AAA Auto··7 min

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA Auto

AAA Auto

AAA Auto International, a.s. je provozovatel autobazarů AAA AUTO se sídlem v České republice, kde také vyvíjí největší část svých podnikatelských aktivit, na Slovensku (AUTOCENTRUM AAA AUTO a.s.), v Maďarsku a v Polsku (Autocentrum AAA AUTO sp.z o.o.).

Tisková zpráva

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.

Typicky česká strategie – dojet v létě už dost opotřebované zimní pneu – může být poměrně nebezpečná. „Nese to sebou značná rizika, a to i když mají ‚zimáky‘ zákonem požadovaný minimální vzorek, tedy čtyři milimetry, což znamená, že do letního minima 1,6 mm by zvládly třeba ještě dvě sezony. O vzorek v tomto případě nejde, jde o použitou směs,“ říká Petr Vaněček, generální ředitel AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Zimní pneu jsou totiž vyrobeny ze směsi vhodné pro nízké teploty, takže v teplém počasí se guma přehřívá. „To vede k nestabilitě při brzdění či zatáčení a logicky i k rychlému opotřebení. Zimní gumy proto mají delší brzdnou dráhu na suché vozovce, a to může být v krizové situaci velký problém. Kvůli měkčí směsi také mají vyšší valivý odpor, tedy i vyšší spotřebu paliva a hlučnost. Za používání zimních pneu v létě sice pokuta nehrozí, rozhodně se to ale nevyplatí,“ doplňuje Petr Vaněček.

Je tedy právě teď nutné přezout na letní pneu? Ne nutně. Také v Česku totiž s postupující klimatickou změnou, a tedy celkově teplejším počasím a úbytkem klasických zimních podmínek, nacházejí stále větší uplatnění takzvané celoroční pneumatiky. „Donedávna je výrobci pneumatik brali jen jako okrajový produkt v levném segmentu, a také experti, kteří gumy testují, se na ně dívali skrz prsty. Obojí v poslední době přestává platit,“ říká Vaněček. Ještě před pár lety nabízelo celoroční pneu jen několik málo výrobců – když však dnes hledáte obutí třeba na Škodu Octavia, nabídne vám internetový obchod přes 20 pneumatik různých značek včetně těch prémiových jako Continental, Michelin, Pirelli, Nokian, Hankook, ale i desítky dalších.

Vidíme to v praxi i v našich autocentrech AAA AUTO, kde při výkupu pečlivě evidujeme, na jakých pneumatikách auto přijelo. Ze zcela zanedbatelných počtů ještě v nedávné době v průběhu posledních dvou tří let zaznamenáváme jasný nárůst počtu celoročních pneumatik, nyní je má obuto zhruba pět procent našich vozů, tedy kolem tisícovky aut. To není málo,“ říká Petr Vaněček. Podle něj to většinou bývají vozy typu SUV, jejichž velké pneumatiky jsou také logicky dražší. Majitelé tak mohou při použití pouze jediné celoroční sady pneu ušetřit třeba 20 tisíc korun za nákup dalších pneumatik, a také zhruba další tři tisícovky ročně za dvojí přezouvání. „U poslední generace ‚all season‘ pneumatik prémioví výrobci jako Continental nebo Pirelli deklarují o 50 procent delší kilometrový nájezd než u dřívějších modelů, což znamená, že zvládnou až dvě sezóny navíc. Kvalitní celoroční pneu tak vydrží řidičům, kteří nepolykají desítky tisíc kilometrů ročně, několik let. Zvládají bez problémů zhruba 50 tisíc kilometrů,“ říká Vaněček.

