V září mohli Češi ojetiny kupovat nejčastěji za 200 tisíc korun. Průměrná ojetina v české inzerci je dnes 11 let stará a na tachometru má lehce přes 163 tisíc km. Roste také zájem o hybridy.
První měsíc po prázdninové pauze bývá tradičně jedním z nejlepších období pro prodej ojetých vozů. Svědčí o tom i nejnovější údaje, které o sekundárním trhu shromažďují analytici skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna. Podle nich v září v české inzerci přibylo ve srovnání se srpnem plných šest procent, tedy 8,5 tisíce vozů – zájemci tak mohli vybírat z celkem 146 290 aut. Což je letošní rekord, ještě v lednu bylo na trhu o 16 tisíc vozů méně.
Přes velký nárůst nabídky zůstaly v září mediánové ceny na stejné úrovni jako v srpnu, tedy bez desetikoruny na 200 tisících Kč. Ve srovnání s prvním měsícem letoška je to však pokles o plných 19 tisíc korun – tehdy ceny ojetých aut dosáhly svého maxima, nyní již pátý měsíc v řadě nepřekročily dvousettisícovou hranici. „Zářijová čísla ukazují, že po prázdninové stagnaci trh opět ožívá, tempo přírůstků trhu citelně zrychlilo. Pro spotřebitele je dobrou zprávou, že ve stejném poměru přibývá levnějších i dražších vozů, takže cenový medián zůstává prakticky beze změny,“ říká Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings. Podle něj je nárůst nabídky odpovědí na rostoucí zákaznickou poptávku. „Ta stále neutuchá, což potvrzují i prodeje v našich autocentrech. Máme za sebou další rekordní čtvrtletí v historii naší společnosti, která je největším hráčem sekundárního automobilového trhu ve střední Evropě,“ dodává Vaněček.
Hybridy táhnou víc než elektromobily
Většina Čechů si pořizuje ojeté benzínové vozy, diesely jsou v těsném závěsu. Elektromobily představují stále pouhý zlomek, 1,1 % trhu, konkrétně 1 665 kusů. Oproti srpnu jich ještě nepatrně (46 ks) ubylo, zároveň se snížila i jejich cena na mediánových 599 tisíc korun (rok výroby 2021, tachometr 36 000 km).Hybridů naopak meziměsíčně o 49 – na 2 718 kusů – přibylo, což představuje necelá dvě procenta trhu; nejčastěji jsou tři roky staré a mají najeto 50 600 km. Zájem o ně je znatelně vyšší než o čisté elektromobily. „Ve srovnání s nimi lidé oceňují možnost neomezeného dojezdu po natankování paliva, ale zároveň se jim líbí i čistá jízda na elektřinu v městském provozu, což splňují pouze a jedině hybridní vozidla. Proto jejich nabídka trvale roste, ceny naopak klesají – meziměsíčně o 17 tisíc korun na mediánových 639 tisíc korun,“ doplňuje Petr Vaněček.
Posun k většímu luxusu
Automobilový trh s novými i ojetými vozy se posouvá směrem k většímu luxusu, což jde ruku v ruce i s nárůstem cen nových vozů. U ojetých to není tak zřejmé, protože při jejich prodeji hraje větší roli technický stav než nadstandardní výbava. Samozřejmostí je už dnes klimatizace, bez níž se nabízejí pouhé jednotky procent vozů, ale mnohem populárnější než dříve jsou také například automatické převodovky. „V aktuální inzertní nabídce je má už 36 procent vozů; ještě v lednu to bylo 33,5 procenta. A ve srovnání s rokem 2022 jde o nárůst opravdu razantní – tehdy je mělo jen 24,5 procenta nabízených aut,“ vypočítává Vaněček. A přidává ještě jeden důkaz o zvyšujícím se luxusu ojetých vozů – neustále rostoucí podíl výkonnějších motorů; ty totiž bývají pod kapotou lépe vybavených vozů. „Například podíl motorů s výkonem nižším než 50 kilowattů se dlouhodobě snižuje – ještě v roce 2022 tvořily 4,2 procenta nabídky, letos je to o procento méně, u motorů od 50 do 100 kW, které představují necelých 40 procent trhu, je čtyřprocentní pokles ještě markantnější,“ říká Petr Vaněček.
Naopak podíl výkonnějších motorizací se neustále zvyšuje, a to zhruba o 1,5 procenta ve třech dalších kategoriích, 100-130 kW (23 % trhu), 130-150 kW (9,2 % trhu) a 150-200 kW (6,5 % trhu). „Zajímavostí je dvouprocentní nárůst motorizací s výkonem přes 200 kilowattů, za nímž ovšem stojí něco jiného než u předchozích kategorií – fakt, že takto výkonné motory mívají dnes už i relativně běžné elektromobily,“ uzavírá Petr Vaněček.
Zdroj: www.aaaauto.cz