Ministerstvo školství··5 min

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.

Mikrocertifikáty představují inovativní přístup ke vzdělávání, který reaguje na rychle se měnící potřeby trhu práce a poptávku po specifických dovednostech. Jsou klíčové pro několik důležitých oblastí:

  • Zaměstnatelnost: Mikrocertifikáty umožňují rychlé získání konkrétních dovedností, které jsou aktuálně požadovány na trhu práce, čímž zvyšují šance na zaměstnání.
  • Rekvalifikace: Umožňují pracovníkům rychle se přizpůsobit novým požadavkům a technologiím, což je nezbytné v dynamickém pracovním prostředí.
  • Sociální inkluze: Nabízejí příležitosti pro vzdělávání a rozvoj dovedností i pro ty, kteří nemají přístup k tradičním formám vzdělávání.
  • Aktivní občanství: Podporují aktivní zapojení občanů do společnosti prostřednictvím získávání nových znalostí a dovedností.
  • Celoživotní učení: Mikrocertifikáty podporují koncept celoživotního vzdělávání, což je klíčové pro osobní a profesní rozvoj.
  • Flexibilita: Umožňují jednotlivcům vytvářet si vlastní portfolio dovedností z různých certifikátů, což zvyšuje jejich konkurenceschopnost na trhu práce.

Současný stav a výzvy v České republice

Česká republika již podnikla významné kroky v implementaci systému mikrocertifikátů, zejména na vysokých školách, které využily prostředky z fondu EU Next Generation (Národní plán obnovy). Některé střední školy jsou již také připravené a mají zkušenosti s nabídkou kurzů celoživotního vzdělávání, které jsou oblíbené mezi pracujícími, kteří si chtějí doplnit kvalifikaci. Pro jiné školy však může být implementace mikrocertifikátů výzvou, a to jak z hlediska kvality kurzů, tak jejich atraktivity pro studenty a samotné školy.

Mikrocertifikáty rovněž představují významnou příležitost pro osoby, které nedokončily své vzdělávání. Jejich prostřednictvím by mohly získat potřebné dovednosti a kvalifikace a lépe se tak uplatnit na trhu práce. Střední školy při přípravě kurzů celoživotního vzdělávání reagují na legislativní požadavky, které zaměstnavatelům stanovují kvalifikační kritéria pro různé pracovní pozice. To znamená, že kurzy nabízené v rámci mikrocertifikátů musí být nejen kvalitní, ale také relevantní pro aktuální potřeby trhu práce.

Důvěra a standardizace

Klíčovým faktorem pro úspěch mikrocertifikátů je vytvoření důvěry mezi jednotlivými sektory – zaměstnavateli, institucemi vzdělávajícími dospělé, vysokými školami a středním odborným vzděláváním. Standardizace mikrocertifikátů je jednou z cest, jak důvěryhodnost a uznatelnost zajistit. Standardizace by měla zahrnovat jasná kritéria pro akreditaci a hodnocení kvality kurzů, což přispěje k jejich širokému přijetí a důvěryhodnosti. Dobře nastavený systém mikrocertifikátů se po čase může stát součástí evropského trhu práce. Vytvoření legislativního rámce pro mikrocertifikáty se jeví jako nezbytný pro zajištění jejich uznávání na stejné úrovni jako například bakalářské nebo magisterské vzdělání.

Doporučení pro Českou republiku

Evropská komise České republice doporučila vytvořit jednotný rámec pro uznávání a akreditaci mikrocertifikátů napříč různými vzdělávacími sektory, integrovat mikrocertifikáty do stávajících vzdělávacích programů či informovat veřejnost a zaměstnavatele o výhodách a možnostech mikrocertifikátů. Realizace těchto opatření a doporučení je klíčová pro úspěšnou implementaci mikrocertifikátů v České republice a jejich plné využití pro rozvoj dovedností a zvýšení konkurenceschopnosti pracovní síly.

„Rádi bychom poděkovali Evropské komisi a OECD za podporu při tomto náročném úkolu. Děkujeme také všem hostům za hojnou účast, aktivní zapojení a zpětnou vazbu, kterou v následujících dvou letech využijeme při realizaci dalších kroků,“ uvedl vedoucí oddělení koordinace Národního plánu obnovy Pavel Hradecký.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství
Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Reakce na výzvu EK: Rovný přístup ke vzdělávání je prioritou MŠMT

Akční plán pro desegregaci, úprava systému financování regionálního školství, metodická a personální podpora škol či optimalizace činností školských poradenských zařízení. To jsou opatření, která Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy činí v rámci narovnání přístupu k romským dětem v českém vzdělávacím systému.
| Ministerstvo školství