Ministerstvo školství··8 min

Muži v mateřských a základních školách: Vladimir Privulovič

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už více než rok přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na základní a střední škole JEDNA RADOST v Poděbradech Vladimir Privulovič.

Vladimir Privulovič přijel do České republiky před deseti lety z rodného Srbska, které je z jeho pohledu zemí odvážných lidí, národem milujícího svobodu a zemí s velkým kulturním bohatstvím. Srbové mu osobně připomínají povahově Moraváky nebo Slováky. I proto se v České republice cítí dobře. Vladimír se přesto, že má pedagogické vzdělání, toužil stát spíše grafikem. Nakonec se ale k práci ve školství dostal, a to od prvotní práce družináře až po učitele druhého stupně základní školy JEDNA RADOST v Poděbradech.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

Práce učitele si spíše vybrala mě. Bylo to nečekané, hledal jsem práci na pozici grafika, od známé, která věděla, že vedu kroužek kreslení, mi ale v té době přišla nabídka, že má pro mě práci: "Dostaneš tolik a tolik peněz, je to práce s dětmi a bude tě to bavit. Dej mi vědět do rána."

Vše, co se stalo pak, je už nyní historie:) Jinak řečeno, začal jsem jako družinář a pak pokračoval jako učitel. A přesto, že mám za sebou pedagogické vzdělání, o práci učitele jsem však nějak extra neuvažoval. Mým plánem bylo pracovat v oboru grafiky. Nakonec už ale sedmým rokem pracuji ve školství, z toho 5 let jako učitel výtvarky, tělocviku, angličtiny, informatiky a dalších předmětů.

2

Vladimir pracuje ve školství už sedmým rokem a ke vzdělávání dětí přistupuje spíše jako jejich průvodce než učitel.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Pracuji v inovativní škole, což znamená, že způsob výuky a práce s kolektivem se výrazně liší od způsobu práce na "klasických školách". To je první věc, která mě baví v této práci - učitel má na naší škole velkou svobodu v tom, jak bude učit a pracovat s dětmi. A s dětmi je legrace, když přijmete, že jste jako učitel vlastně spíše jejich průvodcem. Je to naplňující pro citlivé lidi, kteří pečují o dítě v sobě a jsou sami tak trochu dítětem.

V poslední době učím na druhém stupni, ale když se zpětně ohlédnu za svou cestou od družináře po učitele, učení na prvním stupni má přirozeně jiné výzvy než učit starší žáky. Především u nižších ročníků byla pro mě a pro děti výzva zvyknout si, že učitel je něco jiného než družinář. Že má za úkol zařídit bezpečné prostředí pro všechny žáky a "blbinky" si musím ponechat zatím stranou (aspoň během hodiny - jinak nám to nefungovalo). Bylo to, přiznám se, těžké.

Naše škola se zakládá na respektujícím přístupu - hodnocení je slovní, nepoužívají se tresty, příkazy, ani zákazy. O to je ta výzva k nastolení vhodného klimatu učení ve třídě těžší. Autoritativně se před děti postavit není v souladu s hodnotami školy (výjimka jsou samozřejmě bezpečnostní situace). Časem si člověk, kterého tento přístup neodradí, najde cit a hlavně své vlastní hranice, které také vedou k pozitivnímu respektu. Díky této zkušenosti jsem si uvědomil, že osobní hranice jsou důležité, a ještě víc je důležitý způsob, jakým se komunikují - čitelně a laskavě - to je také velmi těžké, ale do života velmi užitečně. Děti jsou někdy naše jasná zrcadla.

3

K učení se Vladimir dostal, jak sám říká, šťastnou náhodou, původně toužil dělat grafiku.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Myslím, že pro muže, kteří musí živit rodinu, je to povolání finančně nedostatečně ohodnocené. Druhá možnost je, že muži často "neví" jak na děti - pokud nemají vlastní, a ani to není žádná záruka. Chce to rozhodnout si to v sobě mnohem dříve, ještě při výběru školy, že to je povolání, které je naplňuje - mít například v rodině nebo ve škole pozitivní příklad. Nebo to chce člověka, který má kladný vztah k dítěti v sobě, nestydí se za to, a tím pádem si s dětmi intuitivně rozumí - je s ním zábava. Nebo je to jako v mém případě o šťastné náhodě.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Rozhodně. Děti se od mala přirozeně více potkávají s matkami a babičkami, učitelkami ve školce. Většinou jsou to pečující ženy/učitelky, starající se o dětské potřeby. Když přijde do třídy učitel-muž, to je něco jiného - něco jako otec. Je to vzácnější jev, nemluvě o dětech, které mají rozvedené rodiče. Samozřejmě je to o tom, jak si to učitel sám nastaví od začátku ve své třídě, to mi přijde velmi důležité. Vícekrát jsem zaslechl, že se učitele-muže děti více bojí a je pro ně přirozenější autorita. Ať se nám to líbí, nebo ne, myslím, že i v současné době, kde se společnost snaží genderově vyrovnat v co nejvíce oblastech, tradiční modely jsou ve většině nás hluboce ukotvené. Některým dětem přítomnost učitele ve třídě navozuje důvěru a pocit bezpečí. Nevnímám úplně rozdíl v přísnosti, protože některé učitelky umí být mnohem ráznější než já, a myslím, že je to na úkor vztahu s žáky. Je to vždy o tom, jestli chcete učit děti spíše rozvíjet vztahy, nebo je povzbuzujete k výkonu, dochvilnosti a povinnostem. Za mě osobně je důležitá vyváženost.

1

Škola, kde Vladimir učí, si zakládá na respektujícím přístupu, používají jednak slovní hodnocení a nepoužívají tresty, příkazy, ani zákazy.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

V západní společnosti se jede na výkon - zisk se dá vyměřit a zařadit někde do grafu. Ve školství je to těžší. Výsledky nejsou měřitelné, spíše statistické - což moc neříká a neřeší individuální přístup k žáků, ani viditelné, ale je to dlouhodobá investice do budoucích generací. Pokud se školství nebude brát jako plnohodnotné povolání i v oblasti finančního zajištění, tak v něm muži nebudou vidět finanční uspokojení. A pokud si to společnost uvědomí, nebudeme muset vyhledávat a motivovat každého muže, aby do školství šel a aby byl dětem "mužským příkladem".

Foto: Archiv Vladimira Privuloviče

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podporu vysokoškolského sportu a sportovní reprezentace ČR bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nadále zajišťovat prostřednictvím svého resortního sportovního centra VICTORIA VSC. Pro období 2025-2028 dnes VICTORIA VSC představila inovovanou strategií.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství