EDUin··3 min

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Pražský arcibiskup Jan Graubner nedávno zveřejnil připomínky k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní a předškolní vzdělávání. Katolická církev má připomínky k obsahu učiva, zároveň ale předkládá svou představu o tom, jak by vzdělávání v České republice mělo vypadat. Její pojetí jde ale proti ústavnímu pořádku České republiky.

Připomínky k revizi RVP mohl během dvouměsíčního připomínkového řízení dát kdokoliv. Primas český Jan Graubner na konci června připomínky zveřejnil na webu arcibiskupství. Hlava české katolické církve má výhrady k oblastem jako genderová teorie, boj proti dezinformacím nebo přístup k ochraně životního prostředí.

Výhrady k RVP samozřejmě katolická církev mít může, je teď na Národním pedagogickém institutu, jestli a v jaké podobě připomínky zapracuje. Dokument s připomínkami Jana Graubnera ale ukazuje ještě na jeden celospolečenský problém. Katolická církev v Česku nám prostřednictvím svého čelního představitele předkládá obraz toho, jak by vzdělávání a školství mělo podle její představy fungovat. „Je třeba revidovat systém, aby právo na vzdělávání bylo sice bezplatné a nárokové, avšak bylo k dispozici pouze dětem a rodičům, kteří nenarušují chod školy a vzdělávání ostatních žáků,” zmiňuje v textu Jan Graubner. To je přitom přímo proti Listině základních práv a svobod, která zajišťuje, že „každý má právo na vzdělání“. Školní docházka je navíc povinná.

Nelze popřít, že náročné chování žáků je problémem, se kterým se dnešní učitelé potýkají. A je proto možné, že podobný postoj, jako zastává arcibiskupství, rezonuje u části veřejnosti. To však znamená, že se zatím nedaří ke společnosti dobře komunikovat, jaké způsoby řešení vedou k lepšímu zvládání tohoto problému, a které ho naopak jen prohlubují.

„Zmíněné ‚problémové chování žáků‘, na které arcibiskup Graubner naráží, je relevantním problémem a má své příčiny v rodinném zázemí žáků, socioekonomických problémech a často i v kultuře samotných škol,” komentuje analytička EDUinu Lucie Slejšková. „Umíme ho dnes odborně řešit a cestou rozhodně není děti ze vzdělávání jakkoliv vylučovat nebo postihovat jejich rodiny. Koneckonců samotná církev nebo její část umí a uměla se postarat o potřebné, to je přeci křesťanský postoj,” dodává.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin