Ministerstvo školství··8 min

Muži v mateřských a základních školách: Vladimir Privulovič

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

MŠMT připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už více než rok přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na základní a střední škole JEDNA RADOST v Poděbradech Vladimir Privulovič.

Vladimir Privulovič přijel do České republiky před deseti lety z rodného Srbska, které je z jeho pohledu zemí odvážných lidí, národem milujícího svobodu a zemí s velkým kulturním bohatstvím. Srbové mu osobně připomínají povahově Moraváky nebo Slováky. I proto se v České republice cítí dobře. Vladimír se přesto, že má pedagogické vzdělání, toužil stát spíše grafikem. Nakonec se ale k práci ve školství dostal, a to od prvotní práce družináře až po učitele druhého stupně základní školy JEDNA RADOST v Poděbradech.

1. Jak jste si vybral práci, kterou děláte? Chtěl jste k práci s dětmi odjakživa?

Práce učitele si spíše vybrala mě. Bylo to nečekané, hledal jsem práci na pozici grafika, od známé, která věděla, že vedu kroužek kreslení, mi ale v té době přišla nabídka, že má pro mě práci: "Dostaneš tolik a tolik peněz, je to práce s dětmi a bude tě to bavit. Dej mi vědět do rána."

Vše, co se stalo pak, je už nyní historie:) Jinak řečeno, začal jsem jako družinář a pak pokračoval jako učitel. A přesto, že mám za sebou pedagogické vzdělání, o práci učitele jsem však nějak extra neuvažoval. Mým plánem bylo pracovat v oboru grafiky. Nakonec už ale sedmým rokem pracuji ve školství, z toho 5 let jako učitel výtvarky, tělocviku, angličtiny, informatiky a dalších předmětů.

2

Vladimir pracuje ve školství už sedmým rokem a ke vzdělávání dětí přistupuje spíše jako jejich průvodce než učitel.

2. Co Vás na této práci baví a co je na ní nejnáročnější?

Pracuji v inovativní škole, což znamená, že způsob výuky a práce s kolektivem se výrazně liší od způsobu práce na "klasických školách". To je první věc, která mě baví v této práci - učitel má na naší škole velkou svobodu v tom, jak bude učit a pracovat s dětmi. A s dětmi je legrace, když přijmete, že jste jako učitel vlastně spíše jejich průvodcem. Je to naplňující pro citlivé lidi, kteří pečují o dítě v sobě a jsou sami tak trochu dítětem.

V poslední době učím na druhém stupni, ale když se zpětně ohlédnu za svou cestou od družináře po učitele, učení na prvním stupni má přirozeně jiné výzvy než učit starší žáky. Především u nižších ročníků byla pro mě a pro děti výzva zvyknout si, že učitel je něco jiného než družinář. Že má za úkol zařídit bezpečné prostředí pro všechny žáky a "blbinky" si musím ponechat zatím stranou (aspoň během hodiny - jinak nám to nefungovalo). Bylo to, přiznám se, těžké.

Naše škola se zakládá na respektujícím přístupu - hodnocení je slovní, nepoužívají se tresty, příkazy, ani zákazy. O to je ta výzva k nastolení vhodného klimatu učení ve třídě těžší. Autoritativně se před děti postavit není v souladu s hodnotami školy (výjimka jsou samozřejmě bezpečnostní situace). Časem si člověk, kterého tento přístup neodradí, najde cit a hlavně své vlastní hranice, které také vedou k pozitivnímu respektu. Díky této zkušenosti jsem si uvědomil, že osobní hranice jsou důležité, a ještě víc je důležitý způsob, jakým se komunikují - čitelně a laskavě - to je také velmi těžké, ale do života velmi užitečně. Děti jsou někdy naše jasná zrcadla.

3

K učení se Vladimir dostal, jak sám říká, šťastnou náhodou, původně toužil dělat grafiku.

3. Čím to podle Vás je, že v předškolním vzdělávání a na 1. stupni základních škol učí tak málo mužů?

