EDUin··5 min

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství navrhuje, aby měly základní školy povinnost vyučovat cizí jazyk (nejčastěji angličtinu) od 1. ročníku ZŠ a další cizí jazyk od 6. ročníku ZŠ. Změna se má promítnout už v novém Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Navržená úprava ale školám přinese značné komplikace a místo zlepšení jazykových dovedností žáků může vést k pravému opaku. EDUin, SKAV, Asociace ředitelů základních škol, Unie rodičů, Pomáháme školám k úspěchu a AMATE proto vyzývají k zachování povinnosti výuky cizího jazyka od 3. třídy a další nabídku dalšího cizího jazyka od 8. třídy při zachování stávající cílové úrovně dovedností. Kompletní vyjádření najdete zde.

Ministerstvo školství požaduje, aby se zvýšila cílová úroveň dosažených jazykových dovedností u cizího jazyka. Ministr školství Mikuláš Bek svůj návrh odůvodňuje zvýšením konkurenceschopnosti žáků. Organizace společně upozorňují, proč je tento plán ministerstva problematický:

  • Základní školy nejsou na tak radikální změnu připravené – podle nového RVP ZV mají všechny školy začít učit od září 2027. Za tak krátkou dobu nelze stihnout změnu kvalitně připravit. Na základních školách už nyní chybí aprobovaní učitelé cizích jazyků. Jak upozorňuje Česká školní inspekce, výuka, kterou musí vést neaprobovaní učitelé, je méně kvalitní, a žáci nezískávají požadované znalosti a kompetence. Posunem výuky cizího jazyka již od 1. třídy se problém s kvalitou výuky jazyků tudíž prohloubí.

Tamara Kováčová, manažerka advokačních aktivit SKAV: „Učitelé 1. stupně, kteří učí cizí jazyky, nemají povinnou oborově didaktickou přípravu v oblasti angličtiny. Učitelé, kteří vyučují jazyky na 1. stupni, jsou nejčastěji buď učitelé s aprobací výuky cizích jazyků pro 2. a 3. stupeň, nebo učitelé 1. stupně, kteří ale všichni nemají pro výuku jazyků povinnou didaktickou průpravu.”

  • Požadavek na zvýšení cílové jazykové úrovně se neopírá o žádná data – nyní soustavně nesledujeme, jestli žáci dosahují jazykové úrovně, kterou požaduje současný platný RVP pro ZV, tedy A2 u cizího jazyka a A1 u dalšího cizího jazyka. Data máme jen u dalšího cizího jazyka, kde část žáků současně požadované úrovně nedosahuje. Ministr Bek chce úroveň u cizího jazyka ještě o jednu úroveň zvýšit – tedy na B1.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Měli bychom nejprve získat data a pak provádět změny. Navíc podle odborných odhadů by k dosažení současné jazykové úrovně žáků měla stačit aktuálně stanovená hodinová dotace. Pokud tedy například u dalšího cizího jazyka této úrovně žáci nedosahují, nebude problém nejspíše v počtu hodin, ale v kvalitě výuky, a posun výuky do nižších ročníků a skokové zvýšení požadované úrovně je nepromyšlené řešení, které samo o sobě nezpůsobí zlepšení jazykových kompetencí žáků.”

  • Změna přichází na poslední chvíli – není možné ji během pár měsíců promyšleně zapracovat do revidovaného RVP ZV. Změna způsobí, že bude nutné upravit pojetí výuky angličtiny a upravit počty hodin, které jsou určeny pro jednotlivé vzdělávací obory. To znamená upravit počty tzv. disponibilních hodin (tedy těch, se kterými škola může nakládat podle vlastního uvážení) nebo ubrat vzdělávacím oblastem z hodinové dotace.

Petra Keprtová, ředitelka SKAV: „Takový zásah do RVP ZV v každém případě vyžaduje čas, promyšlený přístup a dedikované zdroje (organizační, finanční i odborné) pro implementaci. MŠMT by mělo vypracovat studii proveditelnosti a prověřit reálnost cíle v návaznosti na kapacity, především personální. Takto velkou změnu v kurikulu nelze totiž jinak rozhodnout.”

Výše zmíněné organizace proto vyzývají ministerstvo školství, aby v revidovaném RVP ZV zachovalo povinnost výuky cizího jazyka od 3. třídy a povinnou nabídku dalšího cizího jazyka nejpozději od 8. třídy ZŠ (tzn. stav, kdy školy musí další cizí jazyk žákům nabídnout a žáci si jej mohou zvolit).

Dále doporučují nenavyšovat výstupní úroveň cizího jazyka o celou jednu úroveň. A vyzývají ministerstvo školství k tomu, aby zkvalitnění jazykové přípravy žáků a podpora učitelů cizích jazyků na 1. stupni byly řešeny jako součást implementace revidovaného RVP ZV.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin