Ministerstvo školství··4 min

Výsledky bodového hodnocení jednotných přijímaček

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Nejvyšších průměrných bodových zisků u jednotných přijímacích zkoušek (JPZ) z českého jazyka a matematiky dosáhli letos uchazeči o čtyřletá gymnázia a lycea, naopak nejméně získaných bodů bylo zaznamenáno u uchazečů o obory středního odborného vzdělání s maturitou a výučním listem. Výsledky ukazují regionální rozdíly, které však v průměru nejsou v případě většiny krajů výrazné. Nejvyšších průměrných bodových zisků dosáhli žáci přijatí v Praze a v Libereckém kraji, nejnižších uchazeči přijatí v Ústeckém kraji.

JPZ konali pouze uchazeči o maturitní obory, a to ve dvou termínech, z nichž se jim započítával ten lepší výsledek. Body z JPZ představují pouze část celkových bodů, které rozhodují o přijetí uchazečů na školu. V celkovém hodnocení přijímacích zkoušek musí být váha JPZ minimálně 60 %, dalších 40 % mohou představovat vlastní kritéria školy.

Průměrný bodový zisk přijatých uchazečů se liší podle typu střední školy.

Nejvyšší průměrné bodové zisky (součet z obou předmětů) získali mezi uchazeči hlásícími se z 9. ročníků ZŠ na veřejné státní školy žáci přijatí do čtyřletých gymnázií s průměrným celkovým ziskem 78,76 bodů. Nejúspěšnější z nich byli uchazeči přijatí v Praze (87,21 bodu) a v Jihomoravském (80,54 bodu) a Libereckém kraji (80,22 bodu). S odstupem následovali zájemci o lycea, kteří dosáhli celorepublikově průměru 67,88 bodu, z nichž nejúspěšnější byli opět žáci přijatí v Praze (80,26 bodů). Nejnižších bodových zisků dosáhli uchazeči o čtyřletá gymnázia (67,27 bodu) a lycea (56,01 bodu) přijatí v Ústeckém kraji.

Uchazeči přijatí do oborů středního odborného vzdělání s maturitou z 9. tříd ZŠ dosáhli na veřejných školách průměrného bodového zisku 56,52 bodu a přijatí uchazeči o vzdělání s výučním listem a maturitou získali v průměru 46,22 bodu. Nejméně úspěšní byli uchazeči přijatí v Ústeckém kraji. Tato data ukazují na potřebu zaměřit se na zvýšení kvality přípravy uchazečů v méně úspěšných regionech, aby se zajistila rovnoměrná úroveň vzdělávání napříč celou Českou republikou..

Uchazeči dosáhli vyšších průměrných bodových zisků v testu z českého jazyka než z matematiky. Například uchazeči z 9. ročníků ZŠ přijatí na čtyřletá veřejná gymnázia dosáhli v testu z českého jazyka průměrně 40,15 bodu, zatímco v testu z matematiky průměrně 38,61 bodu.

Hlavním důvodem nepřijetí uchazečů hlásících se z 9. ročníků ZŠ na jejich nejpreferovanější střední školu byl převis poptávky nad nabídkou určitého druhu středních škol. Deváťáci s trvalým bydlištěm v Praze, kteří nebyli přijati na svoji nejpreferovanější školu, dosahovali nevyššího průměrného bodového zisku z JPZ v celorepublikovém průměru.

Kompletní analýzu bodových výsledků JPZ připravil Odbor školské statistiky a analýz MŠMT ZDE..

Na webu Vzdělávání v datech nyní naleznete vizualizaci krajských rozdílů průměrného bodového zisku přijatých uchazečů v 1. kole či podíly přijatých uchazečů v 1. kole dle priority.

Digitalizace přijímacího řízení přinesla významné zjednodušení a zefektivnění celého procesu, což vedlo k rychlejšímu vyhodnocení výsledků a transparentnějšímu přístupu k informacím pro uchazeče i školy.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, dnes schválila vláda. Novela také zlepší postavení školních psychologů a školní speciálních pedagogů, kteří by měli být k dispozici dětem v každé základní škole. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

Muži v mateřských a základních školách: Patrik Mejzr

MŠMT pokračuje po prázdninové pauze v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel tělesné výchovy a zeměpisu na ZŠ J. A. Komenského v Lysé nad Labem Patrik Mejzr.
| Ministerstvo školství
Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Ministr Bek řešil s řediteli povodněmi zasažených škol další postup při obnově výuky

Česká Ves, Jeseník, Krnov 27. září 2024 – Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s dalšími zástupci vedení ministerstva jednal s řediteli povodněmi zasažen ých škol a zástupci zři zovatel ů v Olomouckém a Moravskoslezském kraji. Přímo na místě zjišťoval aktuální situaci, možnosti podpory a společně s řediteli škol a zástupci zřizovatelů jednal o dalších krocích při obnově škol a školských zařízení.
| Ministerstvo školství
Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Aktivní škola – nástroje pro podporu pohybu dětí

Praha 26. září 2024 – Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Českou školní inspekcí dnes na tiskové konferenci představilo komplexní sadu nástrojů pro podporu pohybových aktivit dětí, žáků a studentů ve školách jako konkrétní formu naplňování národní koncepce podpory pohybu, kterou vláda ČR na návrh ministra Mikuláše Beka schválila na jaře letošního roku.
| Ministerstvo školství