Myslím, že pro muže, kteří musí živit rodinu, je to povolání finančně nedostatečně ohodnocené. Druhá možnost je, že muži často "neví" jak na děti - pokud nemají vlastní, a ani to není žádná záruka. Chce to rozhodnout si to v sobě mnohem dříve, ještě při výběru školy, že to je povolání, které je naplňuje - mít například v rodině nebo ve škole pozitivní příklad. Nebo to chce člověka, který má kladný vztah k dítěti v sobě, nestydí se za to, a tím pádem si s dětmi intuitivně rozumí - je s ním zábava. Nebo je to jako v mém případě o šťastné náhodě.

4. Berou děti jinak učitele muže než učitelku ženu? Vnímáte nějaký rozdíl ve svém přístupu k dětem, než jaký mají Vaše kolegyně?

Rozhodně. Děti se od mala přirozeně více potkávají s matkami a babičkami, učitelkami ve školce. Většinou jsou to pečující ženy/učitelky, starající se o dětské potřeby. Když přijde do třídy učitel-muž, to je něco jiného - něco jako otec. Je to vzácnější jev, nemluvě o dětech, které mají rozvedené rodiče. Samozřejmě je to o tom, jak si to učitel sám nastaví od začátku ve své třídě, to mi přijde velmi důležité. Vícekrát jsem zaslechl, že se učitele-muže děti více bojí a je pro ně přirozenější autorita. Ať se nám to líbí, nebo ne, myslím, že i v současné době, kde se společnost snaží genderově vyrovnat v co nejvíce oblastech, tradiční modely jsou ve většině nás hluboce ukotvené. Některým dětem přítomnost učitele ve třídě navozuje důvěru a pocit bezpečí. Nevnímám úplně rozdíl v přísnosti, protože některé učitelky umí být mnohem ráznější než já, a myslím, že je to na úkor vztahu s žáky. Je to vždy o tom, jestli chcete učit děti spíše rozvíjet vztahy, nebo je povzbuzujete k výkonu, dochvilnosti a povinnostem. Za mě osobně je důležitá vyváženost.

1

Škola, kde Vladimir učí, si zakládá na respektujícím přístupu, používají jednak slovní hodnocení a nepoužívají tresty, příkazy, ani zákazy.

5. Myslíte si, že by muži mezi učiteli malých dětí měli být zastoupeni častěji? A co by podle Vás pomohlo, aby ve školkách a na základních školách učil vyrovnanější počet žen a mužů?

V západní společnosti se jede na výkon - zisk se dá vyměřit a zařadit někde do grafu. Ve školství je to těžší. Výsledky nejsou měřitelné, spíše statistické - což moc neříká a neřeší individuální přístup k žáků, ani viditelné, ale je to dlouhodobá investice do budoucích generací. Pokud se školství nebude brát jako plnohodnotné povolání i v oblasti finančního zajištění, tak v něm muži nebudou vidět finanční uspokojení. A pokud si to společnost uvědomí, nebudeme muset vyhledávat a motivovat každého muže, aby do školství šel a aby byl dětem "mužským příkladem".

Foto: Archiv Vladimira Privuloviče

Strategie rovnosti žen a mužů na léta 2021 – 2030: https://www.vlada.cz/cz/ppov/rovne-prilezitosti-zen-a-muzu/aktuality/vlada-dnes-schvalila-strategii-rovnosti-zen-a-muzu-na-leta-2021---2030-187164/
Téma rovnosti žen a mužů na webu MŠMT:https://www.msmt.cz/ministerstvo/genderova-rovnost

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Odborníci na školství: Reforma začíná u učitelů

Klíčová role přípravy budoucích učitelů při proměně českého vzdělávacího systému byla hlavním tématem dnešní tiskové konference na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
| Ministerstvo školství
Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství
Dny vědy, výzkumu a inovací 2024

