Ministerstvo školství··8 min

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.

Jan Průcha se dostal k učení na základní škole přes profesi zdravotního bratra, muzikoterapeuta i informatika. Vše, co se v těchto oborech naučil, zhodnocuje a v současnosti předává dětem na Bratrské základní škole.

2

Jan učil hrát na kytaru jako teenager už své kamarády, nyní předává své zkušenosti dětem ve škole i ve volném čase.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste pracovat s dětmi odjakživa?

Už v pubertě jsem učil kamarády hrát na kytaru, ale že budu pracovat ve školství, to by mě nenapadlo ani ve snu. To se postupně vyvinulo. Původní profesí jsem zdravotní bratr, což mě naučilo pracovat s lidmi v krizích a vidět rychlý běh lidského života. Mimo to mi praxe u lůžka poskytla zkušenost s proměnami lidské povahy v různých situacích, a to je nejen pro pedagoga zkušenost k nezaplacení. A mimochodem, báječné učivo už do mateřské školy.

Ve dvaadvaceti jsem se setkal s oborem muzikoterapie. Můj zdravotnický základ se spojil s hudebním, a to vyústilo v živnostenské období, kdy jsem pracoval pro řadu škol a školek. Učil jsem hru na nástroje, psal jsem (a píšu) hudbu pro děti a vedl jsem i rozsáhlejší programy pro děti s rodiči

Abych však už tenkrát mohl fungovat na trhu, musel jsem mít webové stránky. Tak jsem se naučil vše potřebné, a bylo, jak se říká, hotovo. Ke zdravotnictví a muzice se připojila informatika. Vše, co jsem se v těchto oborech naučil, nyní zhodnocuji a předávám dětem na Bratrské základní škole.

3

K učení na základní škole se dostal Jan Průcha přes profesi zdravotního bratra, muzikoterapeuta i informatika. To vše nyní zhodnocuje a předává dětem.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Baví mě, že dělám práci, která má obrovský smysl a je opravdová. Není to žádné přeprodávání bezcenného zboží nebo prázdných informací. Ze zkušenosti vím, že vliv učitele v mateřské škole a na 1. stupni základní školy může být velmi podstatný (pokud své řemeslo dělá dobře), protože jeho osobnost si dítě zafixuje většinou na celý život, přičemž učivem je třeba základní fungování světa a pojmy jako například spravedlnost. To nejsou malé věci.

Mimo to mě baví i děti samy. Například "odpálený" hasicí přístroj v rukou chlapců z 2. stupně je znamenitá "abreakční" technika pro celou školu... (NE) Doporučuji:) V mateřské škole vystačí vědro vody... Náročné mi ale přijdou momenty, kdy musím jako Igor Hnízdo trochu "křivit" realitu, abych dětem nebral moc brzy iluze. Ale bez pohádek to v předškolním vzdělávání nejde. Jak víme, skrze jejich chráněnou realitu se předškolní děti učí nejlépe.

5

Jak říká Jan: "Baví mě, že dělám práci, která má obrovský smysl a je opravdová."

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Možná je to tím, že si mladí pedagogové neuvědomují svůj potenciál. Mám na mysli vlastnosti a schopnosti, kterými jsou od přírody přirozeně obdařeni a které jsou pro vývoj dětí dost zásadní, ale v mladých lidech vlivem doby uzamčené nebo nerozvinuté. Říká se, že chlapi jsou "hračičkové". No jistěže jsme "hračičkové" a nedokážu si představit lepší výchozí povahový rys předškolního pedagoga než to, že je "hračička":).

A v tomto duchu můžeme probrat mužské archetypy a rysy od dítěte přes hrdinu, krále, čaroděje až po moudrého starce. A řekněte sami, má z čeho vycházet (jako předškolní pedagog) ten, v kom je takový potenciál vědomý a rozvinutý?

To samé platí o ženách. Ale to mě dostává k myšlence, že je možná problém v tom, že na sobě všichni osobnostně málo pracujeme a necháváme se (i jako učitelé) semlít konzumní dobou, která vesele požírá ideály a plodí osobnostně utlumené jedince. Další důvod může být ten, že si prostě neuvědomujeme, jak zásadní předškolní pedagogika může být. Finanční ohodnocení a společenské předsudky o učitelích ve školkách nechávám stranou.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem oproti kolegyním?

Já bych první otázku trochu rozvinul. Jedna věc je, proč děti učitele berou nebo ne, a druhá věc je, v čem a jak ho berou. To, zda děti berou nebo neberou svého učitele, začíná u jeho vztahu k nim, a na genderu v drtivé většině nezáleží vůbec. Pokud je učitel sám za sebe a nehraje žádné silové či jiné divadlo, nemívá problém. (V opačném případě je vždy nakonec rozklíčován.) Gender podle mého pozorování určuje, v čem vás děti oslovují více, jak se s vámi o věcech baví a podobně. A to je zcela přirozené, správné a nezaměnitelné. Rozdíl v přístupu kolegyň samozřejmě vnímám a jsem tomu rád. Například oceňuji jejich trpělivost v činnostech, kde bych já už lezl po stropě, a naopak za ně rád přebírám roli montéra, draka či moderátora disputace o velikosti naší planetární soustavy v porovnání s rozměrem fazole. Vše zapadá:)

6

Podle Jana může být vliv učitele v mateřské škole a na 1. stupni základní školy velmi podstatný, protože jeho osobnost si dítě zafixuje většinou na celý život.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

Rozhodně ano. Myslím, že by to mělo skvělý vliv na rozvoj osobností dětí, na prostředí ve školkách a na formování budoucích generací. Časem by zmizela i ta nesmyslná předpojatost o jakési nedostatečnosti předškolních pedagogů a bylo by na světě zase o něco veseleji. Co by tomu pomohlo je nasnadě – více píle ve vládě. Rozvinu to: řekl bych, že by například nezaškodilo provést širokou osvětu o formování lidské osobnosti v dětství. Je to nesmírně zajímavá oblast, která by beze sporu zaujala širokou i odbornou veřejnost a měla by jistě podstatný význam, i kdyby k nárůstu počtu učitelů v MŠ ihned nepřispěla. A její součástí by mohla být výzva, dívat se na předškolní děti nejen jako na děti, ale na budoucí velké lidi, kteří se budou starat o svět. Ale to už někdo navrhoval, že?:)

Foto: Archiv Jana Průchy

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství