EDUin··3 min

Ministerstvo školství by mělo ujasnit požadavky na dítě u zápisu do ZŠ

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Během dubna v Česku základní školy organizují zápisy do prvních tříd. Ministerstvo školství by mělo ujasnit, co se od dětí při zápisech očekává. Na webu úřadu je stále dostupné Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Dokument z roku 2012 ale neodpovídá očekávaným výsledkům učení, tak jak jsou popsány v aktualizované podobě kurikula pro předškolní vzdělávání.

Požadavky uvedené v desateru jsou materiálem, který některé základní školy ještě i dnes předkládají rodičům jako očekávané minimum pro jejich děti při vstupu do základního vzdělávání. Nároky na děti uvedené v desateru jsou však v rozporu s aktuální snahou ministerstva snížit počet odkladů školní docházky, jehož součástí je i snaha učinit přechod mezi mateřskou a základní školou plynulejší a snížit tlak na výkon na prvním stupni základní školy.

Ministerstvo by mělo jasně deklarovat, co je možné u zápisu do základní školy od dětí vyžadovat a mělo by to být v souladu s aktualizací Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Tento dokument uvádí, že pro plynulý přechod z mateřské do základní školy je důležitým předpokladem, aby dítě:

  • zvládalo odloučení od blízkých osob;
  • bylo samostatné v sebeobsluze;
  • dokázalo říct si o pomoc;
  • dokázalo počkat, vydržet;
  • dokončovalo započatou činnost;
  • respektovalo, že ne vždy na něj přijde řada.

Kateřina Lánská, analytička EDUinu: „Pokud má být jedním z cílů snahy o snížení odkladů školní docházky také vzbudit důvěru rodičů ve vzdělávací systém, není možné jim při zápise dětí do škol předkládat seznam požadavků, který samo ministerstvo považuje za zastaralý. Což se v některých školách bohužel stále děje. Ministerstvo by mělo jasně deklarovat, že zápis je pro děti spíše motivační událostí, není přípustné z něj dělat v žádném smyslu přijímací řízení a vyhodnocení toho, zda dítě potřebuje odklad školní docházky má probíhat formou pedagogické diagnostiky v mateřské škole a eventuelně diagnostiky v poradně.”

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin