Shoptet··5 min

AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.

„AI přináší změnu do trhu e-commerce. E-shopům nabízí řadu výhod, jako je analýza dat, poradenství na základě marketingových dat nebo třeba i samotné generování popisků k produktům. Má schopnost optimalizovat logistiku, prodejní procesy a cenovou strategii. Největší přínos spatřuji ve zefektivnění procesů a snížení nákladů. Využívání AI bych e-shopům doporučil, ale měli by být opatrní ve věci sdílení dat. Bezpečnost si považuji na prvním místě,” představuje svůj postoj k práci s AI Ivo Mrena, CMO Shoptetu, největšího českého provozovatele internetových obchodů.

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl. Přemýšlet bychom měli i nad tím, co do AI nástrojů zadávat a co ne. Pojďme si přiblížit to nejdůležitější z hlediska práva, šesti tipy od advokátky Petry Dolejšové, expertky na právo v marketingu a e-commerce.

1. Generovaný obsah a práva k němu

Pokud si necháváte AI nástroji generovat texty, obrázky, videa, hudbu nebo jiný „autorský“ obsah, pamatujte na to, že právo těmto „softwarem vytvořeným“ výstupům zatím ochranu nedává. V praxi to pak může znamenat, že váš obsah nebude unikátní a „jen váš“.

Tvorbu loga, korporátní identity, webových stránek, strategii, tvorbu důležitých kampaní. Zkrátka to, co chcete mít i nadále automaticky „pod svou ochranou“, byste dle doporučení Petry měli i dál svěřovat spíše lidem.

2. Co do AI nástrojů nezadávat?

Není nástroj jako nástroj. Některé placené nástroje vám garantují, že váš obsah zůstane jen váš. Valná většina vám to ale garantovat zatím neumí. Platidlem jsou v těchto případech právě informace, které do AI vložíte. Myslete v takovém případě na to, co do nástrojů zadáváte – abyste svému konkurentovi nevědomky nepomáhali budovat jeho vlastní byznys na vašich výtvorech a strategiích. O některé informace a podklady je lepší se nedělit.

3. Vykrádání cizí tvorby

Řada generativních AI nástrojů používá jazykový model, který se „učil“ na veřejných stránkách a databázích. To s sebou nese riziko, že dílo, které vám nástroj vytvoří, bude kopií cizí práce.
A k takovému použití nemáte licenci. Bezpečnější je tedy sahat po nástrojích, které vám transparentně přiznají, na jakých datech (ideálně vlastních) se učily.

Do promptů nezadávejte příkazy typu „vygeneruj mi Shreka, Captain Marvel atd.“ nebo jinou známou tvorbu. Zahrávali byste si s neoprávněným využitím cizích autorských děl, byť „vámi vytvořených“.

4. Využití generovaného obsahu v PR a marketingu

Pozor si dejte také v případě generování obsahu pro účely marketingu a PR. Tedy například článků, obrázků nebo videí. Některé platformy začínají upravovat své algoritmy, které budou protežovat lidsky tvořený obsah a požadují transparentní označování AI generovaného obsahu. Podívejte se tedy na přístup vámi využívaných platforem.

5. Práce s daty

Na svém e-shopu časem jistě AI nástroj pro práci s daty využijete. V takovém případě pamatujte na to, že AI nástroj bude v roli tzv. zpracovatele dat. Ověřte si, že je nástroj evropský, případně vedený v seznamu Data Privacy Framework. S nástrojem byste měli mít uzavřenou zpracovatelskou smlouvu.

A nezapomeňte také na to, že pro práci s daty potřebujete z hlediska GDPR patřičnou povolenku – většinou to bývá souhlas nebo pokud na svém e-shopu už nyní využíváte Chatbota, měli byste být transparentní v tom, že zákazníci komunikuji s AI.

6. Právní věci dokola kolem

Éra AI s sebou nese nemalé změny z hlediska práce s daty a tvorby autorských děl (fotografií, článků, webových stránek atd.). Proto nezapomeňte aktualizovat vaše informace o zpracování osobních údajů (minimálně na webu). Se svými dodavateli si aktualizujte smlouvy o domluvu, jestli a jaké AI nástroje smí či nesmí ve spolupráci s vámi využívat. O tom, který výstup je a který není AI generovaný, byste měli mít vždy přehled hlavně vy.

Zdroj: www.shoptet.cz

Zadavatel
Shoptet

Shoptet

Shoptet se na českém a slovenském trhu specializuje na pronájem e-shopových řešení, která jsou oblíbená zejména pro jednoduché a intuitivní ovládání. V současné chvíli Shoptet pomáhá podnikat již 34058 aktivním e-shopům, což je třetina všech internetových obchodů působících na českém a slovenském trhu. Také nabízí pokladní systém, který umožňuje správu e-shopu a kamenného obchodu v rámci jednoho on-line systému. Samozřejmostí je vše potřebné pro GDPR.

