EDUin··2 min

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Ministr školství Mikuláš Bek dnes na tiskové konferenci představil detailnější rozpočet svého úřadu pro rok 2025. Ministerstvo pracuje s variantou, která zatím ale nemá legislativní oporu.

Ministerstvo školství má příští rok celkově pracovat s rozpočtem 291 miliard korun, což je meziroční nárůst o 22 miliard korun, když se započítají národní a unijní zdroje. I když to vypadá jako jednoznačné navýšení rozpočtu, porovnávat meziročně růst rozpočtu má smysl zejména v rámci výdajů HDP na vzdělávání.

Národní rozpočtová rada pochybuje o reálnosti několika položek v návrhu státního rozpočtu. Týká se to například financí v kapitole ministerstva školství na platy nepedagogických pracovníků. „Pokud by mělo od nového školního roku (pozn. 1. 9. 2025) dojít k tomu, že výdaje na platy těchto pracovníků budou nově hradit zřizovatelé a nikoli centrální vláda (a k tomu účelu se upraví rozpočtové určení daní), pak nejde o rozpočtování na základě platné legislativy,” píší členové Národní rozpočtové rady. Ministerstvo sice plánuje do budoucna legislativně upravit převod části nepedagogických činností na zřizovatele. Této změně by však měla předcházet úprava rozpočtového určení daní (RUD).

Pokud by se nepodařilo legislativně ukotvit převedení financování nepedagogů pod zřizovatele, mohlo by příští školní rok dojít k tomu, že by na tyto pozice nebyly peníze v rozpočtu ministerstva školství. Úřad s nimi podle návrhu nepočítá a tudíž by na ně neměl finance. A zřizovatelé by je ještě platit nemohli, protože by to zatím neumožňoval zákon. Potom hrozí, že by změna byla provázená další diskusí a jednáním, což vytváří nejistotu hlavně pro školy.

Nikola Šrámková, analytička EDUinu: Ministerstvo postupuje procesně zcela nesprávně. Rozpočet musí sestavovat v souladu s aktuálně účinnými zákony. To se však nyní neděje, protože převod části nepedagogických činností na zřizovatele, údajně plánovaný od září 2025, dosud nebyl legislativně schválený.”

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin