AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?

|

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.

„AI přináší změnu do trhu e-commerce. E-shopům nabízí řadu výhod, jako je analýza dat, poradenství na základě marketingových dat nebo třeba i samotné generování popisků k produktům. Má schopnost optimalizovat logistiku, prodejní procesy a cenovou strategii. Největší přínos spatřuji ve zefektivnění procesů a snížení nákladů. Využívání AI bych e-shopům doporučil, ale měli by být opatrní ve věci sdílení dat. Bezpečnost si považuji na prvním místě,” představuje svůj postoj k práci s AI Ivo Mrena, CMO Shoptetu, největšího českého provozovatele internetových obchodů.

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl. Přemýšlet bychom měli i nad tím, co do AI nástrojů zadávat a co ne. Pojďme si přiblížit to nejdůležitější z hlediska práva, šesti tipy od advokátky Petry Dolejšové, expertky na právo v marketingu a e-commerce.

1. Generovaný obsah a práva k němu

Pokud si necháváte AI nástroji generovat texty, obrázky, videa, hudbu nebo jiný „autorský“ obsah, pamatujte na to, že právo těmto „softwarem vytvořeným“ výstupům zatím ochranu nedává. V praxi to pak může znamenat, že váš obsah nebude unikátní a „jen váš“.

Tvorbu loga, korporátní identity, webových stránek, strategii, tvorbu důležitých kampaní. Zkrátka to, co chcete mít i nadále automaticky „pod svou ochranou“, byste dle doporučení Petry měli i dál svěřovat spíše lidem.

2. Co do AI nástrojů nezadávat?

Není nástroj jako nástroj. Některé placené nástroje vám garantují, že váš obsah zůstane jen váš. Valná většina vám to ale garantovat zatím neumí. Platidlem jsou v těchto případech právě informace, které do AI vložíte. Myslete v takovém případě na to, co do nástrojů zadáváte – abyste svému konkurentovi nevědomky nepomáhali budovat jeho vlastní byznys na vašich výtvorech a strategiích. O některé informace a podklady je lepší se nedělit.

3. Vykrádání cizí tvorby

Řada generativních AI nástrojů používá jazykový model, který se „učil“ na veřejných stránkách a databázích. To s sebou nese riziko, že dílo, které vám nástroj vytvoří, bude kopií cizí práce.
A k takovému použití nemáte licenci. Bezpečnější je tedy sahat po nástrojích, které vám transparentně přiznají, na jakých datech (ideálně vlastních) se učily.

Do promptů nezadávejte příkazy typu „vygeneruj mi Shreka, Captain Marvel atd.“ nebo jinou známou tvorbu. Zahrávali byste si s neoprávněným využitím cizích autorských děl, byť „vámi vytvořených“.

4. Využití generovaného obsahu v PR a marketingu

Pozor si dejte také v případě generování obsahu pro účely marketingu a PR. Tedy například článků, obrázků nebo videí. Některé platformy začínají upravovat své algoritmy, které budou protežovat lidsky tvořený obsah a požadují transparentní označování AI generovaného obsahu. Podívejte se tedy na přístup vámi využívaných platforem.

5. Práce s daty

Na svém e-shopu časem jistě AI nástroj pro práci s daty využijete. V takovém případě pamatujte na to, že AI nástroj bude v roli tzv. zpracovatele dat. Ověřte si, že je nástroj evropský, případně vedený v seznamu Data Privacy Framework. S nástrojem byste měli mít uzavřenou zpracovatelskou smlouvu.

A nezapomeňte také na to, že pro práci s daty potřebujete z hlediska GDPR patřičnou povolenku – většinou to bývá souhlas nebo pokud na svém e-shopu už nyní využíváte Chatbota, měli byste být transparentní v tom, že zákazníci komunikuji s AI.

6. Právní věci dokola kolem

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl (fotografií, článků, webových stránek atd.). Proto nezapomeňte aktualizovat vaše informace o zpracování osobních údajů (minimálně na webu). Se svými dodavateli si aktualizujte smlouvy o domluvu, jestli a jaké AI nástroje smí či nesmí ve spolupráci s vámi využívat. O tom, který výstup je a který není AI generovaný, byste měli mít vždy přehled hlavně vy.

Zdroj: www.shoptet.cz

Shoptet

Shoptet má nového ředitele marketingu

E-shopová platforma Shoptet má nového CMO. Radka Hudáka, který odešel jako konzultant na volnou nohu, střídá Ivo Mrena. Ten v Shoptetu působil již poslední dva roky. Nastupoval jako Produkt marketing manager pro Slovensko a Shoptet Premium. Poté se posunul do pozice Country Managera pro slovenský trh.

Shoptet

Jak platí Češi při nákupech? S bezkontaktními kartami patří mezi světové lídry, online se nechtějí vzdát dobírky

Češi patří v Evropě i ve světě mezi technologické premianty. Alespoň co se moderních způsobů placení v obchodech týče. Ve využití bezkontaktních platebních karet se ČR pohybuje v Evropě na 3. místě, ve světě pak na 4. pozici. Při nakupování na internetu rovněž drží jistý prim. Je jím oblíbenost dobírky, která však postupně klesá na významu a u obchodníků je silně neoblíbená.

Shoptet

Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků

První sklad měl ve skříni, dnes je Vojtěch Sláma s firmou YOO.cz mezi předními hráči na trhu s erotickými pomůckami. E-shop YOO.cz, zaměřený na ženy a odvážné muže, si během krátké doby od svého spuštění v roce 2020 získal srdce tisíců zákazníků a nyní stabilně roste. S obratem přesahujícím 32 milionů korun a meziročním nárůstem tržeb o 34 % se YOO.cz stává lídrem na českém trhu s erotickými pomůckami.