Legislativní rada vlády by dnes měla projednat chystanou novelu školského zákona. Tam by se měla nově objevit pozice sociálního pedagoga. Už na jaře to na Kulatém stole SKAV a EDUin uvedl Michal Černý, ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání MŠMT. Ministerstvo tak vyslyšelo dlouholeté volání odborné veřejnosti po ukotvení této pozice v zákoně. EDUin připomíná důležitost této pozice.
Sociální pedagog by měl působit ve školním poradenském pracovišti. Jeho úkolem je propojování školy s oblastí sociální práce a zajištění potřebné podpory pro žáky, kteří jsou ohroženi sociálním znevýhodněním. Mezi takto ohrožené děti dnes nepatří pouze děti žijící se svými rodinami v sociálně vyloučených lokalitách, jedná se i o všechny další děti, jejichž rodiče například nemluví dobře česky, nemohou dětem dostatečně pomoci s domácí přípravou do školy, jde ale i o děti, jejichž rodina prochází nestabilní situací například z důvodu rozvodu rodičů, psychického onemocnění člena rodiny, domácího násilí a podobně. Všechny tyto situace mohou mít negativní dopady do vzdělávání samotných žáků.
EDUin se sociální roli školy a propojení vzdělávací a sociální oblasti věnoval zevrubně v jedné z analýz letošního Auditu vzdělávací politiky ČR. Zavedení pozice sociálního pedagoga bylo jedním z doporučených opatření. Odborné debaty, které po uvedení Auditu následovaly (viz Kulatý stůl SKAV a EDUin, Fórum rodinné politiky MPSV), tento návrh také jednoznačně podpořily.
Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Legislativní ukotvení pozice sociálního pedagoga je jedním z důležitých kroků, které mohou pomoci při snižování nerovností ve vzdělávání. Kromě samotného ukotvení této pozice v zákoně bude samozřejmě třeba řešit i její financování. Zároveň bude potřeba pomoci školám v tom, aby jeho přítomnosti dokázaly smysluplně využít ve prospěch dětí, ale i pedagogů a školního klimatu. Z dosavadní praxe se totiž ukazuje, že pokud školy porozumí potenciálu sociálních pedagogů, má jejich práce velmi pozitivní dopady.”
Zdroj: www.eduin.cz