Kofola··4 min

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Čechům v posledních letech stále více záleží na tom, co jedí a pijí, a především odkud pochází jednotlivé suroviny. Často dávají přednost lokálním řemeslným výrobkům před těmi průmyslově zpracovávanými, a to navzdory jejich vyšší ceně. To platí i u ciderů, což dokazuje také sběr dat uskutečněný prostřednictvím agentury Ipsos*. Chuť fermentovaného jablka boduje zejména u mladé generace.

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Průzkum ukazuje, že téměř polovina respondentů (přesně 46,5 %) by ve výběru sáhla po řemeslném cideru, po průmyslově zpracovaném pouze 12,6 %. Znalost jednotlivých českých značek řemeslných ciderů však není na vysoké úrovni: 54,5 % respondentů nezná žádnou českou značku řemeslného cideru. Nejlépe si v povědomí Čechů vedou Tátův sad a F.H. Prager.

Ač je pití cideru populární především v západní Evropě (Spojené království, Irsko, Francie, Španělsko), i v České republice má svou silnou tradici. Takzvaný burčák či jabčák (částečně či úplně prokvašený nápoj z jablečného moštu) se vyrábí na jižní a jihovýchodní Moravě a v severních Čechách již od konce 19. a počátku 20. století. I znalost samotného pojmu “cider” je v ČR vysoká: 91 % respondentů ví, že se vyrábí z jablek. V Jihomoravském kraji je znalost dokonce stoprocentní. „Jablko je od nepaměti typické české ovoce, a proto odebíráme i my většinu pro výrobu našeho cideru od českých farmářů. Aby nápoj získal svou typickou hořkost, doplňujeme ho šťávou z britských jablek, která se pěstují výhradně pro produkci ciderů. Tyto odrůdy se nyní chystáme přesadit do Úsovska a vypěstovat si vlastní jablečné sady,” prozrazuje plány Alexandros Samaras, který nyní stojí za rozvojem značky F.H. Prager.

To, že stoupá obliba pití cideru, dokazuje i fakt, že příležitostně si ho dává 54,5 % respondentů. Za nejčastější důvod k pití ciderů Češi uvádí, že jej pijí jako alternativu k pivu nebo vínu (39,4 %). Zajímavostí také je, že 34 % dotázaných by sáhlo po nealkoholické variantě kvašeného jablečného nápoje, a to i přesto, že takovýto produkt nebyl dosud na českém trhu k dostání. Letos vsadil na tuto inovaci v kategorii právě F.H. Prager, který představil novou řadu tří nealkoholických variant řemeslného cideru.

Výrobcům cideru hraje do karet stoupající obliba fermentovaných potravin, a to především u mladé generace. Chuť fermentovaného jablka vyhledává 26,7 % odpovídajících. Ve věkové skupině 20–24 let je to dokonce 38,6 %. Právě tou se vyznačují řemeslné cidery, které se vyrábí ze specifického mixu odrůd jablek. Proces kvašení a zrání je poté poměrně dlouhý. To je odlišuje od průmyslově vyráběných ciderů, které vznikají výhradně z koncentrátů, mnohdy už předkvašených, a obsahují sladidla, aromata a barviva, která dotváří požadovaný chuťový profil.

Zatímco velké pivní společnosti stahují z českého trhu průmyslově vyráběné cidery, ty řemeslné čeká v Česku zajímavá budoucnost. „Je to jako s nekvalitním pivem. To, že je levné a dostupné, nemusí být vždy primární atributy, na základě kterých se zákazník rozhodne ke koupi. Obzvlášť se to ukazuje u mladší generace, která tíhne k alternativnějším produktům více a více. Projevuje se to taky na našich prodejích, F.H. Prager roste meziročně téměř trojnásobně. Potenciál růstu je však stále ještě větší,“ uzavírá Alexandros Samaras.

*Průzkum proběhl na základě otázek zadavatele F. H. Prager v říjnu 2022 na vzorku 500 respondentů ve věku 20-35 let s úplným středním a vyšším vzděláním, tzn. střední škola s maturitou, nástavbové studium vč. pomaturitního studia, bakalářské studium, magisterské/inženýrské, doktorské studium. Více o průzkumu najdete zde.