Jízdní vlastnosti celoročních pneumatik se v poslední době výrazně vylepšují, o čemž jasně vypovídají i výsledky spotřebitelských zkoušek. Například jeden z posledních německých testů důkladně zkoumal osm prémiových modelů 18" pneumatik na suchu, sněhu i na mokru (tam specificky při teplotách pod 10o Celsia). Sledoval brzdné dráhy, ovladatelnost a přilnavost v extrémních podmínkách, ale také komfort jízdy, hlučnost a valivý odpor. Ve srovnání byly jako referenční použity i letní pneu Goodeyear Eagle a zimní stejné značky UltraGrip. Ukázalo se, že vítězná trojice pneu – Continental AllSeason Contact 2, Hankook Kinergy 4S2 H750 a Bridgestone Turanza All Season 6 – uspěla ve všech disciplínách. Všechny gumy excelovaly v ovladatelnosti na mokrém povrchu, kde byly lepší než obě referenční pneu; výborné byly i na sněhu. Na suchém povrchu jen těsně nestačily na letní pneumatiku. „Ukazuje to, že mix vlastností celoročních pneu plně dostačuje v našich zeměpisných podmínkách po většinu roku. Mají výborné výsledky v teplém počasí, na mokru i v lehkém sněhu; jejich limitem jsou extrémy. Pokud jezdíváte pravidelně lyžovat do Alp nebo žijete v drsnějším podhůří, budou pravé ‚zimáky‘ přece jen lepší kvůli trakci v hlubokém sněhu a na ledu. Stejně tak pokud byste celý půlrok trávili třeba v rozpálené Dalmácii, budou letní pneu výhodnější; cestu na letní dovolenou však ‚celoročky‘ zvládnou s přehledem,“ říká šéf „Áček“ Petr Vaněček.

Na trhu s pneumatikami se však schyluje k dalším přelomovým změnám. Už dnes existují pneumatiky společnosti Pirelli, jejichž drážky v zimě zůstávají otevřené pro lepší trakci na sněhu, zatímco v teplém počasí se uzavírají pro lepší stabilitu na suchém povrchu. „Zní to jako ze sci-fi románu, ale několik výrobců už pracuje na pneumatikách s proměnlivým dezénem. Takzvané adaptivní pneu budou umět ‚přepínat‘ mezi letním a zimním vzorkem v řádu sekund, přičemž pokyny dostanou od senzorů auta. Komerčně ještě ovšem dostupné nejsou, prototypy ale již existují,“ říká Petr Vaněček s tím, že gumy s adaptabilními vzory budou hrát klíčovou roli v autonomních vozidlech, kde budou schopné reagovat na změny podmínek v reálném čase. „Takové pneu pracují s pohyblivými bloky, přičemž samotný patent je stále utajován. První výrobci už ale naznačují, že taková pneumatika by mohla být na trhu už v roce 2027. O cenách takovýchto pneumatik si však netroufám spekulovat,“ dodává Vaněček. Podobně blízkou budoucností jsou podle něj i pneu, které si samy opraví drobnější defekt, a to díky polymerům, které se už dnes používají pro samoopravné laky.

Zdroj: www.aaaauto.cz

Další články

Další články od AAA Auto

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

AAA AUTO: Celoroční pneu jsou stále lepší, přezouvání bude možná brzy minulostí

Praha, 8. dubna 2025 – Už několik dní, počínaje prvním dubnem, nemusejí automobily v Česku obouvat zimní pneumatiky. Nastává tedy čas masového sezonního přezouvání, které praktikuje zhruba polovina motoristů. Mnozí řidiči však v létě dojíždějí staré zimní pneumatiky, což podle expertů AURES Holdings, provozovatele největší tuzemské sítě center ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna, není dobrý nápad – rozumnější je třeba pořídit jednu sadu nových celoročních pneu. A brzy už možná přezouvání vůbec nebude na pořadu dne – výrobci intenzivně pracují na gumách s adaptivním vzorkem.
| AAA Auto
AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES prodal v březnu poprvé přes deset tisíc aut, rekordní je celé čtvrtletí

AURES Holdings, největší síť autocenter ojetých vozů ve střední Evropě pod značkami AAA AUTO a Mototechna, dosáhl v březnu 2025 významného milníku. Na trzích, kde je největším prodejcem, tedy v Česku, na Slovensku a v Polsku, prodala skupina v březnu rekordních 10 405 vozů, což je nejvíce za kalendářní měsíc v celé historii společnosti. Rekordní bylo s celkem 27 172 prodanými auty i celé první čtvrtletí. To je zhruba stejně tolik ojetých vozů, kolik se prodalo v České republice za celý krizový rok 2009.
| AAA Auto
Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

Prodeje ojetin aut v Česku v březnu vzrostly meziročně téměř o pětinu

V tuzemsku se prodalo 85 000 ojetých aut, v průměru jsou v nabídce 61 dní
| AAA Auto
Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

Ojeté městské crossovery (SUV) válcují trh, nejčastěji je kupují zákazníci po padesátce

V AAA AUTO se za první čtvrtletí prodá o 30 % více SUV než vloni ve stejném období. Nejprodávanějšími modely jsou Škoda Karoq a Kodiaq.
| AAA Auto
AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

