Kofola··4 min

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Čechům v posledních letech stále více záleží na tom, co jedí a pijí, a především odkud pochází jednotlivé suroviny. Často dávají přednost lokálním řemeslným výrobkům před těmi průmyslově zpracovávanými, a to navzdory jejich vyšší ceně. To platí i u ciderů, což dokazuje také sběr dat uskutečněný prostřednictvím agentury Ipsos*. Chuť fermentovaného jablka boduje zejména u mladé generace.

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Průzkum ukazuje, že téměř polovina respondentů (přesně 46,5 %) by ve výběru sáhla po řemeslném cideru, po průmyslově zpracovaném pouze 12,6 %. Znalost jednotlivých českých značek řemeslných ciderů však není na vysoké úrovni: 54,5 % respondentů nezná žádnou českou značku řemeslného cideru. Nejlépe si v povědomí Čechů vedou Tátův sad a F.H. Prager.

Ač je pití cideru populární především v západní Evropě (Spojené království, Irsko, Francie, Španělsko), i v České republice má svou silnou tradici. Takzvaný burčák či jabčák (částečně či úplně prokvašený nápoj z jablečného moštu) se vyrábí na jižní a jihovýchodní Moravě a v severních Čechách již od konce 19. a počátku 20. století. I znalost samotného pojmu “cider” je v ČR vysoká: 91 % respondentů ví, že se vyrábí z jablek. V Jihomoravském kraji je znalost dokonce stoprocentní. „Jablko je od nepaměti typické české ovoce, a proto odebíráme i my většinu pro výrobu našeho cideru od českých farmářů. Aby nápoj získal svou typickou hořkost, doplňujeme ho šťávou z britských jablek, která se pěstují výhradně pro produkci ciderů. Tyto odrůdy se nyní chystáme přesadit do Úsovska a vypěstovat si vlastní jablečné sady,” prozrazuje plány Alexandros Samaras, který nyní stojí za rozvojem značky F.H. Prager.

To, že stoupá obliba pití cideru, dokazuje i fakt, že příležitostně si ho dává 54,5 % respondentů. Za nejčastější důvod k pití ciderů Češi uvádí, že jej pijí jako alternativu k pivu nebo vínu (39,4 %). Zajímavostí také je, že 34 % dotázaných by sáhlo po nealkoholické variantě kvašeného jablečného nápoje, a to i přesto, že takovýto produkt nebyl dosud na českém trhu k dostání. Letos vsadil na tuto inovaci v kategorii právě F.H. Prager, který představil novou řadu tří nealkoholických variant řemeslného cideru.

Výrobcům cideru hraje do karet stoupající obliba fermentovaných potravin, a to především u mladé generace. Chuť fermentovaného jablka vyhledává 26,7 % odpovídajících. Ve věkové skupině 20–24 let je to dokonce 38,6 %. Právě tou se vyznačují řemeslné cidery, které se vyrábí ze specifického mixu odrůd jablek. Proces kvašení a zrání je poté poměrně dlouhý. To je odlišuje od průmyslově vyráběných ciderů, které vznikají výhradně z koncentrátů, mnohdy už předkvašených, a obsahují sladidla, aromata a barviva, která dotváří požadovaný chuťový profil.

Zatímco velké pivní společnosti stahují z českého trhu průmyslově vyráběné cidery, ty řemeslné čeká v Česku zajímavá budoucnost. „Je to jako s nekvalitním pivem. To, že je levné a dostupné, nemusí být vždy primární atributy, na základě kterých se zákazník rozhodne ke koupi. Obzvlášť se to ukazuje u mladší generace, která tíhne k alternativnějším produktům více a více. Projevuje se to taky na našich prodejích, F.H. Prager roste meziročně téměř trojnásobně. Potenciál růstu je však stále ještě větší,“ uzavírá Alexandros Samaras.

