EDUin··3 min

Navýšení kapacit u víceletých gymnázií je krok špatným směrem

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Na osmiletá gymnázia se letos dostal zhruba každý druhý uchazeč, u šestiletých gymnázií uspěl jen každý třetí. Ministr školství Mikuláš Bek v poslední době několikrát v médiích naznačil, že jedno z možných řešení vidí v případném navýšení kapacit víceletých gymnázií v Praze a okolí. EDUin ale tuto myšlenku považuje za systémově špatnou.

Ve vyspělých zemích se podobný model nenachází. Funguje jen ve střední Evropě. V Česku se model víceletých gymnázií zavedl po roce 1989. A to i přesto, že zahraniční trendy byly opačné. Úspěšné vzdělávací systému usilují o společné vzdělávání všech dětí (inkluze), zatímco tento návrh ve vzdělávání posiluje vyčleňování určité části dětí na základě mylného předpokladu, že to jim samotným i ostatním žákům přinese víc užitku.

Jak ukázala longitudinální studie CLOSE, víceletá gymnázia navíc nemají očekávanou větší přidanou hodnotu než běžné základní školy. Přidanou hodnotu tvoří spíše rodinné zázemí těchto žáků, jejichž rodiče mají nadstandardní motivaci své děti rozvíjet a podporovat.

Víceletá gymnázia zvyšují nerovnosti ve vzdělávání, přitom vládní Strategie 2030+ právě nerovnosti uvádí jako jednu ze dvou hlavních oblastí k řešení: „Žádoucím stavem je, aby na víceletá gymnázia v rámci celé ČR odcházeli žáci s mimořádnými studijními předpoklady (tj. cca 5–10 % žáků) a v žádném regionu počet odcházejících žáků výrazně nepřekračoval 10 %. Víceletá gymnázia budou rovněž poskytovat přidanou pedagogickou hodnotu, která nebude vycházet z pouhé selekce, nýbrž především z úrovně poskytovaného vzdělávání.“

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: „Potřebujeme zcela naléhavě v Praze a jejím okolí řešit nedostatečnou kapacitu čtyřletých gymnázií, kam se nedostává mnoho žáků s vynikajícími výsledky. Je potřeba namísto navyšování kapacit víceletých gymnázií naopak tato transformovat na gymnázia čtyřletá. Deváťáci totiž nemají jinak kam jít, zatímco žáci usilující o víceletá gymnázia mohou zůstat nadále na základní škole. Všechny děti pohromadě na společné základní škole jsou výhodné pro celou společnost, i když instinktivně se hodně lidí domnívá, že lepší je děti rozdělovat. Ve skutečnosti to jako celek nefunguje.“

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Porota soutěže Zlatý středník ocenila EDUin za spot GTP CZ

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Blíží se konference pro zřizovatele Lepší škola

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Rozpočet na školství sice meziročně roste, vládní prohlášení ale stále neplníme

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Při řešení nerovností by nás měl zajímat i pohyb dětí

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Jaké výzvy nás čekají v novém školním roce 2024/2025?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Zavedení pozice sociálního pedagoga do školské legislativy je krok správným směrem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Problémy ve vzdělávání nemůžeme řešit diskriminací, jak navrhuje katolická církev

Informujeme o vzdělávání
| EDUin