AAA AUTO: testy dvou tisícovek baterií elektromobilů ukazují minimální poruchovost

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent. Exkluzivní data společnosti AURES Holdings, provozovatele sítí autocenter AAA AUTO a Mototechna, tak ukazují, že baterie elektrovozů jsou na tom v provozu mnohem lépe, než se obecně předpokládá. AURES je jedinou společností v Česku, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti během 19 měsíců testování proměřili stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).
| AAA Auto
AAA AUTO: Ojeté vozy táhnou stále víc, první dva měsíce jsou opět rekordní

AAA AUTO: Ojeté vozy táhnou stále víc, první dva měsíce jsou opět rekordní

Přestože prodeje nových vozů počátkem roku klesly, ojetým autům se v prvních dvou měsících roku dařilo. Nejen, že se počet nabízených ojetých aut na tuzemském trhu zvýšil o 2 600 kusů, ale zároveň rostly i jejich prodeje. Dalšího rekordu dosáhla také síť AAA AUTO a Mototechna, které v tomto období prodaly téměř 17 tisíc vozů.
| AAA Auto
Mezinárodní den žen: Mladé a starší řidičky nedají dopustit na hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV

Mezinárodní den žen: Mladé a starší řidičky nedají dopustit na hatchbacky, maminky a zralé ženy chtějí SUV

Zítřejší Mezinárodní den již tradičně připomíná doby, kdy ženy měly omezená práva a nesměly ani volit. To už je naštěstí za námi a ženy jsou nejen svobodné, ale i velmi zdatné řidičky. Jaké vozy si vybírají? Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO, poskytnul data o preferencí svých zákaznic. Za poslední roky se preference značně proměnily, a to třeba ve výběru typu karoserie. Ještě před pěti lety si větší vozy, nejčastěji kombi, pořizovaly často jen z nutnosti maminky. Dnešní ženy ale větší vozy baví a pořizují si je daleko častěji. Přestože hatchbacky patří u žen stále mezi nejběžnější typ vozu, například u žen ve středním věku je již předhonila SUV. Nejčastěji prodávanými vozy napříč generacemi jsou stále Škodovky s modely Octavia a Fabia.
| AAA Auto
Barometr sekundárního trhu: v únoru prodeje rostly, ceny mírně také

Barometr sekundárního trhu: v únoru prodeje rostly, ceny mírně také

Ve druhém měsíci letošního roku se na českém trhu prodalo 66 766 ojetých vozů s průměrnou cenou 312 940 korun. Ta byla o 2,5 procenta vyšší než o měsíc dříve, průměrné stáří prodaných ojetin zůstalo stejných 12 let (auta roku výroby 2013). Vyplývá to z analýzy sekundárního trhu, provedené experty AURES Holdings, největší tuzemské sítě prodejců ojetých vozů AAA AUTO a Mototechna.
| AAA Auto
Průměrná doba, za jakou se prodá ojeté auto na inzerát, se snižuje – nejrychleji u elektromobilů

Průměrná doba, za jakou se prodá ojeté auto na inzerát, se snižuje – nejrychleji u elektromobilů

V Česku se vloni touto dobou prodával ojetý automobil v průměru 62,5 dní, letos jen 56,9 dní. Elektromobily se prodávají nejčastěji 70,7 dní, meziročně o 17 dní rychleji.
| AAA Auto
AAA AUTO míří blíž k zákazníkům, vznikají kontaktní centra pro výkup a prodej na dálku

AAA AUTO míří blíž k zákazníkům, vznikají kontaktní centra pro výkup a prodej na dálku

Společnost AURES Holdings, která provozuje síť autocenter AAA AUTO, AAA AUTO Plus či AAA AUTO Diskont, začala otevírat specializovaná menší prodejní kontaktní centra, poskytující služby výkupu s možností vyzvednutí vozu zakoupeného na dálku. V tuzemsku budou nejprve v pražském Zličíně, v Karviné, Trutnově, Brně či v Šumperku. Na Slovensku začalo fungovat kontaktní centrum v Dunajské Stredě a v Bratislavě, připravuje se Prievidza. Cílem nového konceptu je podpořit prodejní cíl 120 000 aut v tomto roce, pro který je zároveň nutno na trhu najít více vozů. Celková aktuální nabídka sítě AAA AUTO činí 19 000 aut.
| AAA Auto