Zdroj: www.kofola.cz

Zadavatel
Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Další články od Kofola

Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku
Kofola

Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku

Chcete být blíž své lásce, nebo právě toto léto najít tu pravou? Kofola i letos pokračuje ve své misi a inspiruje páry k intenzivnějšímu prožívání společného času. Na letních festivalech v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde se odehrají skutečné i festivalové svatby nanečisto. Nachystané jsou i seznamky pro nezadané nebo diskuze s odborníky na lásku.
Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola
Kofola

Kdo nikam nespěchá, nic mu neuteče, hlásá v nové kampani Royal Crown Cola

Komunikaci pro Česko a Slovensko připravila agentura Wiktor Leo Burnett. Stalo se tak na základě vítězství v tendru.
Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb
Kofola

Na festivalu Rock for People jsme oddali první zamilované! Na Náměstí lásky zrealizujeme během léta další desítky svateb

Kofola pokračuje ve své misi inspirovat páry, aby spolu trávily více společného času. Letos zamilované navíc vyzývá ke vzájemným dotykům! Na letních festivaly v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde proběhnou nejen reálné svatby, ale i živé diskuze, taneční a další kulturní vystoupení s umělci, které téma lásky a mezilidských vztahu spojuje. První taková zóna vznikla na Rock for People, další se objeví na festivalech Colours of Ostrava, Pohoda a Grape.
Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství
Kofola

Kofola hledá ve svém sadu cesty, jak posílit české ovocnářství

Na začátku roku oznámila rodinná nápojářská firma koupi téměř 60 hektarů jabloňových sadů v Libině na Šumpersku, které tím zachránila před vyklučením. Ani ne půl roku od převzetí už Kofola ukazuje, kam se rozhodla Pragerovy sady posunout a jaký originální přístup k novému odvětví svého působení zvolila.
Vyšší tržby, ale i pokles energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí
Kofola

Vyšší tržby, ale i pokles energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí

Nápojářská rodina, která v prvním čtvrtletí dokončila hned dvě zajímavé akvizice, má do sezóny nabito. Kromě funkční minerální vody Korunní v plechovce uvádí například i nový nápoj pro děti Jupík SPARKY. S ohledem na celkově pozitivní výhled chce valné hromadě předložit návrh na vyplacení dividendy ve výši 13,50 Kč na 1 akcii před zdaněním. Výhled EBITDA pro rok 2024 zůstává zatím beze změny.
V jednotě je síla: Kláštorná Kalcia představuje magický příběh dvou bratrů
Kofola

V jednotě je síla: Kláštorná Kalcia představuje magický příběh dvou bratrů

Značka minerální vody Kláštorná Kalcia z portfolia společnosti Kofola ČeskoSlovensko přichází s novou komunikační kampaní. Ta se opět nese ve středověkém duchu, tentokrát ale představuje nové hrdiny. Příběhem dvou bratrů, pojmenovaných Kalcius a Magnesius, komunikuje hlavní produktový benefit, což je obsah vápníku a hořčíku. Tím ukazuje, že skutečná síla se skrývá v jejich spojení. Kampaň z dílny agentury VML odstarovala 1. června a objeví se kromě televize také online, na venkovních plochách a v obchodech.
Kofola vyzývá k péči o lásku a vzájemnému dotýkání
Kofola

Kofola vyzývá k péči o lásku a vzájemnému dotýkání

Poté, co Kofola začala inspirovat páry k tomu, aby spolu trávily více času a pečovaly tak o svou lásku, se letos zaměřila na dotyky. I ty jsou totiž podle odborníků nesmírně důležité pro utužování vzájemných vztahů! Tisíce dotyků věnujeme v průměru každý den mobilům místo toho, abychom objetím nebo polibkem potěšili milovanou osobu. A právě to chce originální československá značka změnit.
„Maminko přírodo, nejsi na to sama.“ Značka Rajec v nové kampani děkuje přírodě a vyzývá k péči o ni
Kofola

„Maminko přírodo, nejsi na to sama.“ Značka Rajec v nové kampani děkuje přírodě a vyzývá k péči o ni

Značka pramenité vody Rajec, která je součástí portfolia společnosti Kofola již 20 let, přichází na televizní obrazovky s novou kampaní. V televizním spotu se opět vrací do panensky čisté přírody v Rajecké dolině, místu, kde tato voda pramení. Průvodcem po nedotčeném údolí je malý chlapec, který děkuje přírodě a slibuje, že na vše není sama.
„Čo o mne vieš?“ Dara Rolins přichází s nově přezpívanou písní i videoklipem na podporu nové funkční minerální vody
Kofola

„Čo o mne vieš?“ Dara Rolins přichází s nově přezpívanou písní i videoklipem na podporu nové funkční minerální vody

Tradiční minerální voda Korunní z portfolia společnosti Kofola přináší novinku – funkční ochucenou minerální vodu v plechovce. Společně se zpěvačkou Darou Rolins natočila remake slavné skladby „Čo o mne vieš,“ která tak po 36 letech dostává nový náboj.
Letošní rok slaví naše značky celou řadu jubileí!
Kofola

Letošní rok slaví naše značky celou řadu jubileí!

Víte, které naše značky slaví kulatiny? Tento rok je pro spoustu z nich významným milníkem. Pojďte se s námi vydat na výlet do historie plný výjimečných příběhů našich značek.