna, otevřela dnes na okraji Prahy v Čestlicích první centrum, specializované na elektromobilitu. Aktuálně v něm soustřeďuje kolem 40 elektromobilů nejrůznějších značek z více než 120, jež AURES momentálně nabízí. Zákazníci mají k dispozici rovněž odborné poradenství při výběru elektroauta, zajišťované speciálně vyškolenými prodejci.
20 let AAA AUTO na slovenském trhu: 300 tisíc prodaných automobilů
AAA Auto

20 let AAA AUTO na slovenském trhu: 300 tisíc prodaných automobilů

V roce 2004 začala společnost AAA AUTO nabízet ojeté vozy slovenským motoristům. Síť autocenter AAA AUTO, která spolu s Mototechnou, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskont patří do skupiny AURES Holdings, prodala za dobu své existence na slovenském trhu vozy více než 300 tisícům zákazníků a stejný počet vozů vykoupila. V současné době je po celé Slovenské republice dvanáct poboček AAA AUTO. AURES působí na více než šedesáti místech v pěti zemích Evropy, kde nabízí až 15 000 vozů. Historicky již skupina obsloužila na výkupních a prodejních místech za 32 let existence celkem více než 3,2 milionu zákazníků.
Karolína Topolová z AURESu si polepšila v žebříčku Nejvlivnějších žen Česka
AAA Auto

Karolína Topolová z AURESu si polepšila v žebříčku Nejvlivnějších žen Česka

Generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings se z 200 žen umístila na 28. pozici a jde o doposud nejlepší ohodnocení v rámci žebříčku Forbes
Trend: ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují
AAA Auto

Trend: ojetých aut na trhu dále ubylo, jejich ceny stagnují

Po razantním nárůstu na počátku letošního roku začíná na tuzemském trhu ojetých automobilů ubývat. Meziměsíčně poklesl počet vozů, nabízených na českých inzertních serverech, o pět procent – na květnových 113 040 z dubnových 118 674, oproti březnu je nabídka nižší o devět procent. Trend poklesu je zjevný: v meziročním srovnání činí úbytek dokonce procent 11 procent – v květnu loňského roku se v české inzerci vyskytovalo 125,5 tisíce vozidel. Vyplývá to z analýzy provedené experty AURES Holdings, provozovatele největší sítě prodejců ojetých vozů v Česku AAA AUTO a Mototechna.
Ceny ojetin dosáhly svého maxima a snižují se i přes pokles nabídky
AAA Auto

Ceny ojetin dosáhly svého maxima a snižují se i přes pokles nabídky

Ojeté automobily mohli Češi v červnu kupovat nejčastěji za 189 000 korun, což je nejméně od ledna. Průměrně bylo na trhu nabízeno 120 250 aut, která měla najeto nejčastěji 156 000 km a byla deset let stará.
Expert AAA AUTO radí na Den dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?
AAA Auto

Expert AAA AUTO radí na Den dětí: Kdy je třeba sedačka, kdy podsedák?

Mezinárodní den dětí, který se slaví každoročně 1. června, nezřídila OSN kvůli nafukovacím skákacím hradům a malování na obličej, ale proto, aby upozornila alespoň jednou ročně „světovou veřejnost na práva a potřeby dětí“. A právě v oblasti dopravy najdeme spoustu témat, které se jejich potřeb týkají. Experti AAA AUTO a bezpečnostní platformy Vize 0 si posvítili na správné používání autosedaček.
I přes zvyšující se životní náklady roste poptávka po prémiových značkách, jejich prodeje rostou čtyřnásobně
AAA Auto

I přes zvyšující se životní náklady roste poptávka po prémiových značkách, jejich prodeje rostou čtyřnásobně

38 % aut prémiových značek prodaných v AAA AUTO a Mototechně tvoří SUV, 60 % těchto aut je v dieselu a pětinu pak tvoří elektromobily a hybridy