AAA Auto··7 min

AAA AUTO: Telefonování za volantem se od Nového roku prodraží, vybírejte auto s handsfree

AAA Auto

AAA Auto

Síť autocenter AAA AUTO působí na trhu již 30 let. Ze své základny v ČR expandovalo i do dalších zemí regionu. Provozuje jí společnost AURES Holdings.

Tisková zpráva

Praha, 14. prosince 2023 Podle policejních statistik je telefonování – respektive držení telefonního či záznamového přístroje za jízdy – druhým nejčastěji bodovaným přestupkem hned za překročením povolené rychlosti o 5 až 20 km/h. Jen v roce 2022 za něj dostalo pokutu 62 154 řidičů, tedy 170 denně. A dva body do rejstříku. Od Nového roku to budou body čtyři a pořádně podraží i finanční sankce. „Stojí za to myslet na řešení připojení telefonu už při výběru auta,“ říká Jindřich Topol, technický expert společnosti AURES Holdings, která provozuje největší česká autocentra AAA AUTO a Mototechna. A dodává, že nejde jen o body. „Podle odhadů expertů zaviní telefonování za volantem ročně až deset tisíc nehod.“

Ještě necelé tři týdny mohou řidiči za „držení telefonu za jízdy“ dostat blokovou pokutu do tisíce korun a dva trestné body. Po Silvestru ovšem zákon řádně přitvrzuje. „Na místě můžete přijít o minimálně 2,5 a maximálně 3,5 tisíce korun, ve správním řízení se sankce zdvihá čtyřnásobně – od čtyř do 10 tisíc korun. A hlavně – hned nasbíráte čtyři trestné body. Už to není banální přestupek – stačí se třikrát zapomenout s telefonem v ruce a vybodujete se 12 trestnými body,“ upozorňuje Jindřich Topol.

Zároveň říká, že dostat telefonní přístroj z ruky není vůbec nic těžkého ani drahého. „Z celkových zhruba 13 tisíc vozů v nabídce sítě AAA AUTO jich bezmála sedm tisíc disponuje Bluetooth připojením k audiosystému továrního nebo aftermarketového výrobce. Dva tisíce aut má rovnou systém Android Auto nebo Apple CarPlay, tedy moderní infotainmenty, u nichž je připojení telefonu nedílnou součástí, umí i zrcadlit další funkce telefonu a většinou se dají ovládat i hlasem,“ říká Jindřich Topol.

Telefon v koloně? Také za body

Co však dělat v případě aut se stářím kolem 16 let, což je průměrný věk osobních automobilů na českých silnicích? „U nás v Áčkách jich moc nemáme, pod značkou Auto Diskont nabízíme pouze něco přes 600 takových vozů, tedy asi 4,5 procenta celkové nabídky,“ uvádí Topol. Na celém českém trhu ojetin se však takových vozů vyskytují desetitisíce, mezi lidmi jich jezdí miliony – celkem je v Česku registrováno 6,5 milionu osobních aut, starších než průměr jich bude odhadem o něco méně než polovina, tedy zhruba 3,2 milionu. I když se dá předpokládat, že část z nich na silnice nevyjíždí – ne každé registrované auto je skutečně provozované – je to pořád obrovská masa automobilů, jejichž řidiči musejí nějak vyřešit, pokud chtějí za jízdy telefonovat a nedržet přitom přístroj v ruce. „Řešení je celá řada, nejlevnější přijdou řádově na stokoruny,“ říká Jindřich Topol.

Vynecháme drahé a dnes už víceméně překonané „pevné“ sady, které bylo nutné montovat do auta odbornou firmou, podobné služby vám poskytnou i levná neznačková řešení. Úplně nejjednodušším řešením, které však neposkytuje nejlepší kvalitu zvuku, je umístění telefonu do držáku na palubní desku a jeho nastavení na hlasitý hovor ze zabudovaného reproduktoru. To, že se telefonu musíte dotýkat, nevadí. „Pokud má řidič přístroj v držáku a dotýká se displeje jen prsty, neporušuje tím zákon – telefon totiž nedrží v ruce. Ve vlastním zájmu však musí dodržovat povinnost věnovat se plně řízení,“ vysvětluje Jindřich Topol. Do ruky může šofér přístroj vzít, až když zaparkuje na místě, kde se to smí – ale nikdy ne, pokud jen zastaví na semaforech na červenou, před přechodem pro chodce nebo v koloně. „To je bráno jako zastavení z důvodu nezávislého na vůli řidiče a v takovém případě je držení telefonu nezákonné,“ varuje Topol.

