EDUin··3 min

Navýšení kapacit u víceletých gymnázií v Praze je populistický krok

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Pražští radní schválili záměr rozvoje školství do roku 2028. Dokument počítá s nárůstem počtu míst na víceletých gymnáziích. Tento krok jde přitom proti záměrům ministerstva školství. EDUin apeluje na zastupitele, kteří dokument musí schválit, aby plán odmítli.

V poslední veřejně dostupné verzi celého dokumentu z letošního 30. května přitom Praha plánovala pravý opak: Omezení odchodu žáků ze základního vzdělávání na víceletá gymnázia – formou nerozšiřování kapacit víceletých gymnázií a postupným zatraktivněním a zkvalitňováním výuky na ZŠ. (strana 88)

Důvodem pro rozšíření kapacit je podle pražského radního pro školství Antonína Klecandy mimo jiné to, že na pražská víceletá gymnázia se hlásí děti z jiných krajů. Pro Pražany tak nestačí kapacity. Dlouhodobý plán město ještě musí předložit ministerstvu školství, které se k dokumentu vyjádří.

Podle EDUinu jde ale o krátkozraký a ryze populistický krok, který problém s umístěním patnáctiletých žáků na střední školy neřeší. Je zcela v rozporu s vládní vzdělávací politikou. Tímto způsobem bude Praha pracovat na vyprazdňování základních škol, bude se dál drolit vzdělávací systém a město tímto rozhodnutím podpoří ranou selekci, která nepřispívá ke zlepšování výsledků ve vzdělávacím systému.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Nestačím se divit. Praha má obrovský problém, kam umístit své deváťáky na gymnázia a radní Klecanda donedávna tvrdil, že nová místa na středních školách pro ně nemá a nové školy stavět je obtížné. A s jakým receptem přijde 14 dní na to? Rozšiřovat gymnázia! Akorát ta víceletá, pro děti, které jsou nyní na ZŠ a klidně by tam mohly zůstat až do 9. ročníku. Co vše si rodiče nebohých pražských deváťáků ještě nechají líbit? Správné řešení by mělo vypadat přesně naopak. Utlumovat gymnázia víceletá ve prospěch těch čtyřletých.”

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin