Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
Od začátku pandemie před čtyřmi lety se evropský sekundární trh aut potýká s řadou problémů. Letošní rok ale konečně ukazuje výrazné zlepšení. Potvrzuje to nabídka inzertního trhu ojetin za poslední čtvrtletí, kdy se jen v Česku nabízelo měsíčně v průměru 148 174 ojetých aut. V loni to za třetí čtvrtletí přitom bylo o 15 000 aut méně, ve srovnání se třetím čtvrtletím roku 2021 je nárůst dokonce o 50 000. Vyplývá to z analýzy trhu, kterou kontinuálně provádí AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Celková inzertní nabídka za tři čtvrtletí se letos přiblížila již sedmi stům tisícům ojetých automobilů, vloni to přitom za celý rok bylo jen něco málo přes osm set tisíc. Roste nejen nabídka, ale i poptávka, což potvrzují i naše prodeje. Letos jsme za tři čtvrtě roku prodali již 83 200 aut, nejvíce v naší dva a třicetileté historii. Pozitivní je i vývoj cen. Ojetý automobil již několik měsíců v řadě koupíte nejčastěji za dvě stě tisíc korun, v prvním čtvrtletí letošního roku to bylo přitom o deset tisíc korun více,“ vysvětluje Petr Vaněček, generální ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.
V Česku se ve třetím čtvrtletí 2024 nabízelo měsíčně v průměru 148 tisíc aut, o 15 000 více než o rok dříve ve stejném čtvrtletí. Obdobná situace je i u sousedních Slováků, kde se průměrná měsíční nabídka za poslední čtvrtletí vyšplhala na 69 266 aut, meziročně pak narostla o téměř 12 tisíc. Ojetý automobil je v České republice inzerovaný nejčastěji za 200 000 korun, meziročně o 10 000 Kč levněji. Na Slovensku se cena ojetiny v posledním kvartále zastavila na 215 000 korunách (8 600 EUR), meziročně tak „zlevnily“ o 22 500 korun (900 EUR). Obdobná situace je i v sousedním Polsku.
Již 48 % aut v české nabídce ve třetím čtvrtletí letošního roku mělo automatickou převodovku, meziročně o 4 % více aut. Nejčastěji inzerovanou značkou byla i v posledním čtvrtletí Škodovka s modely Octavia (7,9 %), Fabia (4,7 %) a Superb (3,0 %), následoval Volkswagen s modely Golf (2,6 %) a Passat (2,3 %). Nejvíce aut v české inzertní nabídce bylo v dieselu (55 %) a benzínu (39 %). Meziročně přibývá alternativních paliv – například elektromobilů se nabízí měsíčně již v průměru 1 698, meziročně o 536 kusů více; hybridů 2 658, meziročně o tisíc aut více. „Přestože nejžádanějším elektromobilem je Tesla Model 3 – letos jsme jich u nás v AAA AUTO prodali už na 130, v inzertní nabídce českého trhu jich najdete polovinu ve srovnání s nejčastěji inzerovanou BMW i3. Tento malý bavorák je v naší síti druhým nejprodávanějším vozem s osmdesáti prodanými kusy za letošní rok,“ upozorňuje Petr Vaněček. Nejčastěji inzerovaným hybridem je Toyota Corolla.
Zdroj: www.aaaauto.cz