EDUin··3 min

Společně s RVP je třeba už začít řešit i proměnu JPZ. Školy potřebují vědět, jak budou testy vypadat

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Ministerstvo školství chce do konce tohoto roku schválit nový Rámcový vzdělávací program pro základní školy. Ty mají podle něj začít plošně učit v 1. a 6. třídě v roce 2027/2028. Ministerstvo by mělo v dohledné době zadat Cermatu také vývoj nových testů pro jednotnou přijímací zkoušku.

Rodiče často posuzují kvalitu základních škol podle úspěšnosti jejich žáků u jednotné přijímací zkoušky. Existuje kvůli tomu tlak na učitele, aby se ve výuce řídili především tím, jak vypadají testy a připravovali na ně žáky.

Pokud má dojít k opravdové proměně výuky na základních školách, jak si autoři nového RVP kladou za cíl, musí podle EDUinu dojít i k proměně jednotných přijímacích zkoušek. Současné testy jsou postaveny do značné míry na konkrétním učivu, které ale není pro školy závazné. Do budoucna by měly, stejně jako RVP, klást větší důraz na kompetence a gramotnosti. Učivo má být jen prostředkem a ne cílem učení. Testy postavené zejména na zvládnutí konkrétních gramotností známe například z mezinárodního testování PISA.

Důležité bude načasování.Nové přijímací zkoušky by měl Cermat začít připravovat hned, jak bude nové RVP schválené. Školy potřebují jistotu, že se budou nové RVP a testy u přijímacích zkoušek vzájemně doplňovat. Týká se to zejména druhého stupně základních škol.

Lucie Slejšková, analytička EDUinu: „Školy začnou v šestých třídách podle nových školních vzdělávacích programů (které vycházejí z nového RVP) učit v září 2027. Aby mohly ŠVP v klidu připravit, měly by mít alespoň základní představu o podobě nových testů a o tom, kam se testování bude ubírat. Testy by pak měly být připravené pro pilotáž ve chvíli, kdy školy začnou podle nového ŠVP učit. Cermat ale potřebuje dostat od MŠMT jasné zadání a bylo by zároveň vhodné, aby byl harmonogram prací veřejný.”

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin