Nejprodávanějšími rodinnými vozy jsou stále kombíky – nejčastěji si rodiny z AAA AUTO odváží Škodovky s modely Octavia, Fabia nebo Superb
Mnoho dnešních rodičů potvrzuje, že nejen na Den dětí přizpůsobují rodinný program a mnohdy i nákupní zvyklosti přáním svých dětí. To potvrzuje i britský průzkum veřejného mínění, ve kterém až 37 % rodičů uvedlo, že děti ovlivňují rozhodování dokonce i při koupi jejich příštího vozu. A jaké vozy si rodiny nejčastěji kupují? Nejen v síti autocenter AAA AUTO vyhrávají kombíky. Nejlépe se prodávají Škodovky s modely Octavia, Fabia nebo Superb.
Průzkumy veřejného mínění mapující rozhodování lidí při koupi automobilu jsou běžné. Málokterý ale bere v úvahu, jakou roli při výběru hrají děti. Výsledky průzkumu, který ve Velké Británii provedla společnost AutoTrader Group, největší internetová platforma pro prodej ojetých automobilů v zemi, ukázaly, že role dětí hraje významnou roli až v 37 procentech. „I v Česku se děti velmi často podílí na výběru rodinného vozu. Vždyť takový nákup vozu je velkou událostí pro nás všechny a není tak s podivem, že děti chtějí být také součástí celého výběrového procesu. Největší důraz pak kladou na barvu nebo tvar vozu, ale s vyšším věkem řeší i výbavu jako například, jestli má vůz zástrčku pro iPad. Pokud vůz nesplňuje jejich představy, musíme se připravit na dlouhé diskuse,“ upozorňuje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO. „Vzpomínám si, jak moje kamarádka přivezla domů novější vůz. Její syn se moc těšil na nové červené auto, ale bylo zrovna po dešti a auto se na slunci nelesklo tak, jak si vysnil. Byl pak dlouho upřímně zklamaný a ve voze ani nechtěl jezdit,“ vypráví s úsměvem Karolína Topolová.
Obzvláště mladší generace Alfa, tedy děti ve věku od tří do 13 let, jsou vlivnou skupinou spotřebitelů, kteří často radí dospělým při nákupu. Děti se nejčastěji podílejí na výběru té správné barvy (26 %). Chtějí, aby byl vůz červený (28 %), modrý (21 %), černý (14 %) anebo růžový (13 %). Není překvapením, že chlapci dávají přednost červeným autům, dívky pak růžovým. „Zapojení dětí do procesu výběru automobilu se bude hodit i v budoucnu, až si budou chtít sami koupit vůz, a to zejména na sekundárním trhu, kde je důležité nezapomenout spolehlivě prověřit historii a technický stav vozu,“ upozorňuje Karolína Topolová.
A jaké vozy si nejčastěji rodiny kupují? Na plné čáře vyhrávají kombíky, ale postupně je dotahují SUV. Ze značek vede Škodovka, která v první desítce rodinných aut má hned šest zástupců – tři kombíky a tři SUV. Již 42 % rodinných aut má automatickou převodovku. Přestože téměř 51 % prodávaných rodinných aut v letošním roce je v dieselu, za posledních pět let tento pohon ztratil desetinu podílu. Velká část pak připadla na alternativní pohony. „Zatímco rodinný elektromobil před pěti lety nepřipadal vůbec v úvahu, letos již tvoří třetinu z celkem prodaných čistě bateriových aut jen v českých Áčkách,“ uzavírá Karolína Topolová.
Nejprodávanější rodinné vozy 2025 v AAA AUTO | |||
Pořadí | Model | Pořadí | Model |
1. | Škoda Octavia | 6. | Hyundai i30 |
2. | Škoda Fabia | 7. | Škoda Karoq |
3. | Škoda Superb | 8. | Hyundai Tucson |
4. | VW Passat | 9. | Kia Sportage |
5. | Škoda Kodiaq | 10. | Škoda Kamiq |
Zdroj: www.aaaauto.cz