EDUin··3 min

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a zahájit jeho zavádění do škol. Některé klíčové otázky jsou ale nedořešené, jak EDUin zjistil prostřednictvím dotazu na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. EDUin proto apeluje na MŠMT, aby v reformě dořešilo některé klíčové problémy. Jinak hrozí, že ji školy nebudou umět zavést a budou se jí bránit. Kompletní krátkou analýzu RVP ZV najdete zde.

Nové kurikulum má přispět k tomu, aby učitelé kladli větší důraz na kompetence a gramotnosti žáků. Dokument, tak jak byl zveřejněný před zapracováním připomínek, je ale v různých vzdělávacích oblastech podle EDUinu nejasný a nevyvážený. Zatím také nejsou známé ani klíčové navazující kroky, například způsob evaluace vzdělávacích výsledků žáků, kterých chce stát dosáhnout.

Jedním z cílů revize bylo redukovat vzdělávací obsah, tak, aby učitelé měli prostor zaměřit se na klíčová témata a učit je v souvislostech. Jak taková redukce učiva může vypadat, má NPI konkretizovat až prostřednictvím modelových školních vzdělávacích programů, které vybrané školy napíší a dají k dispozici ostatním. Modelové ŠVP ale zatím nejsou dopracované.

EDUin proto apeluje na ministerstvo školství, aby se klíčové problémy pokusilo vyřešit ještě před schválením RVP ZV nebo je ošetřilo v implementační fázi.

Slabé a silné stránky nového RVP ZV, rizika, která je potřeba ošetřit, a návrh řešení najdete tady.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Obávám se, že místo aby reforma dokázala pozdvihnout české vzdělávání jako celek, nakonec ji udělají jen některé školy a zbytek pojede ve starých kolejích, protože nebude mít jasno, co a jak by měl změnit.“

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy, které se nabídly, že podle nového kurikula vytvoří školní vzdělávací programy, to nedokázaly. To se může stát v masovém měřítku, pokud MŠMT neodstraní slabá místa revize. Není to dobrá „reklama” pro nové RVP a ukazuje se, že je potřeba dokument dopracovat nebo upravit.“

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin