Ministerstvo školství··3 min

Dny vzdělávací činnosti 2024: Klíčová témata pro budoucnost vysokého školství

 Ministerstvo školství

Ministerstvo školství

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (MŠMT, anglická zkratka MEYS[p. 1]) je ústřední orgán státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péče o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu. Často bývá zkráceně označováno jen jako Ministerstvo školství.

Tisková zpráva

Dnes byla slavnostně zahájena konference "Dny vzdělávací činnosti 2024", kterou otevřel ministr školství Mikuláš Bek spolu se zástupci reprezentací vysokých škol a vrchní ředitelkou sekce vysokého školství, vědy a výzkumu Radkou Wildovou. Konference zaměřená na rozvoj vysokého školství v České republice, přitahuje odborníky z akademického i profesního prostředí, kteří se budou věnovat zásadním otázkám spojeným s výstupy z učení (learning outcomes) a jejich významem pro zlepšení vzdělávacího procesu na vysokých školách.

Dny vzdělávací činnosti 2024 nám dávají jedinečnou příležitost prohloubit debatu o tom, jak mohou výstupy z učení přispět k efektivnějšímu vzdělávání na našich vysokých školách. Spolupráce akademické sféry, praxe a státní správy je klíčem k tomu, abychom studentům nabídli kvalitní vzdělání, které je připraví na výzvy budoucnosti,“ řekl Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Účastníci konference se zaměří na diskusi o několika stěžejních tématech. Mezi hlavní body patří:

  • Learning outcomes a jejich přínos pro organizaci vzdělávání na vysokých školách
  • Profil absolventa a skladba studijních programů
  • Kreditové ohodnocení studia a rozložení studijní zátěže
  • Tvorba profilu absolventa ve spolupráci s praxí a role partnerských subjektů
  • Výstupy z učení v praxi: Výsledky šetření na Masarykově univerzitě
  • Learning outcomes v kontextu rozvoje generativní umělé inteligence ve vzdělávací činnosti na vysokých školách

Hlavním cílem konference je prozkoumat, jak mohou výstupy z učení přispět k efektivnějšímu a lépe zaměřenému vzdělávání na vysokých školách. Zároveň konference poskytne platformu pro výměnu zkušeností a sdílení osvědčených postupů mezi akademiky a odborníky z praxe.

Výstupy z učení představují základní nástroj pro formování moderního vysokoškolského vzdělávání. Díky nim můžeme lépe definovat profil absolventa, který bude nejen odborně vybaven, ale i flexibilně připraven čelit dynamickým potřebám trhu práce. Dny vzdělávací činnosti jsou osvědčenou platformou pro sdílení zkušeností a posilování debaty o důležitých tématech ve vysokoškolském vzdělávání,“ řekla Radka Wildová, vrchní ředitelka sekce vysokého školství, vědy a výzkumu.

"Dny vzdělávací činnosti 2024" jsou klíčovou příležitostí pro otevřenou diskusi, která může významně přispět k budoucímu vývoji českého vysokého školství. Tato akce se zaměřuje na propojení teorie s praxí, přičemž cílem je posílení spolupráce mezi akademickým prostředím a profesní sférou ve prospěch studentů a jejich úspěchu na trhu práce.

Více informací o konferenci zde.

1

Zdroj: msmt.gov.cz

Další články

Další články od Ministerstvo školství

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podpora vysokoškolského sportu se bude řídit novou strategií

Podporu vysokoškolského sportu a sportovní reprezentace ČR bude Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nadále zajišťovat prostřednictvím svého resortního sportovního centra VICTORIA VSC. Pro období 2025-2028 dnes VICTORIA VSC představila inovovanou strategií.
| Ministerstvo školství
MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

MŠMT připravuje registry žáků a pedagogů

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy učinilo významný krok směrem k modernizaci a digitalizaci státní správy ve školství. Do meziresortního připomínkového řízení vkládá návrh zákona o registrech ve vzdělávání, který zavádí dva klíčové registry: registr dětí, žáků a studentů (registr žáků) a registr pedagogických a akademických pracovníků (registr pedagogů). Cílem těchto registrů je zajistit včasné a aktuální informace o vzdělávání nejen oprávněným institucím státní správy, ale i samotným občanům. Současně se spuštěním legislativního procesu zahájilo ministerstvo práce na tvorbě registrů.
| Ministerstvo školství
Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

Muži v mateřských a základních školách: Jan Průcha

MŠMT pokračuje v medailoncích, které připravilo k výročí narození Jana Amose Komenského. Jde o seriál medailonků mužů-učitelů zaměstnaných převážně v mateřských školách a na prvním stupni základních škol. Přesto, že toto povolání patřilo v minulosti právě hlavně mužům, v současnosti je paradoxně v učitelských sborech převaha žen. Co tedy láká muže vzdělávat malé děti v mateřských a základních školách? Odpovědi Vám už druhým rokem přinášíme jednou měsíčně prostřednictvím zajímavých příběhů. Dalším z mužů ve školství je učitel na Bratrské základní škole v Praze Jan Průcha.
| Ministerstvo školství
Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ředitel Krejčí dál pokračuje ve spolupráci s MŠMT na digitalizaci agend

Ministr školství Mikuláš Bek společně s ředitelem Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Miroslavem Krejčím dnes informovali o personálních změnách ve vedení organizace. Ředitel Krejčí rezignoval na funkci ředitele Cermatu k 31. 10. 2024 a bude dál spolupracovat s MŠMT na přípravě digitalizace klíčových agend a dalším rozvoji systému DiPSy. Dočasným vedením Cermatu bude pověřena zástupkyně ředitele Barbora Rosůlková, která zajistí kontinuitu činnosti organizace.
| Ministerstvo školství
MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

MŠMT směřuje k jednotnému přístupu k mikrocertifikátům

Začátkem října se v Praze konala zahajovací konference k projektu „Towards a harmonised micro-credential ecosystem in Czechia“, jejímž tématem byly tzv. mikrocertifikáty, tedy osvědčení, umožňující držitelům prokázat konkrétní znalosti a dovednosti získané v rámci vzdělávacího programu malého rozsahu. Konference přinesla podnětnou diskusi a doporučení, která by mohla významně ovlivnit budoucnost vzdělávání v České republice. Na projektu spolupracují OECD, Evropská komise a MŠMT.
| Ministerstvo školství
Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Nový obor Lyceum nabízí kombinaci všeobecného vzdělání a oborové orientace

Širší všeobecné vzdělání s možností oborové orientace nabídne nový připravovaný obor Lyceum, který rozšíří dosavadní nabídku odborně zaměřených lyceí. Uchazeči o studium na středních školách si už nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia. Nový obor dnes MŠMT představilo na tiskové konferenci za účasti premiéra Petra Fialy, ministra školství Mikuláše Beka a náměstka ministra Jiřího Nantla.
| Ministerstvo školství
Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Pedagogům se zvýší tarif o sedm procent

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o sedm procent. Jedná se o výsledek vyjednávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, vlády a školských odborů.
| Ministerstvo školství
Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Digitální potvrzení o studiu usnadní život studentům, rodičům i úřadům

Kabinet digitalizace ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) plánují další digitální projekt - digitální evidenci studia na vysoké škole. To přinese výrazné zjednodušení ve způsobu ověřování statusu studentům, rodičům i úřadům. Díky digitalizaci potvrzení o studiu budou mít úřady i soukromé subjekty poskytující studentské výhody snadný a rychlý přístup k aktuálním údajům o studentském statusu, například pro účely daňových výměrů, zlevněné dopravě či studentského účtu v bance. Díky tomu odpadne nutnost opakovaně vyžadovat papírová potvrzení, čímž dojde k výraznému snížení byrokracie a zjednodušení procesů. Pro vysoké školy nebude zapojení do systému povinné.
| Ministerstvo školství
Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Rozpočet školství přesáhne 290 miliard korun. Největší nárůst zaznamenají vysoké školy

Téměř 35 miliard korun by měl podle vládou schváleného návrhu rozpočtu v roce 2025 činit objem závazného ukazatele „vysoké školy“. Oproti schválenému rozpočtu na rok 2024 se jedná o zvýšení o 4 miliardy korun. Celkově dosáhne rozpočet kapitoly školství na příští rok téměř 291 miliard korun. Návrh rozpočtu resortu školství, kterým se bude v příštích týdnech v rámci schvalování státního rozpočtu zabývat Poslanecká sněmovna, představil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
| Ministerstvo školství
Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odkladů školní docházky má v budoucnu výrazně ubýt

Odklady povinné školní docházky se mají změnit. Vláda schválila novelu školského zákona, kterou navrhla skupina poslanců na základě variantního návrhu řešení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. V současnosti dostává odklad až čtvrtina všech budoucích prvňáků. Nově by odklady měly být uděleny pouze ve výjimečných případech. Novelu zákona nyní česká schvalovací proces v Poslanecké sněmovně.
| Ministerstvo školství