MŠMT průběžně aktualizuje opatření zaměřená na bezpečnost a na podporu duševního zdraví a well-beingu dětí a žáků. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a souvisí také s připravovaným vládním programem „Bezpečné dětství: cesta k prevenci násilí ve společnosti“. Jde o komplexní program, který bude obsahovat přes dvacet opatření pro klíčové rezorty včetně MŠMT, MPSV, Ministerstvo zdravotnictví či Ministerstvo vnitra.
Podpora well-beingu není pro MŠMT novým tématem. Vzhledem k tomu, že podle zprávy ČŠI čeští žáci chodí do školy ve srovnání všech zemí OECD nejméně rádi a necítí se ve školním prostředí dobře, reflektuje ministerstvo potřebu zaměřit se na tuto problematiku ještě výrazněji prostřednictvím vzdělávacího procesu. I proto začleňuje toto téma do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Ve školním roce 2024/2025 se chystá implementace podpůrných pedagogických pozic, jako jsou školní psychologové a školní speciální pedagogové, v základních školách běžného vzdělávacího proudu, a jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách. V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována. MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany.
Do roku 2027 by mělo dojít k vytvoření modelového minimálního preventivního programu školy a modelového školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků. Dojde také k posílení institutu třídnických hodin a k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném RVP ZV. Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin přijet do školy zasažené krizovou situací, poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky. Celkem má být zřízeno 30 týmů po celé ČR.
Všechny výše uvedené aktivity jsou průběžně konzultovány s odborníky z vládního sektoru i z pedagogické praxe. Konzultace budou pokračovat po celou dobu přípravy a podle vývoje odborné diskuse budou opatření modifikována či korigována.
Co se týká bezpečnosti žáků i učitelů ve školách, MŠMT pracuje v současnosti na aktualizaci Metodického doporučení – Minimálního standardu bezpečnosti tak, aby materiál reflektoval současnou situaci, byl konkrétnější, lépe popisoval, jak předcházet různým (bezpečnostním) událostem a jak zmírnit jejich následky atd. Aktualizovaný materiál vzniká ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Policií ČR a dalšími aktéry, přičemž nová verze by měla být dostupná do konce roku 2024.
Bezpečnost ve školách je také jedním z kritérií, které při svých inspekčních návštěvách kontroluje Česká školní inspekce, informace se objevují v jejích výročních zprávách a v minulosti provedla ČŠI k tématu i vlastní šetření.
Bezpečné školní prostředí nelze chápat pouze ve smyslu událostí, které se v oblasti narušení bezpečnosti (nejen) ve školách dějí. Bezpečné školní prostředí má širší rozměr a zahrnuje jak provozně technické podmínky, tak zajištění vzdělání a vzdělávacích aktivit či školských služeb. Téma bezpečného prostředí ve školách a tzv. well-beingu je proto i součástí změn v aktuálně revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.
MŠMT nedávno představilo portál, na kterém shromažďuje svá metodická doporučení a metodickou podporu školám: https://www.edu.cz/pro-vedeni-skoly/bezpecnost-ve-skolach/. Ministerstvo vnitra k problematice ochrany měkkých cílů, kam spadají i školy a školská zařízení, zřizuje tyto stránky: https://www.mvcr.cz/cthh/clanek/terorismus-web-dokumenty-dokumenty.aspx.
Zdroj: msmt.gov.cz