AAA Auto··6 min

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Praha, 13. 9. 2024 – Poškození vodou je to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Samostatnou kapitolou jsou zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodně doporučují ani se nesnažit je nastartovat. Počítejte také s tím, že brzy po povodních se začnou povrchně opravená auta objevovat v inzerci a malých autobazarech.

První rada je zdánlivě banální, ale rozhodně je dobré si na ni vzpomenout dříve, než záplavy udeří. „Pokud hrozí autu riziko zatopení, odvezte jej někam na vyvýšené místo, třeba i dál od domova, a vyndejte z něj všechny věci, na nichž vám záleží. Pozor přitom na podzemní garáže – pokud jsou na nevhodně spádovaných místech, může do nich natéct dost vody, hlavně do nejnižších pater. Může tak být výhodnější auto vyvézt ven,“ říká Petr Vaněček, co-CEO AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechna.

Co ovšem v případě, když se auto před velkou vodou uchránit nepodaří? Záleží na míře zaplavení. „Pokud voda dosahuje jen po prahy karoserie, takže v ní byly ponořené jen náboje kol a brzdiče, až tak moc se neděje. Chce to ale postupovat podobně jako řidiči offroadů, kteří brodí přes vodní toky – sundat kola, vyčistit brzdy od bahna, pro jistotu vyměnit brzdovou kapalinu,“ radí Vaněček. Podle něj mohou později dělat problémy i ložiska kol, v nichž zdegraduje doživotní náplň maziva, takže i ty je lepší vyměnit, stejně jako olejové náplně diferenciálů.

Pokud je hladina vody o něco výše, takže třeba kapalina natekla do výfukového potrubí, může to být větší problém – v moderních autech v něm jsou katalyzátory, lambda sondy, u trochu starších modelů i filtry pevných částic (novější vozy je mívají častěji v motorovém prostoru). „Pak by bylo lepší auto nestartovat nechat ho odtáhnout do servisu, výfuk rozmontovat a vysušit. Pokud by se dostala voda do chladiče, také on se musí vyčistit, případně vyměnit,“ říká Vaněček.

To však stále ještě není likvidační záležitost. Nejhorší je, pokud se voda dostane nad kola a nateče do interiéru. Všude je spousta elektroniky, docela nízko jsou řídicí jednotky airbagů a pyrotechnických předepínačů bezpečnostních pásů, u některých vozů bývá nízko i startovací baterie. Motor sice mechanicky může vydržet, do něj voda nateče málokdy, poškozená ale budou všechna čidla a elektrická i elektronická výstroj. „Jestliže je voda v interiéru, je lepší nezkoušet startovat a zavolat do servisu, aby auto odtáhli a pokusili se ho zachránit. Pokud máte havarijní pojistku, zároveň dejte rovnou vědět i pojišťovně, aby se na auto přijel podívat její likvidátor – velmi často vůz odepíší jako takzvanou totální škodu,“ říká Petr Vaněček.

Většinu zaplavených aut se totiž nevyplatí opravovat, náklady mohou převýšit jejich cenu. „Správně by po zatopení auta měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu vyšších desítek tisíc korun,“říká Vaněček.Moderní vozy plné elektronické výbavy a bezpečnostních prvků totiž po zatopení vykazují výrazně zvýšenou náchylnost k poruchám – kdykoli může kolabovat elektronika, například ABS, ESP nebo přednárazový asistent. Nepříjemné jsou i častá selhání infotainmentů, které jsou na vodu velmi citlivé, dalším negativním efektem bývá v delším časovém horizontu koroze na neobvyklých a skrytých místech.

V každém případě, pokud se rozhodnete třeba nepojištěné auto zachraňovat, bude to složité. „Pomůže diagnostika, která pozná vyzkratované řídicí jednotky, ale otázkou je, jestli riskovat nastartování auta s vodou degradovaným olejem. Ten určitě musíte před oživováním vyměnit, a to včetně toho v převodovce a diferenciálech,“ říká Vaněček.

A jak je to se zaplavenými elektromobily? Jejich baterie je sice vodotěsná, ale primárně proti odstřikující dešťové vodě – pokud se baterie, která bývá u nových vozů nejčastěji součástí podlahové plošiny, dostane pod vodu, záruka vodotěsnosti neexistuje. „S vytopeným elektromobilem rozhodně nejezděte, nechejte ho dovézt do servisu, kde poradí další postup podle manuálu výrobce,“ varuje Vaněček.