Levná řešení pro starší vozy

Nejlevnějším řešením hned po držácích na telefony jsou takzvané transmitery, existují jich desítky modelů v cenách od 300 korun. „Tohle zařízení můžete použít úplně v každém autě s rádiem. Bezdrátově nebo i kabelem přes USB k němu připojíte telefon, přístroj signál z něj vysílá na rádiových vlnách, které si naladíte na rádiu – typicky nejlépe na kraji spektra, kde je nejmenší „tlačenice“ frekvencí; osobně používám ve svém veteránu 87,5 MHz,“ říká Topol. Kvalita zvuku při telefonování je slušná, obstojně přehrává i audio z telefonu.

Dalším přenosným řešením je Bluetooth reproduktor se zabudovaným mikrofonem, který připevníte typicky na stínítko čelního skla. Spojení s telefonem je otázkou sekund, jediné, na co nesmíte zapomínat, je nabíjení takovéhoto „udělátka“. Samozřejmě je možné použít i klasické handsfree sluchátko do ucha (headset), které však není každému příjemné, zvlášť při delší jízdě.

Malinko dražším řešením je výměna továrního autorádia za aftermarketové. Většina současných autorádií už má integrované Bluetooth rozhraní a umí fungovat jako handsfree. Nejlevnější se prodávají už za ceny kolem 600 korun, ale i zde platí, že dražší modely toho zvládnou více, většinou i v lepší zvukové kvalitě. „Zajímavé je, že už za necelé tři tisíce korun dnes koupíte autorádio s dotykovým displejem a operačním systémem Android, do něhož si můžete nainstalovat aplikace z Google Play, například navigace Waze nebo Google, ale třeba klidně i Youtube nebo Netflix,“ říká Topol.

V některých případech se ovšem rádia integrovaná do palubní desky dají levně vyměnit jen těžko. I do nich však lze Bluetooth „dostat“, pokud mají sluchátkový AUX vstup, ideálně v sousedství s USB slotem pro napájení. Takzvané „audio přijímače“ mají i vestavěný mikrofon, s dosahem často až deseti metrů, díky němuž můžete telefonovat. Propojením na audiosystém vozu uslyšíte také pokyny mobilní navigace. Jejich ceny se pohybují také v řádu nižších stokorun.

Vybírejte s ohledem na konektivitu

V každém případě platí, že při výběru vozu v autobazaru se kromě technického stavu celého auta vyplatí věnovat pozornost i takové zdánlivé maličkosti, jako je konektivita s mobilními telefony – tato řešení se totiž liší nejen napříč značkami, ale i jednotlivými modely. „Například vozy koncernu Volkswagen, tedy i škodovky, mají od roku výroby 2017 Android Auto a Apple CarPlay snad všechny, ale u těch starších se musejí hledat. A třeba BMW dlouho podporovaly jen Apple CarPlay, ale Android Auto ne. Nebo první trojkové fabie mohly mít MirrorLink, tedy zrcadlení obrazovky mobilního telefonu, ale až za příplatek zhruba čtyři tisíce korun za autorádio Bolero. Po letech pak auta s MirrorLinkem stojí na sekundárním trhu i o deset tisíc víc, takže se to původnímu majiteli vyplatilo.,“ říká Jindřich Topol. A připomíná jeden naprostý paradox. „Třeba vozy značky Tesla jsou sice špička, co se softwaru týče, ale mají jen Bluetooth – nedisponují ani MirrorLinkem, ani systémy Android Auto a Apple CarPlay. Což je téměř neuvěřitelné,“ uzavírá Jindřich Topol.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Vyhrajte auto na celý víkend od AAA AUTO!

Od pondělí 21.10. do pátku 25. 10. 2024 jezdí moderátoři Frekvence 1 Tomáš Fíla a Marek Malášek na vybrané pobočky AAA AUTO a rozdávají poukazy na zapůjčení vozu od AAA AUTO s plnou nádrží na celý víkend! Výhru předají každý den prvním třem z vás, kteří přijedou na místo a moderátora osloví. V pondělí si odvezli výhru první tři posluchači z ostravské pobočky. Poslouchejte pozorně Frekvenci 1, a dozvíte se, kam a kdy si budete moci pro výhru přijet.
| AAA Auto
Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Třetí čtvrtletí potvrdilo stabilizaci sekundárního automobilového trhu – nabídka roste, ceny stagnují