Dny vědy, výzkumu a inovací 2024

CEITEC Masarykovy univerzity v Brně je dějištěm 1. ročníku konference Dny vědy, výzkumu a inovací 2024. Konference koncepčně navazuje na tradiční akci Dny vzdělávací činnosti vysokých škol se zaměřením na téma tzv. L earning outcomes (výstupy z učení) , která se konala v P raze 5. a 6. září .
| Ministerstvo školství
MŠMT představuje klíčová data z publikace Education at a Glance 2024

MŠMT představuje klíčová data z publikace Education at a Glance 2024

MŠMT představilo data z publikace Education at a Glance 2024, která každoročně poskytuje informace o stavu vzdělávání ve světě. Tento ročník se zaměřuje na rovnost ve vzdělávání. Publikace poukazuje na důležitost středoškolského vzdělávání, bez kterého jsou lidé pak po zbytek života vystaveni značnému riziku špatného uplatnění ve společnosti a na trhu práce, a další poznatky.
| Ministerstvo školství
Dny vzdělávací činnosti 2024: Klíčová témata pro budoucnost vysokého školství

Dny vzdělávací činnosti 2024: Klíčová témata pro budoucnost vysokého školství

Dnes byla slavnostně zahájena konference "Dny vzdělávací činnosti 2024", kterou otevřel ministr školství Mikuláš Bek spolu se zástupci reprezentací vysokých škol a vrchní ředitelkou sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Radkou Wildovou. Konference zaměřená na rozvoj vysokého školství v České republice, přitahuje odborníky z akademického i profesního prostředí, kteří se budou věnovat zásadním otázkám spojeným s výstupy z učení (learning outcomes) a jejich významem pro zlepšení vzdělávacího procesu na vysokých školách.
| Ministerstvo školství
Noví čeští studenti nastupují na prestižní College of Europe

Noví čeští studenti nastupují na prestižní College of Europe

Čtyři noví čeští studenti nastupují od akademického roku 2024/2025 k postgraduálnímu studiu na prestižní evropské vysoké škole College of Europe. Česká republika těmto studentům poskytne na pokrytí nákladů stipendia. Ke studentům z řad úředníků státní správy přibydou nově i studenti tuzemských vysokých škol.
| Ministerstvo školství
Ministři školství a vnitra k bezpečnosti ve školách

Ministři školství a vnitra k bezpečnosti ve školách

V reakci na bezpečnostní hrozby, které se v těchto dnech objevily na českých školách, rozhodly dnes příslušné resorty o zřízení operativní pracovní skupiny, která bude v reálném čase řešit problémy, které pro školy, rodiče i žáky v takových situacích nastanou. Ministr školství Mikuláš Bek a ministr vnitra Vít Rakušan dnes školám zaslali společný dopis.
| Ministerstvo školství
MŠMT aktualizuje opatření k bezpečnosti a podpoře duševního zdraví dětí

MŠMT aktualizuje opatření k bezpečnosti a podpoře duševního zdraví dětí

MŠMT průběžně aktualizuje opatření zaměřená na bezpečnost a na podporu duševního zdraví a well-beingu dětí a žáků. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a souvisí také s připravovaným vládním programem „Bezpečné dětství: cesta k prevenci násilí ve společnosti“. Jde o komplexní program, který bude obsahovat přes dvacet opatření pro klíčové rezorty včetně MŠMT, MPSV, Ministerstvo zdravotnictví či Ministerstvo vnitra.
| Ministerstvo školství
Školní olympiády budou pokračovat ve stávající podobě

Školní olympiády budou pokračovat ve stávající podobě

Pořadatelé školních soutěží mohou i nadále používat slovo "olympiáda". Na dnešním setkání se na tom dohodli ministr školství Mikuláš Bek a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. Zároveň vznikne pracovní skupina složená se zástupců ministerstva a ČOV, která připraví pro organizátory školních soutěží stručnou metodiku pro veřejnou prezentaci těchto soutěží.
| Ministerstvo školství
MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představuje druhý ročník programu na podporu jazykového vzdělávání pro ukrajinské migranty v České republice, jehož cílem je usnadnit jejich integraci a přístup ke studiu na českých vysokých školách.
| Ministerstvo školství