Ministerstvo školství··5 min

MŠMT aktualizuje opatření k bezpečnosti a podpoře duševního zdraví dětí

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

MŠMT průběžně aktualizuje opatření zaměřená na bezpečnost a na podporu duševního zdraví a well-beingu dětí a žáků. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a souvisí také s připravovaným vládním programem „Bezpečné dětství: cesta k prevenci násilí ve společnosti“. Jde o komplexní program, který bude obsahovat přes dvacet opatření pro klíčové rezorty včetně MŠMT, MPSV, Ministerstvo zdravotnictví či Ministerstvo vnitra.

Podpora well-beingu není pro MŠMT novým tématem. Vzhledem k tomu, že podle zprávy ČŠI čeští žáci chodí do školy ve srovnání všech zemí OECD nejméně rádi a necítí se ve školním prostředí dobře, reflektuje ministerstvo potřebu zaměřit se na tuto problematiku ještě výrazněji prostřednictvím vzdělávacího procesu. I proto začleňuje toto téma do revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Ve školním roce 2024/2025 se chystá implementace podpůrných pedagogických pozic, jako jsou školní psychologové a školní speciální pedagogové, v základních školách běžného vzdělávacího proudu, a jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky či zavedení monitoringu šikany ve školách. V současnosti školy nemají povinnost zaznamenávat případy šikany, na rozdíl od úrazů. Šikana dosud není v právním řádu definována. MŠMT připraví návrh jejího monitoringu a posoudí nezbytnost právní úpravy šikany.

Do roku 2027 by mělo dojít k vytvoření modelového minimálního preventivního programu školy a modelového školního řádu, který bude vycházet z ověřených přístupů k řešení náročného chování žáků. Dojde také k posílení institutu třídnických hodin a k zakotvení osobnostně-sociální výchovy a podpory well-beingu v revidovaném RVP ZV. Mezi chystaná opatření patří také vytvoření krizových intervenčních týmů u vybraných středisek výchovné péče. Ty budou schopny do 36 hodin přijet do školy zasažené krizovou situací, poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provést školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky. Celkem má být zřízeno 30 týmů po celé ČR.

Všechny výše uvedené aktivity jsou průběžně konzultovány s odborníky z vládního sektoru i z pedagogické praxe. Konzultace budou pokračovat po celou dobu přípravy a podle vývoje odborné diskuse budou opatření modifikována či korigována.

Co se týká bezpečnosti žáků i učitelů ve školách, MŠMT pracuje v současnosti na aktualizaci Metodického doporučení – Minimálního standardu bezpečnosti tak, aby materiál reflektoval současnou situaci, byl konkrétnější, lépe popisoval, jak předcházet různým (bezpečnostním) událostem a jak zmírnit jejich následky atd. Aktualizovaný materiál vzniká ve spolupráci s Ministerstvem vnitra, Policií ČR a dalšími aktéry, přičemž nová verze by měla být dostupná do konce roku 2024.

Bezpečnost ve školách je také jedním z kritérií, které při svých inspekčních návštěvách kontroluje Česká školní inspekce, informace se objevují v jejích výročních zprávách a v minulosti provedla ČŠI k tématu i vlastní šetření.

Bezpečné školní prostředí nelze chápat pouze ve smyslu událostí, které se v oblasti narušení bezpečnosti (nejen) ve školách dějí. Bezpečné školní prostředí má širší rozměr a zahrnuje jak provozně technické podmínky, tak zajištění vzdělání a vzdělávacích aktivit či školských služeb. Téma bezpečného prostředí ve školách a tzv. well-beingu je proto i součástí změn v aktuálně revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání.

MŠMT nedávno představilo portál, na kterém shromažďuje svá metodická doporučení a metodickou podporu školám: https://www.edu.cz/pro-vedeni-skoly/bezpecnost-ve-skolach/. Ministerstvo vnitra k problematice ochrany měkkých cílů, kam spadají i školy a školská zařízení, zřizuje tyto stránky: https://www.mvcr.cz/cthh/clanek/terorismus-web-dokumenty-dokumenty.aspx.