Ve třetím čtvrtletí letošního roku se průměrná měsíční nabídka vyšplhala přes 148 000 aut, meziročně o 15 000 aut více. Ojetina se inzerovala nejčastěji za 200 000 korun.
| AAA Auto
AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

AAA AUTO poskytlo na pomoc při odstraňování škod po povodních na dvě desítky aut

Nedávné povodně ochromily velkou část České republiky a jejich následky se budou odklízet ještě týdny, měsíce a někde i roky. Kromě finanční nebo materiální podpory a nedocenitelné pomoci dobrovolníků je zapotřebí posílit i oblast logistiky, proto AAA AUTO, největší prodejce ojetých automobilů ve střední Evropě, zapůjčil neziskovým organizacím již téměř dvě desítky automobilů.
| AAA Auto
AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

AURES Holdings má za sebou nejsilnějších 9 měsíců, hlad po autech řeší další expanzí

Rekordních prodejů dosáhl největší středoevropský prodejce díky plnému zapojení AI nástrojů, od kterých čeká další rychlý růst objemu zobchodovaných vozů
| AAA Auto
AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

AAA AUTO darovalo 100 000 korun na opravu románského kostela v Dolních Chabrech

Skupina AURES Holdings, provozovatel mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO, kde se ročně prodá na sto tisíc automobilů, věnovala 100 000 korun na opravu středověkého kostela Stětí sv. Jana Křtitele. Kostel stojí v Dolních Chabrech na okraji Prahy, kde je již tři desetiletí hlavní pobočka AAA AUTO a také centrála společnosti, která v pěti zemích provozuje na šedesát poboček a zastoupení a zaměstnává na tři a půl tisíce zaměstnanců.
| AAA Auto
Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

Ceny ojetin zůstávají stabilní, jejich nabídka však v září vzrostla

V září mohli Češi ojetiny kupovat nejčastěji za 200 tisíc korun. Průměrná ojetina v české inzerci je dnes 11 let stará a na tachometru má lehce přes 163 tisíc km. Roste také zájem o hybridy.
| AAA Auto
Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Mladí s alternativními palivy neexperimentují, elektromobily je lákají, ale jsou pro ně nedostupné

Vysokoškoláci a mladí do 25 let tvoří 11 % zákazníků AAA AUTO, 51 % z nich si kupuje bez ohledu na emise dieselové automobily, a to kvůli nižší spotřebě
| AAA Auto
AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

AAA AUTO: Vozy, které se přestaly vyrábět, žijí svůj druhý život v bazarech

Praha, 26. 9. 2024 – Lidé je milovali, lidé je kupovali, emise je zahubily. V posledních několika letech automobilky ukončily výrobu mnoha oblíbených modelů. Nemyslíme auta, která dostala rovnocenné nástupce, jako například Škodu Rapid, kterou v roce 2019 nahradil model Scala, ale ty modely, které se „pakovaly“ bez náhrady. Dnes je proto seženete už pouze v autobazarech. Experti AAA AUTO připomínají ty nejlepší z nich a radí, co nezanedbat při jejich výběru.
| AAA Auto
Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Povodně a auta: pokud je voda v interiéru, raději ani nestartujte

Praha, 13. 9. 2024 – Poškození vodou je to nejhorší, co může automobil potkat. Záleží na tom, jak vysoko voda vystoupala, zda se dostala jen ke kolům, do interiéru nebo do motorového prostoru. Samostatnou kapitolou jsou zaplavené elektromobily – experti AAA AUTO rozhodně doporučují ani se nesnažit je nastartovat. Počítejte také s tím, že brzy po povodních se začnou povrchně opravená auta objevovat v inzerci a malých autobazarech.
| AAA Auto
Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetin jsou stabilní, jejich nabídka stále nepatrně roste

Ceny ojetých aut dosáhly svého maxima na počátku letošního roku, nyní již čtvrtý měsíc v řadě nepřekročily hranici cenového mediánu 200 tisíc korun. Ve srovnání s červencem se srpnové ceny nezměnily, aut na trhu sice přibylo, ale pouze neznatelně, v řádu stovek kusů. Průměrně tak bylo v srpnu na sekundárním trhu nabízeno 137 825 ojetých vozů, tedy o 0,6 procenta více než o měsíc dříve – a o sedm tisíc, tedy o necelých šest procent, více než v lednu. Ukazují to analýzy skupiny AURES Holdings, provozovatele autocenter AAA AUTO a Mototechna, jejíž experti kontinuálně sledují inzertní nabídky a přinášejí relevantní obraz nabídky ojetých automobilů na trhu.
| AAA Auto