*Průzkum proběhl na základě otázek zadavatele F. H. Prager v říjnu 2022 na vzorku 500 respondentů ve věku 20-35 let s úplným středním a vyšším vzděláním, tzn. střední škola s maturitou, nástavbové studium vč. pomaturitního studia, bakalářské studium, magisterské/inženýrské, doktorské studium. Více o průzkumu najdete zde.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola
Mokraď v obci Čičmany začína znovu plniť svoju funkciu. K jej obnove prispeli dobrovoľníci, obec a Kvapka Rajeckej doliny

Mokraď v obci Čičmany začína znovu plniť svoju funkciu. K jej obnove prispeli dobrovoľníci, obec a Kvapka Rajeckej doliny

Nezastupiteľnú úlohu v zadržiavaní a prirodzenej distribúcii vody v krajine a podpore biodiverzity v prírode majú mokrade. Tento víkend, v sobotu 7. septembra 2024, nezisková organizácia Kvapka Rajeckej doliny v spolupráci s obcou Čičmany, ochranárskym združením BROZ, OOCR Rajecká dolina, spoločnosťou Kofola a vďaka dobrovoľníkom zo širokého okolia prispela k obnove unikátnej, desiatky rokov neudržiavanej mokrade, ktorá už neplnila svoju funkciu.
| Kofola
Krkonoše, České středohoří, ale i Beskydy se dočkají díky projektu Stezky z lásky dalších opravených cest

Krkonoše, České středohoří, ale i Beskydy se dočkají díky projektu Stezky z lásky dalších opravených cest

Po krátké prázdninové pauze se s novou energií vrací projekt Stezky z lásky, zaměřený na obnovu turistických tras a dalších turistických míst po celé České republice. Druhý ročník tohoto populárního dobrovolnického projektu, který je společnou iniciativou Klubu českých turistů, Kofoly a RegioJetu, vstupuje do své druhé půle.
| Kofola
Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Majitelé Kofoly zakládají rodinnou nadaci, která má pomoci se zajištěním nástupnictví a správou firmy pro další generace

Restrukturalizací nedochází ke změně ovládání společnosti Kofola ČeskoSlovensko, změny nemají dopad ani na řízení a management společnosti, ani na obchodní strategii.
| Kofola
Společnost Kofola nabízí ve vratném skle už i kojeneckou vodu

Společnost Kofola nabízí ve vratném skle už i kojeneckou vodu

Kojenecká voda Rajec je ztělesněním panensky čisté přírody Rajecké doliny a dětem a maminkám dává vše, co potřebují pro zdravý život. Díky přirozeně nízké mineralizaci a nízkému obsahu dusičnanů splňuje i ta nejpřísnější kritéria pro pitný režim našich nejmenších. Značka se již dlouhodobě věnuje péči o přírodu, a protože vratné sklo je pro přírodu nejméně zatěžující obal, přichází toto léto s novinkou – kojeneckou vodou Rajec ve vratné skleněné lahvi Cirkulka.
| Kofola
Kofola pokračuje v úsilí o ochranu cenných vodních zdrojů

Kofola pokračuje v úsilí o ochranu cenných vodních zdrojů

Díky panensky čisté přírodě a kvalitnímu zdroji pramenité vody se stala slovenská Rajecká dolina druhým domovem krnovské nápojářské společnosti. Kofola ji aktivně chrání a do svých projektů zapojuje i lokální subjekty. Poté, co získala BIO certifikaci území pro volný sběr bylin, se spolu s odborníky pustila do mapování krajiny a realizace vodozádržných opatření. Spolu s místními samosprávami se letos zapojí i do obnovy mokřadů.
| Kofola
Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory

Značka Targa Florio představuje recepty na letní nealko drinky v sérii videí s motoristickými komentátory

Léto patří nealkoholickým koktejlům. Inspiraci na osvěžení během horkých dnů přináší značka Targa Florio, známá díky limonádám ze sicilských citrusů, která spadá pod společnost Kofola. V nejnovější kampani si na pomoc přizvala legendární komentátorskou dvojici Števa Eiseleho a Pepu Krále. V sérii videí odlehčenou formou prezentují zajímavé tipy na netradiční letní koktejly, po kterých budete mít čistou hlavu a dokazují, že motorismus a mixologie mají mnoho společného.
| Kofola
Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku

Kofola zrealizuje na festivalu Colours of Ostrava reálné svatby, pro nezadané přichystala originální seznamku

Chcete být blíž své lásce, nebo právě toto léto najít tu pravou? Kofola i letos pokračuje ve své misi a inspiruje páry k intenzivnějšímu prožívání společného času. Na letních festivalech v Česku a na Slovensku připravila jedinečnou zónu – Náměstí lásky, kde se odehrají skutečné i festivalové svatby nanečisto. Nachystané jsou i seznamky pro nezadané nebo diskuze s odborníky na lásku.
| Kofola