Další články od Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem
Shoptet

Češi investují do svého zdraví: vitaminy, proteiny a krabičkové diety jsou novým trendem

Praha - Češi stále častěji investují do diet a doplňků stravy jako jsou vitaminy či proteiny. Tento segment roste stabilně již několik let dvouciferným tempem, jak vyplývá ze statistik české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost eviduje v online prodejích nárůst za letošní první kvartál v meziročním srovnání o celých 29 %.
Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky
Shoptet

Ekonomické krizi navzdory: Shoptet vykázal rekordní výsledky

Praha – Malým a středně velkým podnikatelům v e-commerce se v loňském roce navzdory inflaci i turbulentním podmínkám v odvětví dařilo. To se pozitivně projevilo na hospodářských výsledcích české e-shopové jedničky Shoptet. Společnost dosáhla v loňském roce tržeb ve výši 580 milionů korun. V meziročním srovnání tak vzrostly o 40 %.
Češi se předzásobují medvídky HHC
Shoptet

Češi se předzásobují medvídky HHC

Prodeje sladkostí s látkou HHC raketově rostou. Ještě před úplným zákazem tohoto zboží se Češi snaží předzásobit. Mnozí obchodníci jsou tak vyprodaní. Podle údajů společnosti Shoptet prodeje v tomto segmentu vzrostly za poslední týden o více než stovky procent.
Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků
Shoptet

Ze skladu ve skříni až k lídru s erotickými pomůckami – jak si YOO.cz získal srdce zákazníků

První sklad měl ve skříni, dnes je Vojtěch Sláma s firmou YOO.cz mezi předními hráči na trhu s erotickými pomůckami. E-shop YOO.cz, zaměřený na ženy a odvážné muže, si během krátké doby od svého spuštění v roce 2020 získal srdce tisíců zákazníků a nyní stabilně roste. S obratem přesahujícím 32 milionů korun a meziročním nárůstem tržeb o 34 % se YOO.cz stává lídrem na českém trhu s erotickými pomůckami.
AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?
Shoptet

AI nástroje, e-shopy a právo. Jaké benefity AI přináší a co do jejich nástrojů nezadávat?

Umělá inteligence mění pravidla hry v e-commerce světě. Provozovatelé e-shopů mohou nyní těžit z řady výhod, které AI nabízí, ale měli by také být obezřetní z hlediska ochrany dat. Pokud máte e-shop a chcete AI efektivně využívat, tyhle informace by vám neměly uniknout.
E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou
Shoptet

E-commerce se propadá druhý rok po sobě, ale Shoptet a jeho zákazníci rostou

Přestože se český e-commerce trh potýkal s dvouletým poklesem, Shoptet, (největší provozovatel internetových obchodů s 37 000 českých, slovenských a maďarských zákazníků), hlásí za uplynulý rok pozitivní výsledky. V roce 2023 e-shopy dosáhly celkového obratu 66 miliard korun, což je o 16 % více, než tomu bylo v roce 2022, a jejich podíl na trhu v Česku stouplna 31 %.
Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu
Shoptet

Z lokálního brandu v trendsettera na poli přírodní kosmetiky: Líčírna a její cesta k úspěchu

V roce 2017 se kamarádky Klára Nestěrová a Veronika Milá rozhodly založit společnost Líčírna s vizí přivést na český trh ty nejlepší světové značky kvalitní dekorativní kosmetiky. V současné době firma zaměstnává přibližně dvacet lidí a její tržby každým rokem vzrůstají o 20 %. Vedle expanze na mezinárodní trhy v letošním létě dosáhla Líčírna dalšího významného milníku – otevření vlastního exkluzivního kosmetického salonu.
Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst
Shoptet

Výsledky online nákupů na Black Friday: Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst

Black Friday se stává opravdovým svátkem pro milovníky slev a výhodných nákupů. Letošní rok nebyl výjimkou. Oproti loňskému roku zaznamenaly malé a středně velké obchody nárůst prodeje o 10 %, což svědčí o stále rostoucí popularitě nakupování z pohodlí domova. Obrat všech českých e-shopů, provozovaných na platformě Shoptet, dosáhl během jediného dne přibližně 300 milionů korun. Největší zájem měli Češi o volnočasové aktivity a kosmetiku.
Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday
Shoptet

Rychlé, pohodlné a bezpečné online nakupování během Black Friday

E-shopy se připravují na největší nákupní akce roku – Black Friday a Vánoce. Zákazníci se mohou těšit na rychlé, pohodlné a většinou cenově výhodnější nakupování. Online nákupy znamenají nejen pohodlí domova, ale také příležitost porovnat ceny a vybírat z mnohem širší nabídky zboží, než jakou nabízí kamenné obchody. I přesto je dobré při nakupování na internetu dodržovat několik základních pravidel.
Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie
Shoptet

Dosahují milionových obratů výrobou kvalitních potravin s přípravou začali doma během pandemie

Martin a Markéta Kuderovi se v době pandemie dočasně přestěhovali z Prahy na Moravu. Zde začal Martin s výrobou svého vlastního kimchi. V roce 2021 pak manželé, inspirováni svou společnou láskou k dobrému a zdravému jídlu, založili společně se svými společníky firmu s názvem Živina. Dnes zaměstnávají 30 lidí a jejich firma působí ve třech městech – Přerově, Brně a Praze. Loni generovali obrat 10 milionů korun, současně plánují v příštím roce expanzi do zahraničí.