Ministerstvo školství··4 min

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství. Sídlí v Karmelitské ulici v Praze 1-Malé Straně.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.

„Díky registru žáků bude mít občan k dispozici například garantované údaje o tom, jakého vzdělání a kde dosáhl či obecně, jaké údaje o něm stát v této oblasti vede. Orgány veřejné moci, tedy i samotné školy, budou moci tyto údaje využívat při své činnosti a nebudou je tak požadovat opakovaně od občana – ať už se bude jednat například o potvrzení o probíhajícím vzdělávání/studiu, které nyní občan dokládá řadě úřadů (např. pro účely slevy na dani, nároků na dávky apod.) nebo o agendy související s přijímáním ke vzdělávání či ke studiu, kdy relevantní údaje vedené v tomto registru budou k dispozici škole, do níž se občan hlásí,“ vysvětluje vrchní ředitel sekce informatiky, statistiky a analýz MŠMT Václav Jelen.

Propojením kmenových registrů se základními registry veřejné správy pak bude podle vrchního ředitele Jelena zajištěno, aby byly tyto údaje automaticky aktualizovány, dojde-li například ke změně jména nebo jiných údajů vedených v některém ze základních registrů. Ministerstvo školství si od registru žáků do budoucna slibuje i možnost úplné elektronizace procesu zápisu ke vzdělávání, tedy administrativního procesu přijímacího řízení.

Školy, jako orgány veřejné moci, budou moci prostřednictvím tohoto registru naplnit svou povinnost sdílet data s ostatními orgány veřejné moci, které předmětné údaje potřebují (ať už jsou jimi jiné školy v rámci vzdělávací soustavy nebo jiné úřady). Bude se jednat především o sdílení těch údajů, které potvrzují status probíhajícího vzdělávání/studia. Stejně tak budou moci využívat data jiných orgánů veřejné moci, pokud je budou potřebovat pro svou činnost.

Registr pedagogů zajistí státu data, která jsou nezbytná pro strategické uvažování v oblasti personálního zajištění vzdělávacího procesu. Jedná se například o aktuální data o složení pedagogického sboru z pohledu jeho kvalifikovanosti, tzv. aprobovanosti, či o nedostatkových specializacích nebo o jeho stárnutí a platových poměrech, které do značné míry tuto oblast ovlivňují.

„Přínosy obou registrů se ve výsledku projeví i významným snížením administrativy. Předpokládaná systémová integrace registrů s informačními systémy škol totiž následně umožní zrušení stávajícího systému sběru dat u valné většiny statistických výkazů, neboť budou potřebná data evidována, a tedy dostupná v registrech. Jinými slovy je v této oblasti cílem, aby školy mohly příslušný údaj zadat či upravit pouze ve svém systému, který automatizovaně zajistí jeho přenos do registru,“ uvádí vrchní ředitel Jelen.

Pokud se podaří tento zákon schválit ještě v tomto volebním období, lze předpokládat, že jeho účinnost nastane již 1. září 2026. Samotné školy by pak měly prostor pro naplnění registrů až do 1. září 2027.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

MŠMT připravilo největší změnu ve vzdělávání za 20 let

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

Muži v mateřských a základních školách: Jiří Luka

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel prvního stupně, ředitel ZŠ a MŠ Šeberov, lektor hodnotového vzdělávání, kouč, Zlatý Ámos 2004 a držitel medaile MŠMT Jiří Luka.
| Ministerstvo školství
MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

MŠMT schválilo nové Rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) schválilo revidované Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro předškolní vzdělávání (RVP PV) a základní vzdělávání (RVP ZV). Tyto klíčové dokumenty představují významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému, který reflektuje potřeby současné společnosti a naplňuje cíle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. Dokumenty budou veřejnosti představeny na tiskové konferenci 14. ledna 2025.
| Ministerstvo školství
Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Do pokusného ověřování nového oboru Lyceum se zapojí 32 škol

Celkem 32 středních škol z celé České republiky se ve školním 2025/2026 zúčastní pokusného ověřování oboru vzdělání 78-42-M/08 Lyceum. Cílem zavedení nového oboru je nabídnout budoucím žákům středních škol studium v obecně odborném oboru, který je připraví na širší oborovou orientaci a současně na studium na vysoké škole.
| Ministerstvo školství
MŠMT posiluje bezpečnost na školách

MŠMT posiluje bezpečnost na školách

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představilo soubor opatření k posílení bezpečnosti na školách. Pro školy vznikly metodiky, jak předcházet bezpečnostním rizikům, zejména incidentům úmyslně způsobeným člověkem. Pro vysoké školy MŠMT uspořádalo semináře k posílení bezpečnosti a vypsalo výzvy na pořízení bezpečnostního vybavení. MŠMT tak reagovalo na loňský tragický útok na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT dlouhodobě podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách

MŠMT v průběhu let 2020-2024 kontinuálně podporuje rozvoj digitálního vzdělávání ve školách, a to jak v oblasti infrastruktury, tak v oblasti metodické podpory učitelů a vedení škol. O dosavadní podpoře škol a výhledu na další období diskutovali experti začátkem prosince na odborném panelu s tématem „Digitální vzdělávání v datech“.
| Ministerstvo školství
Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Konference Strategie 2030+ zhodnotila posuny ve vzdělávání a představila další priority

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dnes na konferenci představilo aktuální stav naplňování Strategie 2030+ a další priority rezortu vycházející z Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR do roku 2027.
| Ministerstvo školství
Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Pavel a ministr Bek předali profesorské dekrety

Prezident Petr Pavel jmenoval 78 nových profesorů a profesorek na návrh vědeckých a uměleckých rad vysokých škol. Slavnostní předání jmenovacích dekretů proběhlo ve Velké aule Karolina za účasti ministra školství Mikuláše Beka. Tajemník ministerstva obrany Petr Vančura při této příležitosti předal dekret také jednomu profesorovi jmenovanému na návrh Univerzity obrany.
| Ministerstvo školství
Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Změny v podpoře školních soutěží umožní účast většímu počtu žáků

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy mění pravidla podpory školních soutěží s cílem zapojit co nejvíce žáků. Pro rok 2025 byla výzva na podporu školních sportovních soutěží vyhlášena samostatně a doznala zásadních změn. Na podporu těchto aktivit bude v roce 2025 vyčleněno 32,5 milionu korun, což je o 500 tisíc korun více než v roce 2024 a o 2,5 milionu více než v roce 2023.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

Muži v mateřských a základních školách: Aleš Klíma

MŠMT už druhým rokem pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je Aleš Klíma, který pracuje v Lesní třídě Mateřské školy da Vinci.
| Ministerstvo školství