S časovým odstupem po záplavách zase hrozí riziko, že se postižení budou snažit zatopené a povrchně opravené vozy prodat v soukromé inzerci nebo v autobazarech. „Na to jsme připraveni, máme přesný postup na detailní kontrolu, zda není bahno na těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví i větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach,“ popisuje Vaněček.

Nejlepší radou při koupi ojetého vozu v době po povodních je pečlivost a opatrnost – a prověřený prodejce. „Požadujte, aby v kupní smlouvě rozhodně bylo ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, abyste v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. U nás v AAA AUTO poskytujeme doživotní garanci vrácení peněz, pokud by se zatopený vůz přes všechna opatření dostal do prodeje,“ uzavírá Petr Vaněček.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Praha, 13. 9. 2024 – Poškození vodou je to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Samostatnou kapitolou jsou zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodně doporučují ani se nesnažit je nastartovat. Počítejte také s tím, že brzy po povodních se začnou povrchně opravená auta objevovat v inzerci a malých autobazarech.
| AAA Auto
Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.
| AAA Auto
AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

AAA AUTO díky využití generativní AI v srpnu poprvé pokořilo měsíční hranici 20 000 zobchodovaných aut

Mezinárodní síť autocenter AAA AUTO a Mototechna, kterou provozuje skupina AURES Holdings, letos za prvních osm měsíců prodala již 73 941 automobilů, meziročně o 10 % více, výkupy dosáhly 75 159 vozů
| AAA Auto
EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

EU zvyšuje nároky na bezpečnostní prvky v autech, nechybí ani hlídání ospalosti řidiče

Praha, 29. srpna 2024 – Bezpečnost aut a výbava s nespočtem komfortních prvků se za posledních 30 let razantně změnila. Každým rokem se nároky zvyšují, dnes tak už z tovární haly nevyjede auto například bez automatického brzdového systému, nouzového volání eCall nebo systému upozornění na ospalost a nedostatek pozornosti řidiče, o ABS a ESP nemluvě. V budoucnu mají být povinné i integrované alkoholtestery.
| AAA Auto
Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Kde najdeme povinné a často nenáviděné asistenční systémy?

Průzkum výbavy na 15 000 ojetých vozech z nabídky AAA AUTO ukázal, že počet aut napěchovaných elektronikou masivně roste od roku 2017. Start-stop systém, hlídač vybočení z jízdního pruhu a zachytávání dopravních značek s upozorněním na překročení rychlosti – to jsou tři příklady výbavy, která patří podle expertů AAA AUTO, největšího tuzemského prodejce ojetých vozů, k nejméně vyhledávaným. Poslední dvě položky jsou od letošního července pro automobilky povinné, v ojetých a zánovních autech se jim zatím lze vyhnout.
| AAA Auto
Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

Dvě pětiny Evropanů zvažují koupi elektromobilu: Jak vůz správně vybrat? Kde nabíjet?

Jaké jsou naše obavy? 56 % zájemců o elektromobil se obává vysoké ceny auta, 39 % nedostatečného dojezdu a 62 % výdrže baterie
| AAA Auto
Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou

Bleskové záplavy: pozor na auta, která skončila pod vodou

Ojetiny po lokálních povodních se v řádu dnů až týdnů objeví v inzertních nabídkách. Poškození vodou je přitom to nejhorší, co může automobil potkat.
| AAA Auto
Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

Experti AAA AUTO: Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

Klimatizací je sice dnes vybaveno 95 % vozů, nesmí se však zanedbávat její údržba. Ne každý řidič také ví, jak ji správně používat. Auta se spalovacími motory i elektromobily potřebují v létě správnou péči.
| AAA Auto
Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí

Stávající i budoucí majitelé ojetin se dostupnosti náhradních dílů bát nemusí

Každé auto za dobu svého provozu potřebuje dříve či později nějaký náhradní díl. Majitelé nových a zánovních vozů většinou neřeší, zda právě náhradní součástky pro svoje auto seženou. Svůj vůz kupují v době, kdy se stále ještě vyrábí, nebo jeho výroba teprve končí. Jak jsou na tom ovšem majitelé starších automobilů nebo ti, kteří se starší ojeté auto chystají pořídit?
| AAA Auto
Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu

Síť AAA AUTO se stala partnerem českého fotbalu

Síť autocenter AAA AUTO, která patří do nadnárodní skupiny AURES Holdings, se opět stala partnerem českého fotbalu. Obě strany tak navázaly na partnerství, které je spojovalo už před časem.
| AAA Auto