Shoptet··5 min

Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší

Polovina e-shopů nepečuje o svoji značku, třetina marketingový rozpočet ani neřeší

Trh e-commerce loni poprvé v české historii zpomalil. Majitelé e-shopů čelí obrovské konkurenci, vysoké inflaci a s tím související krizi životních nákladů. To vše mění způsob, jakým lidé nakupují. Zásadní se pro ně stává značka a cena. Nový výzkum Ogilvy Consulting a Shoptetu mezi téměř 600 českými a slovenskými e-shopy ukazuje, jaké strategie v boji s aktuálními výzvami majitelé internetových obchodů volí a jak jim v tom může pomoci silná značka.

Přestože e-commerce trh jako celek zpomalil, malé a středně velké e-shopy vykazují vzrůstající trend. Jsou schopny se rychleji adaptovat na aktuální situaci, a reagovat tak na potřeby zákazníka, problémem se však pro ně stává marketing. Pro ten nemají dostatečné znalosti nebo kapacity. „Marketingové strategie, zajištění top pozic ve vyhledávání, e-mail marketing nebo třeba tvorba produktových fotografií představuje podle naší studie hlavní problém pro 36 % podnikatelů v e-commerce,“ říká Jindra Svítková, Head of Retention, Shoptet.

Silná značka lépe odolává krizím

Pro internetové obchody je investice do značky zásadní. Přes všechny krize zůstává trh e-commerce přesycený. Zákazník má v online prostředí obrovskou možnost volby a právě silná značka pro něj představuje něco, díky čemu se rád vrací. Podnikatelé tak musí hledat způsob, jak se prosadit a jak zákazníka oslovit.Z dlouhodobého hlediska je velmi efektivním způsobem právě investice do značky – ať už z hlediska snižování cenové senzitivity, urychlování a usnadňování nákupního rozhodování, budování loajality nebo větší odolnosti vůči krizím. Kdo chce dlouhodobě růst, neměl by budování značky podceňovat,“ uvádí Jiří Jón, Head of Strategy & Consulting, Ogilvy. Navíc kvalitní reklama v online prostředí dokáže velice dobře zasáhnout cílovou skupinu a přesvědčit ji ke konverzím.

Pro většinu e-shopů značka představuje název a logo

V rámci výzkumu uvedlo celkem 78 % e-shopů, že značku má. Z doplňujících otázek však vyšlo najevo, že pro drtivou většinu internetových obchodů značka představuje hlavně název a logo. To má podle svého tvrzení 96 % dotazovaných. Jenže ty méně viditelné atributy, jakými jsou hodnoty, mise a vize, strategie nebo positioning, už tak rozšířené nejsou. Pouze 40 % má zakotvené hodnoty, 39 % misi a vizi a 30 % pracuje se symboly značky. Bezmála polovina e-shopů uvedla, že má značku zpracovanou jen ve vizuální formě. Oproti tomu kompletní brandovou strategii má zpracovanou pouhých 16 %, nejméně častý pak je positioning (14 %). Téměř polovina e-shopů se značkou přiznalo, že se o ni nijak nestará. Z výzkumu vyplývá, že značka nejčastěji ovlivňuje jen vizuální aspekt internetového obchodu a komunikaci (63 %). U 10 % dotazovaných značka dokonce neovlivňuje vůbec nic.

U poloviny e-shopů se o marketing stará majitel sám, nejčastěji k tomu využívá sociální sítě

U 53 % e-shopů se o marketingovou komunikaci stará přímo majitel sám, třetina má na tuto oblast najatého externistu. Pouze 12 % e-shopů má vlastního zaměstnance v marketingu. Více než třetina e-shopů (37 %) investuje přes 20 % rozpočtu pro marketing do toho výkonnostního. Celá třetina internetových obchodů nemá ponětí, jak má marketingový rozpočet rozložený . „Podle známého pravidla Bineta a Fieldse by měly firmy investovat 60 % marketingového rozpočtu do značky a 40 % do prodejních aktivací. Tento poměr se však liší napříč segmenty a speciálně v online byznysu je toto pravidlo ještě více posunuto v poměru 76:24 ve prospěch brandu. Výzkum ukázal, že s optimálním rozložením marketingových investic přitom pracuje jen 9 % e-shopů,“ udává Nikola Klepáčková, Junior Strategy Planner, Ogilvy.

Podnikatelé jako nejčastější nástroj v komunikačním mixu využívají sociální sítě (77 %). Dále jsou to PPC kampaně (60 %) nebo SEO a obsahový marketing (55 %). Více než třetina z nich kombinuje všechny zmíněné nástroje. Pozitivním zjištěním je, že v příštím roce plánuje investovat do budování značky více než polovina dotazovaných podnikatelů. Většina z nich však přiznává potřebu pomoci s budování značky a marketingem.

