EDUin··3 min

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Je to už víc než měsíc od povodní, které se dotkly i škol. Na většině z nich už výuka opět běží. Ředitele, které EDUin oslovil, ale trápí, že neexistuje mechanismus, jak v podobných situacích postupovat.

EDUin se zajímal o situaci základních škol zasažených zářijovými povodněmi. Z rozhovorů s několika řediteli a zřizovateli škol na Jesenicku vyplynulo, že přinejmenším v některých školách a obcích či městech se opakovaly scénáře podobné roku 1997. „Ačkoliv jsme zkušenosti s povodněmi z konce 90. let měli, ukazuje se, že český systém není na takto masivní krizové situace připraven. To platí jak pro školy, tak pro obce. Prvních několik dní jsme se řídili spíše selským rozumem a intuicí. Zoufale chyběly informace a rady. Ve chvíli, kdy vypadnou všechny sítě (elektřina, voda, odpad, doprava), ocitnete se v informačním vakuu, ve kterém nutně improvizujete. Právě pro ty případy potřebujeme mít odborné a jednotné krizové řízení na dosah ruky! A to nemáme.” popisuje Petr Studnička, ředitel Základní školy Zátor.

I když svou pomoc nabízel některým školám střední článek nebo MAPy, oslovení ředitelé základních škol spoléhali přirozeně nejvíce na svého zřizovatele. Ten byl vzhledem ke kolapsu mobilní a elektrické sítě v zásadě jediný, který byl schopný škole poskytnout v prvních dnech základní podporu. Samotní zřizovatelé škol ale na krizové řízení nebyli často dostatečně připraveni. „Z mého pohledu by pomohlo, kdyby byl ke krizovému štábu na městě v zásadě okamžitě přidělen apolitický odborník pocházející se složek záchranného systému. Ten by věděl, jak v takových situacích postupovat, měl by praktické kompetence a dokázal by situaci efektivně řídit,” poznamenává Karel Handlíř, ředitel ZŠ Krnov Janáčkovo náměstí.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Stát svou odpovědnost rozdrobil na mnoho obcí, potažmo ředitelů škol a komunikace a řízení systému se tím velmi zesložiťuje. To se samozřejmě nejvíce ukáže v krizových situacích. Pokud ještě navíc chybí jasné mechanismy, kdo má co dělat, necháváme v tom ředitele do značné míry samotné. Povodně se budou jistě opakovat a mohou být i další krizové situace. Stát by měl proto vypracovat funkční mechanismus, který půjde příště použít místo improvizace.“

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin