Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
„Díky registru žáků bude mít občan k dispozici například garantované údaje o tom, jakého vzdělání a kde dosáhl či obecně, jaké údaje o něm stát v této oblasti vede. Orgány veřejné moci, tedy i samotné školy, budou moci tyto údaje využívat při své činnosti a nebudou je tak požadovat opakovaně od občana – ať už se bude jednat například o potvrzení o probíhajícím vzdělávání/studiu, které nyní občan dokládá řadě úřadů (např. pro účely slevy na dani, nároků na dávky apod.) nebo o agendy související s přijímáním ke vzdělávání či ke studiu, kdy relevantní údaje vedené v tomto registru budou k dispozici škole, do níž se občan hlásí,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen.
Propojením kmenových registrů se základními registry veřejné správy pak bude podle vrchního ředitele Jelena zajištěno, aby byly tyto údaje automaticky aktualizovány, dojde-li například ke změně jména nebo jiných údajů vedených v některém ze základních registrů. Ministerstvo školství si od registru žáků do budoucna slibuje i možnost úplné elektronizace procesu zápisu ke vzdělávání, tedy administrativního procesu přijímacího řízení.
Školy, jako orgány veřejné moci, budou moci prostřednictvím tohoto registru naplnit svou povinnost sdílet data s ostatními orgány veřejné moci, které předmětné údaje potřebují (ať už jsou jimi jiné školy v rámci vzdělávací soustavy nebo jiné úřady). Bude se jednat především o sdílení těch údajů, které potvrzují status probíhajícího vzdělávání/studia. Stejně tak budou moci využívat data jiných orgánů veřejné moci, pokud je budou potřebovat pro svou činnost.
Registr pedagogů zajistí státu data, která jsou nezbytná pro strategické uvažování v oblasti personálního zajištění vzdělávacího procesu. Jedná se například o aktuální data o složení pedagogického sboru z pohledu jeho kvalifikovanosti, tzv. aprobovanosti, či o nedostatkových specializacích nebo o jeho stárnutí a platových poměrech, které do značné míry tuto oblast ovlivňují.
„Přínosy obou registrů se ve výsledku projeví i významným snížením administrativy. Předpokládaná systémová integrace registrů s informačními systémy škol totiž následně umožní zrušení stávajícího systému sběru dat u valné většiny statistických výkazů, neboť budou potřebná data evidována, a tedy dostupná v registrech. Jinými slovy je v této oblasti cílem, aby školy mohly příslušný údaj zadat či upravit pouze ve svém systému, který automatizovaně zajistí jeho přenos do registru,“ uvádí vrchní ředitel Jelen.
Pokud se podaří tento zákon schválit ještě v tomto volebním období, lze předpokládat, že jeho účinnost nastane již 1. září 2026. Samotné školy by pak měly prostor pro naplnění registrů až do 1. září 2027.
Zdroj: msmt.gov.cz