EDUin··3 min

Jak řešit odklady? Stát ze čtyř variant hledá tu správnou

EDUin

EDUin

EDUin vznikl v roce 2010, kdy bylo s fungováním vzdělávacího systému spokojeno 74 % české veřejnosti. Tradiční pojetí škol sice od té doby ztratilo a ztrácí své obhájce, ale ve srovnání se zeměmi, které inspirují svět jako např. Finsko, máme stále velký kus cesty před sebou. Posláním společnosti EDUin je dlouhodobě a systematicky informovat veřejnost a média o proměnách světa vzdělávání a vzdělávací politiky, propojovat odbornou a širokou veřejnost a kultivovat debatu o těchto tématech ve veřejném prostoru. Pomáháme lidem, aby porozuměli světu vzdělávání.

Tisková zpráva

Na základních školách je dnes poslední den pro zápisy k povinné školní docházce. Česká republika se dlouho potýká s vysokým procentem odkladů, ten u nás dostane zhruba každé čtvrté až páté dítě. Ministerstvo školství teď přišlo se čtyřmi návrhy, jak situaci řešit. EDUin přináší stručné shrnutí jednotlivých návrhů z dokumentu, který máme k dispozici.

Návrhy MŠMT:

  1. zrušení dodatečného odkladu a přípravných tříd – nemá se týkat dětí, které jsou zařazené do přípravného stupně speciálních škol
  2. odklad posuzovaný ředitelem školy
  3. odklady pouze pro děti, které se narodily po 30. 6., případně 31. 5. – rodiče ostatních dětí by o odklad žádat nemohli, do první třídy by žáci nastoupili a dostávali individuální podporu
  4. odklad pouze pro děti se závažným zdravotním znevýhodněním nebo s odlišnými kulturními a jinými životními podmínkami

V dokumentu jsou také podrobněji rozepsaná opatření, která mají redukci odkladů doprovázet. Pro každou z variant je 12 společných bodů:

  • individuálnější přístup ke vzdělávání dětí
  • lepší diagnostika
  • větší podpora od pedagogicko-psychologické poradny
  • zajištění asistenta pedagoga pro 1. ročník ZŠ
  • lepší předávání informací o dětech mezi mateřskou a základní školou
  • plošné proškolení učitelů mateřinek i preventistů na základních školách v pedagogické diagnostice a vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
  • větší podpora školských poradenských zařízení
  • zrušení známek od 1. do 3. třídy
  • zákaz opakování 1. třídy
  • postupný náběh všech změn v rozmezí tří až čtyř let
  • zpřesnění údajů vykazovaných školami
  • otevření debaty o zvýšení kvalifikace učitelů mateřských škol

V případě, že úřad zvolí druhou variantu, tedy že je odklad posuzovaný ředitelem školy, chce ministerstvo k dvanácti bodům přidat ještě tři další:

  • pravidla pro diagnostiku školní zralosti pro školská poradenská zařízení
  • při odkladu je v mateřské škole nutný plán pedagogické podpory nebo individuální vzdělávací plán
  • iniciační forma zápisu do 1. ročníku

Kateřina Lánská, analytička EDUinu: Tři ze čtyř variant mají jedno společné – jde o plošné opatření. Jediná druhá varianta plošná není. To by mohlo přinést kýžený výsledek ve více rovinách. Plošná opatření se málokdy vyplatí, jsou drahá, nezacílená a nemohou reagovat na individuální potřeby. Pokud by se rozhodování přeneslo na ředitele základní školy, který by takové rozhodnutí činil ideálně na základě informací z mateřské školy a od rodičů, pomohlo by to i plánování a lepší informovanosti učitelů ve škole, kam dítě nastupuje. Druhá varianta ale může fungovat jen v případě, že systém bude opravdu propojený a mateřská škola, poradna a základní škola budou skutečně spolupracovat. Podle navržených doprovodných opatření se zdá, že právě k tomu se směřuje, což by bylo jedině dobře.

Zdroj: www.eduin.cz

Další články

Další články od EDUin

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Provozování mateřských a základních škol pro obce nemusí být ztrátové

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

EDUin apeluje na MŠMT: odstraňte nedostatky v návrhu nového RVP ZV a připravte plán jeho zavedení do škol

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Začíná další ročník ceny Global Teacher Prize Czech Republic

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Zavedení cizího jazyka od první třídy v tuto chvíli přinese víc škody než užitku

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Rezignace ředitele CERMAT nesmí ohrozit reformu přijímacího řízení na střední školy

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Povodně ukázaly, že máme problémy v krizovém řízení

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Ministerstvo školství postupuje při plánování rozpočtu v rozporu se zákonem

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Sociální pedagog má mít místo ve školském zákoně i ve školách

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Co přináší návrh na proměnu odkladů a jaké kroky by měly následovat?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin
Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Na co se soustředit v oblasti vzdělávání při tvorbě krajských koalic?

Informujeme o vzdělávání
| EDUin