EDUin··2 min

Žádáme o druhé kolo připomínkového řízení u revize RVP pro základní vzdělávání

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Jenom do pátku zbývá čas na podání připomínek k návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. EDUin podporuje SKAV v jeho odborných připomínkách.

SKAV ocenil základní směřování RVP na kompetenční pojetí výuky a orientaci na gramotnosti. Zároveň předložil řadu odborných připomínek, které by bylo třeba řešit. Podle SKAVu není například v RVP dost jasně a jednoznačně vysvětlena pozice kompetencí, gramotností a průřezových témat (jak s nimi učitelé mají pracovat, jak je mají začlenit do výuky) a způsob jejich provázání s očekávanými výsledky žáka. Důraz u celé revize zůstává u řady oborů víc na oborových výstupech. Státu se nedaří jednoznačně vysvětlit podstatu reformy a její cíle si pak veřejnost vykládá různě.

V současném návrhu revize jsou klíčové kompetence rozepsané jen do dvou úrovní, chybí indikátory, které by pomohly učitelům zjišťovat, zda žáci kompetencí dosahují. SKAV požaduje rozpracování kompetencí alespoň do tří úrovní a sjednocení sady kompetencí s předškolním vzděláváním.

Posun ke kompetenčnímu pojetí výuky se podle SKAVu nepodařilo promítnout do všech oborů rovnoměrně. Části pro 1. a 2. stupeň jsou zpracovány různě, odlišná je míra redukce obsahu vzdělávání i formulace. Pojetí některých očekávaných výsledků žáka budí obavy, jestli jich opravdu dosáhnou všichni žáci.

EDUin se proto připojuje k výzvě SKAVu, aby proběhlo druhé kolo připomínkového řízení, a to ve chvíli, kdy budou zapracované připomínky, dokončené všechny vazby, hotova základní metodická podpora a předloženy ideálně všechny tři modelové školní vzdělávací programy. Víc zmiňujeme ve starší tiskové zprávě.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin