Kofola··4 min

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Kofola

Kofola

Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s jedenácti výrobními závody na pěti evropských trzích. Celkově zaměstnává více než 2 000 lidí. Do produktového portfolia Skupiny v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetický nápoj Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu.

Tisková zpráva

Čechům v posledních letech stále více záleží na tom, co jedí a pijí, a především odkud pochází jednotlivé suroviny. Často dávají přednost lokálním řemeslným výrobkům před těmi průmyslově zpracovávanými, a to navzdory jejich vyšší ceně. To platí i u ciderů, což dokazuje také sběr dat uskutečněný prostřednictvím agentury Ipsos*. Chuť fermentovaného jablka boduje zejména u mladé generace.

Cider boduje, jako alternativu k pivu či vínu ho volí téměř 40 % Čechů. Láká je hlavně chuť fermentovaného jablka a nealkoholická varianta

Průzkum ukazuje, že téměř polovina respondentů (přesně 46,5 %) by ve výběru sáhla po řemeslném cideru, po průmyslově zpracovaném pouze 12,6 %. Znalost jednotlivých českých značek řemeslných ciderů však není na vysoké úrovni: 54,5 % respondentů nezná žádnou českou značku řemeslného cideru. Nejlépe si v povědomí Čechů vedou Tátův sad a F.H. Prager.

Ač je pití cideru populární především v západní Evropě (Spojené království, Irsko, Francie, Španělsko), i v České republice má svou silnou tradici. Takzvaný burčák či jabčák (částečně či úplně prokvašený nápoj z jablečného moštu) se vyrábí na jižní a jihovýchodní Moravě a v severních Čechách již od konce 19. a počátku 20. století. I znalost samotného pojmu “cider” je v ČR vysoká: 91 % respondentů ví, že se vyrábí z jablek. V Jihomoravském kraji je znalost dokonce stoprocentní. „Jablko je od nepaměti typické české ovoce, a proto odebíráme i my většinu pro výrobu našeho cideru od českých farmářů. Aby nápoj získal svou typickou hořkost, doplňujeme ho šťávou z britských jablek, která se pěstují výhradně pro produkci ciderů. Tyto odrůdy se nyní chystáme přesadit do Úsovska a vypěstovat si vlastní jablečné sady,” prozrazuje plány Alexandros Samaras, který nyní stojí za rozvojem značky F.H. Prager.

To, že stoupá obliba pití cideru, dokazuje i fakt, že příležitostně si ho dává 54,5 % respondentů. Za nejčastější důvod k pití ciderů Češi uvádí, že jej pijí jako alternativu k pivu nebo vínu (39,4 %). Zajímavostí také je, že 34 % dotázaných by sáhlo po nealkoholické variantě kvašeného jablečného nápoje, a to i přesto, že takovýto produkt nebyl dosud na českém trhu k dostání. Letos vsadil na tuto inovaci v kategorii právě F.H. Prager, který představil novou řadu tří nealkoholických variant řemeslného cideru.

Výrobcům cideru hraje do karet stoupající obliba fermentovaných potravin, a to především u mladé generace. Chuť fermentovaného jablka vyhledává 26,7 % odpovídajících. Ve věkové skupině 20–24 let je to dokonce 38,6 %. Právě tou se vyznačují řemeslné cidery, které se vyrábí ze specifického mixu odrůd jablek. Proces kvašení a zrání je poté poměrně dlouhý. To je odlišuje od průmyslově vyráběných ciderů, které vznikají výhradně z koncentrátů, mnohdy už předkvašených, a obsahují sladidla, aromata a barviva, která dotváří požadovaný chuťový profil.

Zatímco velké pivní společnosti stahují z českého trhu průmyslově vyráběné cidery, ty řemeslné čeká v Česku zajímavá budoucnost. „Je to jako s nekvalitním pivem. To, že je levné a dostupné, nemusí být vždy primární atributy, na základě kterých se zákazník rozhodne ke koupi. Obzvlášť se to ukazuje u mladší generace, která tíhne k alternativnějším produktům více a více. Projevuje se to taky na našich prodejích, F.H. Prager roste meziročně téměř trojnásobně. Potenciál růstu je však stále ještě větší,“ uzavírá Alexandros Samaras.

*Průzkum proběhl na základě otázek zadavatele F. H. Prager v říjnu 2022 na vzorku 500 respondentů ve věku 20-35 let s úplným středním a vyšším vzděláním, tzn. střední škola s maturitou, nástavbové studium vč. pomaturitního studia, bakalářské studium, magisterské/inženýrské, doktorské studium. Více o průzkumu najdete zde.

Zdroj: www.kofola.cz

Další články

Další články od Kofola

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Sbírejte kódy pod víčky a darujte tyto Vánoce dobrotu

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka. Součástí vánoční kampaně je i tradiční soutěž o hodnotné ceny.
| Kofola
Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Mladý talent Matěj Plšek pokřtil své první album

Matěj Plšek, který se stal tváří nových nápojů Jupík SPARKY, pokřtil své CD v pražském klubu Roxy. Nadaný 13letý zpěvák a výherce soutěže Hlas Česka, Moravy a Slezska tak oslavil vydání alba „Mám plán“. Podpořit ho přišel i zpěvák Mirai, se kterým Matěj nedávno vystoupil v O2 Areně.
| Kofola
Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Kofola má koule! Letos přichází s další originální příchutí

Mnoho fanoušků každý rok čeká, s jakou příchutí Kofola před Vánoci přijde. Byla tu už Kofola Barborková, Vanilková, Marcipánová, Kokosová nebo třeba Mandarinková. Letos tradiční československá značka spojila síly s další lokální firmou a vznikly tak dva originální produkty - Kofola Marlenková a Medové kofo kuličky Marlenka.
| Kofola
Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

Na vlně pomoci: Zpěváci a influenceři pomáhali obětem povodní. A budou v tom pokračovat.

V úterý 15. října proběhl v pražském klubu Doupě benefiční koncert s názvem Na vlně pomoci, jehož cílem bylo podpořit oběti ničivých zářijových povodní. Akce měla zároveň pomoci obnovit vlnu solidarity, která začala slábnout. Koncert byl zaměřen především na mladé lidi, kteří ukázali, že mají vůli i sílu pomáhat, a to především prostřednictvím sociálních sítí.
| Kofola
Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska vyzývá k účasti na rozsáhlé zalesňovací kampani

Radenska v minulých letech vysadila ve Slovinsku a Chorvatsku 80 000 stromů. I letos proběhne zalesňování krasových skládek.
| Kofola
Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Benefiční koncert na pomoc obětem povodní podpoří desítky mladých umělců a influencerů

Patnáctého října 2024 od 20 hodin proběhne v pražském Hudebním klubu Doupě benefiční koncert na podporu obětí povodní s názvem Na vlně pomoci. Tento koncert je jedinou popovodňovou benefiční akcí zaměřenou na mladou generaci, která se o sbírkách a možnostech pomoci často nedozví z klasických médií, protože je nesleduje. Klíčovým komunikačním kanálem pro generaci Z jsou sociální sítě, a proto si je organizátoři, online médium BoldNews ve spolupráci s festivalem Metronome Prague a United Islands of Prague, vybrali jako hlavní médium pro šíření informací.
| Kofola
První várka okamžité pomoci letí potřebným!

První várka okamžité pomoci letí potřebným!

Tři lokality, více než 150 žádostí a rodina od rodiny jiné starosti. Někomu chybí postel, jinému oblečení nebo třeba potřeby pro děti do školy. Jsou tací, kteří shání vysoušeč, jiný potřebují pomoct s úhradou zedníka.
| Kofola
Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
| Kofola
Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Přestože má Kofola plné ruce práce s odklízením následků povodně v Krnově, rozhodla se uvolnit další miliony korun na podporu postižených lokalit

Povodně způsobily významné škody v krnovském závodě Kofoly a ovlivnily chod dvou jejích pivovarů, přesto se rodinná nápojářská společnost vedená Jannisem Samarasem rozhodla podpořit regiony zasažené velkou vodou. Ve spolupráci se spolkem Horní Dolní spouští projekt #zlasky k lokalitám, jehož výtěžek poputuje rodinám a komunitám žijícím v jedněch z nejpostiženějších oblastí.
| Kofola
Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Ničivá povodeň zasáhla Kofolu. Rodinná nápojářská firma byla připravena na všech svých lokacích, divoká voda uštědřila šrámy zvláště Krnovu

Kofola a její lidé zažili stejně jako mnozí další obyvatelé a firmy Moravy náročný víkend. Opava, kde kdysi v roce 1960 vznikla receptura Kofoly, Krnov, kde je dnes jeden z největších výrobních závodů, stejně tak jako města Hanušovice či Litovel, která jsou novými pivovarskými lokacemi Kofoly, bojovaly v uplynulých dnech s divokou vodou. Její následky se budou vyhodnocovat v dalších dnech.
| Kofola