Kompletní výsledky studie Ogilvy Consulting × Shoptet Značky v e-commerce jsou ke stažení zde.

Zdroj: www.shoptet.cz

Zadavatel
Shoptet

Shoptet

Shoptet se na českém a slovenském trhu specializuje na pronájem e-shopových řešení, která jsou oblíbená zejména pro jednoduché a intuitivní ovládání. V současné chvíli Shoptet pomáhá podnikat již 34058 aktivním e-shopům, což je třetina všech internetových obchodů působících na českém a slovenském trhu. Také nabízí pokladní systém, který umožňuje správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Samozřejmostí je vše potřebné pro GDPR.

Další články od Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem

Praha - Češi stále častěji investují do diet a doplňků stravy jako jsou vitaminy či proteiny. Tento segment roste stabilně již několik let dvouciferným tempem, jak vyplývá ze statistik české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost eviduje v online prodejích nárůst za letošní první kvartál v meziročním srovnání o celých 29 %.
Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
Shoptet

Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky

Praha – Malým a středně velkým podnikatelům v e-commerce se v loňském roce navzdory inflaci i turbulentním podmínkám v odvětví dařilo. To se pozitivně projevilo na hospodářských výsledcích české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost dosáhla v loňském roce tržeb ve výši 580 milionů korun. V meziročním srovnání tak vzrostly o 40 %.
Češi se předzásobují medvídky HHC
Shoptet

Češi se předzásobují medvídky HHC

Prodeje sladkostí s látkou HHC raketově rostou. Ještě před úplným zákazem tohoto zboží se Češi snaží předzásobit. Mnozí obchodníci jsou tak vyprodaní. Podle údajů společnosti Shoptet prodeje v tomto segmentu vzrostly za poslední týden o více než stovky procent.
Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
Shoptet

Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků

První sklad měl ve skříni, dnes je Vojtěch Sláma s firmou YOO.cz mezi předními hráči na trhu s erotickými pomůckami. E-shop YOO.cz, zaměřený na ženy a odvážné muže, si během krátké doby od svého spuštění v roce 2020 získal srdce tisíců zákazníků a nyní stabilně roste. S obratem přesahujícím 32 milionů korun a meziročním nárůstem tržeb o 34 % se YOO.cz stává lídrem na českém trhu s erotickými pomůckami.
AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
Shoptet

AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.
E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
Shoptet

E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou

Přestože se český e-commerce trh potýkal s dvouletým poklesem, Shoptet, (největší provozovatel internetových obchodů s 37 000 českých, slovenských a maďarských zákazníků), hlásí za uplynulý rok pozitivní výsledky. V roce 2023 e-shopy dosáhly celkového obratu 66 miliard korun, což je o 16 % více, než tomu bylo v roce 2022, a jejich podíl na trhu v Česku stouplna 31 %.
Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
Shoptet

Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu

V roce 2017 se kamarádky Klára Nestěrová a Veronika Milá rozhodly založit společnost Líčírna s vizí přivést na český trh ty nejlepší světové značky kvalitní dekorativní kosmetiky. V současné době firma zaměstnává přibližně dvacet lidí a její tržby každým rokem vzrůstají o 20 %. Vedle expanze na mezinárodní trhy v letošním létě dosáhla Líčírna dalšího významného milníku – otevření vlastního exkluzivního kosmetického salonu.
Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Shoptet

Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst

Black Friday se stává opravdovým svátkem pro milovníky slev a výhodných nákupů. Letošní rok nebyl výjimkou. Oproti loňskému roku zaznamenaly malé a středně velké obchody nárůst prodeje o 10 %, což svědčí o stále rostoucí popularitě nakupování z pohodlí domova. Obrat všech českých e-shopů, provozovaných na platformě Shoptet, dosáhl během jediného dne přibližně 300 milionů korun. Největší zájem měli Češi o volnočasové aktivity a kosmetiku.
Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
Shoptet

Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday

E-shopy se připravují na největší nákupní akce roku – Black Friday a Vánoce. Zákazníci se mohou těšit na rychlé, pohodlné a většinou cenově výhodnější nakupování. Online nákupy znamenají nejen pohodlí domova, ale také příležitost porovnat ceny a vybírat z mnohem širší nabídky zboží, než jakou nabízí kamenné obchody. I přesto je dobré při nakupování na internetu dodržovat několik základních pravidel.
Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
Shoptet

Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie

Martin a Markéta Kuderovi se v době pandemie dočasně přestěhovali z Prahy na Moravu. Zde začal Martin s výrobou svého vlastního kimchi. V roce 2021 pak manželé, inspirováni svou společnou láskou k dobrému a zdravému jídlu, založili společně se svými společníky firmu s názvem Živina. Dnes zaměstnávají 30 lidí a jejich firma působí ve třech městech – Přerově, Brně a Praze. Loni generovali obrat 10 milionů korun, současně plánují v příštím roce expanzi do zahraničí.