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

Povodně: Výuku zatím mění či omezuje přes 130 škol

O odlišnou organizaci školního roku 2024/25 v důsledku povodní dosud požádalo celkem 37 škol. Dalších 85 škol vyhlásilo minimálně dvoudenní ředitelské volno a 12 škol přešlo na distanční výuku. Později zahájí akademický rok 2024/25 i několik univerzit.
| Ministerstvo školství
Dny vědy, výzkumu a inovací 2024

Dny vědy, výzkumu a inovací 2024

CEITEC Masarykovy univerzity v Brně je dějištěm 1. ročníku konference Dny vědy, výzkumu a inovací 2024. Konference koncepčně navazuje na tradiční akci Dny vzdělávací činnosti vysokých škol se zaměřením na téma tzv. L earning outcomes (výstupy z učení) , která se konala v P raze 5. a 6. září .
| Ministerstvo školství
MŠMT představuje klíčová data z publikace Education at a Glance 2024

MŠMT představuje klíčová data z publikace Education at a Glance 2024

MŠMT představilo data z publikace Education at a Glance 2024, která každoročně poskytuje informace o stavu vzdělávání ve světě. Tento ročník se zaměřuje na rovnost ve vzdělávání. Publikace poukazuje na důležitost středoškolského vzdělávání, bez kterého jsou lidé pak po zbytek života vystaveni značnému riziku špatného uplatnění ve společnosti a na trhu práce, a další poznatky.
| Ministerstvo školství
Dny vzdělávací činnosti 2024: Klíčová témata pro budoucnost vysokého školství

Dny vzdělávací činnosti 2024: Klíčová témata pro budoucnost vysokého školství

Dnes byla slavnostně zahájena konference "Dny vzdělávací činnosti 2024", kterou otevřel ministr školství Mikuláš Bek spolu se zástupci reprezentací vysokých škol a vrchní ředitelkou sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Radkou Wildovou. Konference zaměřená na rozvoj vysokého školství v České republice, přitahuje odborníky z akademického i profesního prostředí, kteří se budou věnovat zásadním otázkám spojeným s výstupy z učení (learning outcomes) a jejich významem pro zlepšení vzdělávacího procesu na vysokých školách.
| Ministerstvo školství
Noví čeští studenti nastupují na prestižní College of Europe

Noví čeští studenti nastupují na prestižní College of Europe

Čtyři noví čeští studenti nastupují od akademického roku 2024/2025 k postgraduálnímu studiu na prestižní evropské vysoké škole College of Europe. Česká republika těmto studentům poskytne na pokrytí nákladů stipendia. Ke studentům z řad úředníků státní správy přibydou nově i studenti tuzemských vysokých škol.
| Ministerstvo školství
Ministři školství a vnitra k bezpečnosti ve školách

Ministři školství a vnitra k bezpečnosti ve školách

V reakci na bezpečnostní hrozby, které se v těchto dnech objevily na českých školách, rozhodly dnes příslušné resorty o zřízení operativní pracovní skupiny, která bude v reálném čase řešit problémy, které pro školy, rodiče i žáky v takových situacích nastanou. Ministr školství Mikuláš Bek a ministr vnitra Vít Rakušan dnes školám zaslali společný dopis.
| Ministerstvo školství
MŠMT aktualizuje opatření k bezpečnosti a podpoře duševního zdraví dětí

MŠMT aktualizuje opatření k bezpečnosti a podpoře duševního zdraví dětí

MŠMT průběžně aktualizuje opatření zaměřená na bezpečnost a na podporu duševního zdraví a well-beingu dětí a žáků. Tato opatření mají za cíl vytvořit prostředí, ve kterém se děti a žáci budou cítit dobře a budou schopni dosahovat svého maximálního potenciálu. Opatření navržená MŠMT jsou navázána na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a souvisí také s připravovaným vládním programem „Bezpečné dětství: cesta k prevenci násilí ve společnosti“. Jde o komplexní program, který bude obsahovat přes dvacet opatření pro klíčové rezorty včetně MŠMT, MPSV, Ministerstvo zdravotnictví či Ministerstvo vnitra.
| Ministerstvo školství
Školní olympiády budou pokračovat ve stávající podobě

Školní olympiády budou pokračovat ve stávající podobě

Pořadatelé školních soutěží mohou i nadále používat slovo "olympiáda". Na dnešním setkání se na tom dohodli ministr školství Mikuláš Bek a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval. Zároveň vznikne pracovní skupina složená se zástupců ministerstva a ČOV, která připraví pro organizátory školních soutěží stručnou metodiku pro veřejnou prezentaci těchto soutěží.
| Ministerstvo školství
MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představuje druhý ročník programu na podporu jazykového vzdělávání pro ukrajinské migranty v České republice, jehož cílem je usnadnit jejich integraci a přístup ke studiu na českých vysokých školách.
| Ministerstvo školství
Novela vyhlášky chce zlepšit podmínky vzdělávání ve VOŠ

Novela vyhlášky chce zlepšit podmínky vzdělávání ve VOŠ

Minimálně 30 týdnů praktické přípravy či nové možnosti klasifikace studentů přináší návrh novely Vyhlášky o vyšším odborném vzdělávání. Cílem návrhu novely, která nyní půjde do vnějšího připomínkového řízení, je sjednocení základních organizačních podmínek vzdělávání na tomto typu škol.